اکسپرس تریبون: القاعده روابط نزدیکی با تحریک طالبان پاکستان برقرار کرده است

از زمان تسلط طالبان بر کابل، تحریک طالبان پاکستان تجدید قوا کرده است

پاکستان اخیرا بر چندین مخفیگاه اعضای تحریک طالبان پاکستان در خاک افغانستان حمله کرده است-  RIZWAN TABASSUM / AFP

رسانه پاکستانی اکسپرس‌تریبون شنبه،  دوم سپتامبر (۱۱ شهریور)، نوشت که القاعده با تحریک طالبان پاکستان (تی‌تی‌پی) روابط نزدیک برقرار کرده و به این گروه حمایت و مشاوره ارائه می‌دهد.

اکسپرس‌تریبون در این مقاله تاکید می‌کند که از زمان تسلط طالبان بر کابل، تحریک طالبان پاکستان نیز تجدید قوا کرده است و اینک هیچ خطری بقای آن را تهدید نمی‌کند، چون از پناهگاه‌های امنی در افغانستان برخوردار است و از سوی دیگر، با افزایش حملات خود در داخل پاکستان، توجه بیشتری به خود جلب کرده است. 

این روزنامه با تکیه بر داده‌های گزارش اخیر شورای امنیت سازمان ملل در مورد تهدیدهای داعش، می‌نویسد که ممکن است تحریک طالبان پاکستان با القاعده ادغام شود.
 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نویسنده مقاله مزبور با استناد به تحقیقات آنتونیا گیستوزی، محقق مشهور، استدلال می‌کند که با تامل در تجربیات پیشین القاعده با افراد همسویش در آفریقا، [می‌تواند نتیجه گرفت که] این گروه [حمایت و همکاری با] همفکرانش را در دنیا، «مسئولیت» خود در جهاد جهانی می‌داند.

در این مقاله تاکید می‌شود: «سازمان القاعده برای جلوگیری از هرگونه اختلاف ترجیحی میان وابستگان منطقه‌ای، شیوه «همکاری و مشاوره» را در سطح جهانی [برای گروه‌های همسو] فراهم می‌کند. از این رو، القاعده با پشتیبانی لجستیکی و مشاوره‌ای، در صدد جذب این گروه‌های «وابسته» است.» 

به باور نویسنده مقاله اکسپرس‌تریبون، یکی از این گروه‌های «وابسته»، تحریک طالبان پاکستان (تی‌تی‌پی) است که القاعده اینک حمایت‌های مشورتی و اردوگاه‌های آموزشی برای جنگجویان آن فراهم کرده است. 

این مقاله همچنین اشاره می‌کند که افغانستان سالها زمینه‌ای برای مبارزه با ایدئولوژی‌ها و اهداف جهادی بوده است. به نوشته این روزنامه، چهار گروه اصلی جهادی، مشتمل بر القاعده، طالبان افغانستان، تحریک طالبان پاکستان و داعش خراسان - پیش از این اهداف و مقاصد متضادی داشتند که تحت دو ایدئولوژی جهادی مجزا قرار می‌گرفتند. به باور نویسنده مقاله مزبور، هدف اصلی القاعده این بود که به مثابه پیشاهنگ جهاد اسلامی جهانی عمل کند و بر آن مبنا، «امارت اسلامی افغانستان» برای طالبان افغانستان، «امارت وزیرستان/فتا» برای تحریک طالبان پاکستان، و «خلافت» برای گروه موسوم به داعش خراسان تعیین شده است. 

اکسپرس‌تریبون با استناد به گزارش شورای امنیت سازمان ملل، تاکید می‌کند که القاعده همچنین با توجه به محدودیت‌های طالبان افغانستان به دلیل اجازه ندادن حمله [گروه‌های جهادی] به ایالات متحده و متحدانش از خاک افغانستان، محتاط است. از سوی دیگر، تحریک طالبان پاکستان حمله‌های خود را علیه [حکومت مرکزی] پاکستان افزایش داده است. 

با این حل، به باور نویسنده این مقاله، هر گونه ادغام [هر یک از گروه‌های جهادی با القاعده] باعث می‌شود که یک گروه «همسو»ی القاعده به یکی از متحدان ایالات متحده یا یک کشور همسایه [پاکستان] حمله کند.

نگرانی‌ها از ایجاد روابط القاعده با تحریک طالبان پاکستان، در حالی مطرح می‌شود که ارتش پاکستان اخیر حملاتش را بر مخفیگاه‌های این گروه در نواحی مرزی افغانستان و داخل خاک این کشور افزایش داده است. 

در دو هفته گذشته، پاکستان چندین حمله پهبادی در شرق افغانستان، مناطقی که اعضای گروه تی‌تی‌پی به آن‌ها رفت‌وآمد دارند، انجام داده است.