نخستین محموله چین از مسیر پاکستان وارد افغانستان شد

مقام‌های پاکستانی می‌گویند این ابتکار پیشرفت بزرگی در حوزه تجارت ترانزیتی بود

این محموله با استفاده از مسیر قدیمی جاده ابریشم وارد پاکستان و افغانستان شد‌ــ Aamir QURESHI / AFP

رسانه‌های پاکستانی گزارش داده‌اند که نخستین محموله چین از طریق پاکستان وارد افغانستان شده است. این محموله که در تاریخ ۲۸ اوت از طریق مرز سوست وارد پاکستان شد، از مرز تورخم به مقصد نهایی‌اش در کابل رسید.

بیزینس ریکوردر، نشریه پاکستانی، روز یکشنبه ۱۲ شهریور نوشت که این محموله با استفاده از مسیر قدیمی جاده ابریشم تحت کنوانسیون حمل‌ونقل بین‌المللی (TIR) که یک مسیر آسان و اقتصادی برای تجارت بین کشورها در سراسر جهان است، منتقل شد. 

به گفته این نشریه، به مناسبت عبور این محموله چینی از مرز پاکستان به افغانستان، مراسمی در نقطه صف مرزی در تورخم برگزار شد. 

مسئولان سازمان تجارت ترانزیتی پیشاور، مجموعه‌های گمرکات، ارزیابی و اجرائیات پیشاور، نمایندگانی از پاسگاه‌های مرزی پاکستان، نماینده گمرک افغانستان، صاحبان دفاتر اتاق تجارت پاکستان افغانستان و تاجران محلی در این مراسم حضور داشتند.

شمس‌الرحمن، رئیس ترانزیت و تجارت تورخم در این مراسم گفت که این محموله در زمان مقرر با عبور از خاک پاکستان وارد افغانستان شد.

او تاکید کرد: «این ابتکار قابل‌توجه در حوزه تجارت ترانزیتی  پیشرفت بزرگی بود و به تقویت فعالیت‌های تجارت ترانزیتی در مرز پاکستان و همچنین تقویت روابط اقتصادی با چین، افغانستان و جمهوری‌های آسیای میانه کمک زیادی خواهد کرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقام‌های پاکستانی هم با ابراز خرسندی از این رویداد، تاکید کردند که کاروان محموله چینی سالم و بدون هیچ مانعی در زمان تعیین‌شده به مقصد رسیده است.

 شمس‌الرحمن افزود بازرگانان چینی با استفاده از این مسیر برای انتقال کالا به افغانستان، چشم‌اندازهای جدیدی از تجارت و اشتغال را به روی پاکستان باز خواهند کرد.

ارباب قیصر، رئیس اداره گمرکات تجارت ترانزیتی پاکستان، هم توضیح داد که این فعالیت تجاری در حال حاضر به طور آزمایشی آغاز شده است و به‌زودی حجم انتقالات از این مسیر افزایش خواهد یافت.

او تاکید کرد: «پس از عرضه کالا به افغانستان، دامنه صادرات کالاهای چینی به جمهوری‌های آسیای میانه هم گسترش خواهد یافت. این توسعه نه‌تنها به افزایش حجم تجارت در سطح منطقه منجر می‌شود، بلکه برای بسیاری از افراد در بخش‌های گمرک، حمل‌ونقل کالا، تجارت سوخت و امثال آن فرصت‌های شغلی زیادی ایجاد می‌کند.»

در حال حاضر پاکستان بزرگ‌ترین شریک تجاری افغانستان است و بیشترین مراودات تجاری را با این کشور دارد. پس از آن هند قرار دارد، اما پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که در سال جاری چین به‌ جای هند در جایگاه دوم خواهد نشست.

در ماه فوریه، نشریه راه ابریشم، که تحولات زیرساختی، ژئوپولیتیکی و سرمایه‌گذاری در مسیر «یک کمربند و یک جاده» بین چین و پاکستان را که از مسیر افغانستان می‌گذرد، بررسی می‌کند، در یک تحلیل جدید در مورد تجارت چین با افغانستان نوشت که از دسامبر ۲۰۲۱ تا دسامبر ۲۰۲۲ صادرات چین به افغانستان ۵۶.۴ درصد افزایش یافته است.

بیشتر از جهان