کنگره آمریکا از ارتش درباره شرکت موسویان در نشست فرماندهی راهبردی تحقیق می‌کند

مایک راجرز و سناتور راجر ویکر، مقام‌های ارشد کنگره، در نامه به رئیس ستاد راهبردی ایالات متحده نوشته‌اند که اقدام‌ها و اظهارات موسویان نشان‌دهنده تداوم حمایت او از رژیم ایران است

پس از حضور حسین موسویان در سمپوزیوم «بازدارندگی ستاد فرماندهی راهبردی ایالات متحده آمریکا» که در تاریخ ۱۷ اوت با حضور صدها مقام نظامی، چهره دانشگاهی و رسانه‌ای در نبراسکا برگزار شد، کنگره آمریکا نیز خواستار پاسخگو کردن رهبران ارشد نظامی آمریکا در‌این‌باره شده است. 

کمیته نیروهای مسلح سنا و مجلس نمایندگان آمریکا، ۳۱ اوت، در نامه‌ای خطاب به ژنرال آنتونی کاتن، رئیس ستاد فرماندهی استراتژیک ایالات متحده آمریکا، درباره «حضور مبلغ بدنام ایرانی و مقام ارشد پیشین ژریم ایران»، عمیقا ابراز نگرانی کرده‌اند.  

در این نامه که امضای مایک راجرز، رئیس کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان، و سناتور راجر ویکر، عضو ارشد کمیته نیروهای مسلح سنا را دارد، به سوابق حرفه‌ای موسویان اشاره شده است و گفته شده که او «از سال ۱۹۸۰ مبلغ رژیم حاکم بر ایران و سخنگوی تیم مذاکره‌کننده اتمی جمهوری اسلامی و عضو ارشد شورای عالی امنیت ملی رژیم بوده است.»

در این نامه آمده است که «علی‌رغم ادعاهای موسویان مبنی بر این که در تبعید به سر می‌برد، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه سابق جمهوری اسلامی در سال ۲۰۱۶ گفت که موسویان دوست وفادار رژیم ایران باقی مانده است و به تلاش‌های سخت خود برای جمهوری اسلامی ایران ادامه داده و می‌دهد.» 

مایک راجرز و سناتور راجر ویکر در ادامه نوشته‌اند که اقدام‌ها و اظهارات اخیر موسویان، «نشان‌دهنده تداوم حمایت او از رژیم حاکم بر ایران است». آنها به‌عنوان مثال به حضور موسویان در مراسم خاک‌سپاری قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در ایران و اظهاراتش درباره سلیمانی اشاره کرده‌اند که او را «قهرمان مبارزه با تروریسم»‌ توصیف کرده است. 

این نامه همچنین می‌افزاید که موسویان بارها تهدیدهای امنیتی جمهوری اسلامی علیه مقام‌های آمریکایی را به تمسخر گرفته است: «در مستندی مربوط به سال ۲۰۲۲ در ادای دین به سلیمانی، موسویان هنگام ارجاع به تهدیدهای ترور از سوی جمهوری اسلامی ایران علیه برایان هوک، نماینده ویژه سابق دولت آمریکا در امور ایران، پوزخند می‌زند و می‌گوید: یک آمریکایی به من گفت که همسر برایان هوک خواب ندارد، وقتی که می‌گویند هوک را می‌کشند، از ترس می‌لرزد و گریه می‌کند… این‌طور لرزه افتاده بود به بدن این‌ها.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حضور موسویان در محافل نظامی باعث انتقاد مقام‌های سابق ایالات متحده و اعضای کنگره شده است که درباره علاقه اعضای ارتش آمریکا به یکی از متحدان نزدیک رژیم تندرو ایران نگرانی‌هایی دارند. اکنون این موضوع در دست بررسی کمیته‌های نیروهای مسلح مجلس نمایندگان و سنای آمریکا است که صلاحیت نظارت بر پنتاگون و فرماندهی استراتژیک ایالات متحده را دارند. 

