وزیر امور خارجه طالبان به جمهوری اسلامی: تعداد زندانیان ما کمتر از اعدامی‌های شماست

امیر خان متقی با حمله به جمهوری اسلامی گفت:«شما که همیشه به ما حکومت همه‌شمول را توصیه می‌کنید، آیا در کشورتان حکومت همه‌شمول دارید؟»

متقی خطاب به جمهوری اسلامی گفته است: شما در کشور تان حقوق [شهروندان] را داده اید؟- WAKIL KOHSAR/AFP

امیرخان متقی، سرپرست وزارت امور خارجه طالبان، بدون آنکه نامی از حکومت جمهوری اسلامی ایران ببرد، با حمله به رهبران این حکومت گفت کسانی طالبان را به نداشتن حکومت «همه‌شمول» متهم می‌کنند که خودشان فاقد حکومت همه‌شمول هستند.

متقی روز چهارشنبه، هشتم شهریور (۳۰ اوت)، در یک نشست علما که از سوی طالبان در کابل برگزار شده بود، با انتقاد از جمهوری اسلامی تاکید کرد که شمار زندانیان طالبان کمتر از میزان اعدامی‌های حکومت ایران است. 

او بدون ذکر نام حکومت ایران تاکید کرد: « شما که همیشه به ما حکومت همه‌شمول را توصیه می‌کنید، آیا در کشورتان حکومت همه شمول دارید؟ شما در کشور تان حقوق [شهروندان] را داده‌اید؟»

سرپرست وزارت امور خارجه طالبان خطاب به جمهوری اسلامی گفت:« در کشور شما هزاران نفر ناپدید شده است و هیچ‌کس اجازه ندارد در این مورد بپرسد.»

او در ادامه تاکید کرد: «تعداد زندانی‌هایی که ما در زندان‌های خود داریم، کمتر از تعداد کسانی است که شما اعدام می‌کنید.» 

در ماه آوریل امسال، ویدیویی از ملاقات حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی و مولوی امیر خان متقی در حاشیه نشست سمرقند در فضای مجازی بازتابی گسترده پیدا کرد. در این ویدیو، امیرعبداللهیان حین احوال‌پرسی با امیر خان، با صدای بلندی می‌گوید: «آقای ملا متقی ما ۲۱ ماه است که منتظر دولت فراگیر هستیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این ویدیو پس از سخنان امیرعبداللهیان قطع می‌شود و مشخص نیست که امیرخان متقی چه پاسخی به وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران داده است. این ویدیو در فضای مجازی میان افغان‌ها بازتاب گسترده‌ای داشت و بسیاری از کاربران لحن صحبت امیرعبداللهیان را «آمرانه» توصیف کردند.

هرچند این ویدیو جدالی را میان یپلمات‌های طالبان و جمهوری اسلامی ایران در توییتر به راه انداخت، اما مقام‌های طالبان در سطوح بالاتر به حرف‌های وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی واکنشی نشان ندادند. 

اکنون با گذشت پنج ماه، این مقام طالبان به سخنان امیر عبداللهیان پاسخ داده است. رسانه‌های جمهوری اسلامی هفته گذشته از تماس تلفنی این دو خبر داده بودند.

گروه طالبان در دو سال حاکمیت خود در افغانستان، کش و قوس‌های زیادی با جمهوری اسلامی داشته است. حکومت ایران همواره تلاش کرده است که با این گروه روابط نزدیکی برقرار کند، اما به نظر می‌رسد که در این تلاش ناموفق بوده است. 

جمهوری اسلامی پس از تنش‌های مرزی با طالبان که به کشته شدن دو مرزبان ایرانی و یک عضو طالبان منجر شد، این رویداد را یک سوء تفاهم عنوان و اعلام کرد که حاضر است پروتکل‌های مرزی را به جنگجویان طالبان آموزش دهد.

با این حال، حکومت ایران پس از این تنش مرزی و بالا گرفتن تنش بر سر حقابه رود هیرمند، تلاش کرد چندین جلسه با مقام‌های طالبان برای بهبود روابط با این گروه برگزار کند. در آخرین مورد هیئتی از مجلس شورای اسلامی جمهوری اسلامی در سفر چندین روزه به کابل آمدند و با شمار زیادی از مقام‌ها و اعضای طالبان دیدن کردند. این هیئت در دیدار با مقام‌های طالبان وعده داند که ایران تجربه خود را در بخش‌های مختلف با این گروه شریک خواهد کرد.

 از سوی دیگر، یک نماینده مجلس شورای اسلامی پس از سفر به کابل ادعا کرد که جمهوری اسلامی با طالبان اطلاعات مبادله می‌کند و تبادل اطلاعات از سوی طالبان باعث شده است که حکومت ایران از یک حمله دیگر در مشهد جلوگیری کند. 

بیشتر از جهان