ملا برادر به ایران: در امور داخلی ما مداخله نکنید

امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، چندین بار از طالبان خواسته است که حکومت فراگیر تشکیل دهند

ملا عبدالغنی برادر، معاون اقتصادی نخست‌وزیر طالبان، روز شنبه ۱۱ شهریور (۲ سپتامبر) با حسن کاظمی قمی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در کابل، دیدار کرد.  

در بیانیه دفتر ملا برادر در رسانه اجتماعی ایکس (توییتر) آمده است که در این دیدار، قاری دین محمد حنیف، وزیر اقتصاد، و ملا خیرالله خیر خواه، وزیر اطلاعات و فرهنگ این گروه، هم حضور داشته‌اند. 

در این بیانیه آمده است: «ملا صاحب (عبدالغنی برادر) حین ملاقات به طرف ایرانی گفت که افغانستان در امور داخلی هیچ کشوری مداخله نمی‌کند و نیز به کسی اجازه نمی‌دهد که در امور داخلی ما مداخله کند.» 

بر اساس این بیانیه، ملا برادر ادعا کرد که با روی کار آمدن حکومت طالبان، نظام واحد مرکزی پس از چندین دهه جنگ در افغانستان شکل گرفته است. 

در این بیانیه آمده است که حکومت طالبان تلاش می‌کند با کشورهای منطقه به‌ویژه کشورهای همسایه‌ روابط سیاسی و اقتصادی را گسترش دهد: «محترم ملا صاحب گفت که به‌منظور بهبود روابط لازم است تا ایران و سایر کشورهای همسایه گام‌های اساسی بردارند و به هیچ‌کس فرصت آن را ندهند تا به این مناسبات صدمه برساند.» 

در بیانیه دفتر ملا برادر به نقل از کاظمی قمی آمده است که جمهوری اسلامی علاقه‌مند به گسترش همکاری در بخش‌های اقتصادی، کشاورزی، صنعتی و گسترش شبکه خط آهن با افغانستان است.  

بر اساس این بیانیه، کاظمی قمی گفت که هیئت طالبان و جمهوری اسلامی در بخش گسترش خط آهن مشغول مذاکره‌اند.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ملا برادر از چهره‌های قدرتمند گروه طالبان است و رهبری هیئت مذاکره‌کننده طالبان با آمریکا را در دوحه - قطر بر عهده داشت که باعث امضای توافق‌نامه ۲۹ فوریه ۲۰۱۹ شد. ملا برادر با سرنگونی حکومت افغانستان در اوت ۲۰۲۱ به‌عنوان معاون نخست‌وزیر طالبان منصوب شد. 

این در حالی است که امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، چندین بار از طالبان خواسته است که حکومت فراگیر تشکیل دهند. امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان، هفته گذشته در نشست علمای حامی این گروه در کابل به‌طور تلویحی جمهوری اسلامی را مخاطب قرار داد و گفت: «شمار زندانیان ما کمتر از شمار کسانی است که شما روزانه اعدام می‌کنید. آیا شما در کشور خود حکومت فراگیر تشکیل داده‌اید؟» 

رسول موسوی، دستیار وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، در رسانه اجتماعی ایکس ویدیو سخنرانی متقی را بازنشر کرد و نوشت: «با دوجانبه‌سازی و شخصی‌سازی موضوع نمی‌توان از مسئولیت‌های بین‌المللی گریخت.» 

بیش از دو سال از حکومت طالبان در افغانستان می‌گذرد و طی این مدت، بین طالبان و جمهوری اسلامی تنش و درگیری لفظی و نظامی رخ داده است. تهران درصدد گسترش روابط با طالبان است و به همین دلیل، سفارت افغانستان را به این گروه تحویل داد.