ویکر و راجرز بر اساس نامه‌ای که روز پنجشنبه به ژنرال آنتونی کاتن، رئیس فرماندهی استراتژیک ایالات متحده آمریکا، ارسال شد، دو خواسته را مطرح کرده‌اند. آنان خواستار دانستن نام و سمت تمامی مقام‌هایی شدند که مسئول تایید دعوت از موسویان بودند. بازرسان کنگره همچنین می‌خواهند بدانند که آیا فرماندهی استراتژیک هزینه سفر، هتل یا هزینه‌های جاری مسافرت موسویان به نبراسکا را پرداخت کرده است یا خیر. آنان پرسیده‌اند که آیا موسویان در ازای حضور خود در نشست، دستمزد دریافت کرده و در صورت دریافت، رقم این دستمزد چقدر بوده است. 

ویکر و راجرز می‌نویسند: «ارائه یک پلتفرم رسمی به موسویان برای انتشار دروغ‌های تاریخی و تبلیغات برای رژیم ایران عمیقا نادرست است و تصمیم به دعوت از موسویان برای سخنرانی در سمپوزیوم بازدارندگی، قضاوت هر فرد مشارکت‌کننده در چنین تصمیمی را زیر سوال می‌برد و این پرسش را برمی‌انگیزد که آیا فرماندهی استراتژیک بر مقابله با تهدیدهای استراتژیک علیه ایالات متحده و متحدانش متمرکز است یا خیر؟»

موسویان در سخنانی که در نشست سالیانه فرماندهی راهبردی آمریکا ایراد کرد، از‌جمله تغییر رژیم در ایران در سال ۱۳۵۷ را نتیجه «دیکتاتوری شاه و سلطه آمریکا» توصیف کرد و «اقدام‌های دولت آمریکا در حمایت از محمدرضا شاه پهلوی را عامل حمله انقلابیون به سفارت آمریکا در تهران و گروگان‌گیری دیپلمات‌های آمریکایی» دانست.

ریچارد گلدبرگ، یکی از اعضای سابق شورای امنیت ملی کاخ سفید، هشدار داده است که دعوت از موسویان در این نشست باعث ایجاد «بحران فاجعه‌بار اعتماد در قضاوت این فرماندهی» شده است.

نشریه واشینگتن فری‌بیکن در گزارشی درباره همین موضوع نوشته است که سخنگوی استراتکام، فرماندهی راهبردی ایالات متحده، از دعوت موسویان دفاع کرده است. 

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز گفت که مقام‌های برگزارکننده نشست، با علم و اطلاع قبلی از موضع موسویان از او دعوت کرده‌اند، چرا که «در چهارچوب سمپوزیوم بازدارندگی می‌توانستیم از نظر او در قالب دیدگاه مخالف بهره‌مند شویم.»

جمهوری خواهان کنگره با این نظر مخالف‌اند. 

جیم بنکس، عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان از ایالت ایندیانا و یکی از اعضای کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان، گفت: «موسویان به تلاش‌های رژیم قاتل ایران برای کسب سلاح اتمی کمک کرده است تا بتواند آمریکا و متحدان ما را تهدید به نابودی کند. او اکنون به‌عنوان یک مبلغ تمام‌وقت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دانشگاه پرینستون است. دعوت از او برای دروغ‌پراکنی در یک سمینار ارتش آمریکا دیوانگی است.»

مدیر سازمان اتحاد علیه ایران هسته‌ای پیش‌تر از دفتر بازرس کل وزارت دفاع آمریکا، کمیته نیروهای مسلح سنا و کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا خواسته بود تا درباره حضور حسین موسویان، سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در آلمان در زمان وقوع ترور میکونوس، در سمپوزیوم ستاد فرماندهی راهبردی ایالات متحده آمریکا تحقیق کنند.