شورای مقاومت ملی: جابه‌جایی مهاجران پاکستانی، معامله استراتژیک میان طالبان و پاکستان است

این شورا می‌گوید جابه‌جایی تحریک طالبان پاکستانی تحت نام مهاجران، تبدیل کردن شمال افغانستان به لانه امن تروریست‌ها است

اعضای تحریک طالبان پاکستانی- THIR KHAN / AFP

«شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان» که متشکل از چهره‌های سیاسی و اعضای حکومت پیشین افغانستان است، در واکنش به جابه‌جایی مهاجران پاکستانی در شمال افغانستان می‌گوید که «این اقدام بدون شک معامله استراتژیک میان طالبان و پاکستان با هدف جابه‌جایی نیروهای «تی‌تی‌پی» در این منطقه است».

این شورا در بیانیه‌ای که روز شنبه ۲۰ خرداد (۱۰ ژوئن)، منتشر شد، تاکید کرد که اقدام طالبان برای جابه‌جایی نیروهای تحریک طالبان پاکستانی تحت نام مهاجران در حقیقت تبدیل کردن شمال افغانستان به لانه امن تروریست‌ها و تغییر آرایش جمعیتی شمال کشور است.

بر اساس بیانیه شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان، این اقدام طالبان، افغانستان را با خطرات عمیق بحران داخلی و خارجی «تا سرحد تمایل به تجزیه و بسترسازی برای فعالیت‌های تروریستی مبدل می‌کند».

در بیانیه این شورا آمده است که اقدام به جابه‌جایی‌های مشابه‌ای نیز پیش از این در شمال افغانستان برای رسیدن به اهداف شوم، تغییر آرایش جمعیتی و غصب محل سکونت و خانه‌های مردم بومی صورت گرفته بود که جز افزودن بر شدت تنش‌ها، تداوم خشونت و خون‌ریزی حاصل دیگری نداشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اعضای شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان به طالبان هشدار داده است که این حرکت آن‌ها بدون پاسخ نخواهد ماند و عواقب آن فاجعه‌بار خواهد بود.

این شورا تاکید کرده است: «طالبان بدانند که مردم شمال و شمال‌ شرق کشور ابزار سیاست خشونت‌پرور و تطبیق برنامه‌های شوم آنان نیست که با زندگی، امنیت، حق مالکیت خانه و کاشانه آنان بازی‌های سیاسی و جابرانه صورت گیرد.»

رهبران سیاسی ضدطالبان افغانستان در بیانیه این شورا در مورد پیامدهای ناگوار این اقدام طالبان هشدار داده و آن را بسترسازی امن برای هراس‌افکنی و صدور تروریسم از افغانستان به منطقه، کشورهای آسیای میانه و جهان عنوان کرده‌اند. 

بر اساس بیانیه این شورا، با تسلط طالبان بر افغانستان، خطر گسترش تروریسم و افراط‌گرایی از افغانستان افزایش پیدا کرد و هر روز بر شدت آن افزوده می‌شود.

در بیانه شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان تاکید شده است که سیاست‌های مخرب و ویرانگر ضدوحدت ملی گروه طالبان هر روز بیش‌ازپیش افزایش پیدا می‌کند و جابه‌جایی نیروهای جنبش طالبان پاکستانی در شمال نیز در کنار عوامل گسترش تروریسم، فروپاشی منافع ملی و تغییرات جغرافیایی را به همراه دارد.

به باور این شورا، اگر برای جلوگیری از این خطر توجه جدی صورت نگیرد، دامنه جنگ نیابتی طالبان فراتر از خاک افغانستان، در کنار تقویت نیروهای تروریستی منطقوی، دامن کشورهای آسیای میانه و فراتر از آن را خواهد گرفت.

این نگرانی شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان در حالی مطرح می‌شود که طالبان به تازگی اعلام کردند که اعضای تحریک طالبان پاکستان، خانواده‌های آنان و همچنین هزاران مهاجر پاکستانی را که در استان‌های مرزی افغانستان سکونت دارند، به مناطقی دورتر از مرزهای دو کشور انتقال می‌دهند. این مهاجران پاکستانی که بیشتر از اهالی خیبرپشتون‌خواه و وزیرستان شمالی‌اند، به‌دلیل درگیری‌ها و عملیات نظامی ارتش پاکستان در این مناطق به افغانستان مهاجرت کرده‌اند. با سلطه طالبان بر افغانستان هم هزاران تن از اعضای تحریک طالبان پاکستان به افغانستان رفته‌اند و از شهرهای مرزی به‌عنوان پناهگاه استفاده می‌کنند.

ناظران شورای امنیت سازمان ملل ژوئن ۲۰۲۲ گزارش دادند که حدود چهار هزار و ۵۰۰ تن از اعضای تحریک طالبان پاکستان در شهرهای مرزی افغانستان پناه گرفته‌اند.

رانا ثناءالله، وزیر کشور پاکستان، روز شنبه ۳ ژوئن در مصاحبه با بخش اردوی صدای آمریکا گفت که امارت طالبان در افغانستان به دولت پاکستان پیشنهاد کرده است که برای رفع تهدید تحریک طالبان پاکستان، اعضای این گروه را از شهرهای مرزی با آن کشور به دیگر شهرهای افغانستان منتقل کند.

هم‌زمان، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی طالبان، هم به بخش انگلیسی صدای آمریکا گفت که این تصمیم به این دلیل اتخاذ شد تا اطمینان حاصل شود که مهاجران پاکستانی نزدیک مرزهای پاکستان نیستند و در آشوب‌ها و جنگ‌های داخل پاکستان نقشی ندارند. به گفته مجاهد، این مهاجران پاکستانی بیشتر در استان‌های خوست، کنر و تعدادی از استان‌های هم‌مرز با پاکستان ساکن شده‌اند.