محدودیت‌ بیشتر اینترنت: شبکه ملی اطلاعات ایران تا پایان ۱۴۰۴ راه‌اندازی می‌شود

برخلاف ادعای وزیر ارتباطات، فرانسه در زمان اعتراض‌های اجتماعی سال‌های اخیر هیچ‌گاه توییتر را قطع نکرده است

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات - Dolat.ir

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات جمهوری اسلامی ایران، روز چهارشنبه ۸ شهریور (۳۰ اوت) مدعی شد که شبکه ملی اطلاعات تا پایان ۱۴۰۴ راه‌اندازی می‌شود.

از نگاه منتقدان و حامیان آزادی اطلاعات و دسترسی به اینترنت جهانی، پروژه شبکه ملی اطلاعات پروژه‌ای امنیتی در مسیر محدود‌سازی و قطع اینترنت در دوره‌های اعتراض‌های اجتماعی است، به طوری که شبکه اینترنت داخلی- که شبکه ملی نامیده می‌شود- در جریان اعتراض‌ها جایگزین دسترسی به اینترنت جهانی شود.

خبرگزاری مهر پیش‌تر از این پروژه با عنوان «نقطه ایده‌آل در حکمرانی سایبری» نام برده بود که بخش مهم این پروژه «استقلال و مدیریت فضای مجازی» است. مدیریت فضای مجازی عنوان دیگری برای زیر نظر داشتن و شناسایی کاربران مخالف جمهوری اسلامی و افرادی است که محتوای انتقادی در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کنند.

با این حال، زارع‌پور قطع شدن اینترنت جهانی بر اثر راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات را رد کرد. به گزارش انتخاب، او افزود: «متاسفانه در جامعه ما اجرای شبکه ملی اطلاعات این گونه در ذهن‌ها جانمایی شده که پس از این طرح، اینترنت قطع می‌شود؛ در صورتی که ما با راه‌اندازی این شبکه قصد داریم در گستره جمهوری اسلامی خدمات اینترنتی پرسرعت، باکیفیت، و امن به مردم ارائه کنیم. در کشورهای پیشرفته نیز ایجاد چنین شبکه‌هایی دنبال می‌شود.»

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات مدعی شد که طرح شبکه ملی اطلاعات در ابتدای دولت سیزدهم ۲۳ درصد پیشرفت داشته است و اکنون این شبکه ۶۳ درصد پیشرفت کرده است و در کمتر از ۲ سال «توانسته‌ایم یک و نیم برابر پیشرفت داشته باشیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

زارع‌پور همچنین هزینه صرف شده تا کنون برای بومی‌سازی تجهیزات کشور در این طرح را ۳ هزار میلیارد تومان برآورد کرد و گفت که بر اساس مصوبه شورای عالی فضای مجازی، تا سال ۱۴۰۴ باید ۸۰ درصد خانوارها و ۱۰۰ درصد کسب‌وکارها با متوسط سرعت ۲۵ مگابیت‌ بر ثانیه به اینترنت متصل شوند.

مرکز پژوهش‌های مجلس در سال ۹۹ در گزارشی برآورد کرد که دولت حسن روحانی تا سال ۹۸ در حدود ۱۹ هزار میلیارد تومان برای راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات هزینه کرده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین گفت که اجرای چنین طرحی در کشوری به وسعت جمهوری اسلامی به ۱۰ سال وقت نیاز دارد، اما «ما قصد داریم این طرح را تا پایان سال ۱۴۰۴ اجرایی کنیم.»

زارع‌پور در بخشی از سخنانش مدعی شد که فرانسه در زمان «اغتشاشات» توییتر را برای مدتی قطع کرد. این در حالی است که فرانسه در هیچ‌یک از اعتراض‌های اجتماعی سال‌های اخیر توییتر یا هیچ‌یک از شبکه‌های اجتماعی را قطع نکرده است. وزیر ارتباطات ایران اطلاعات نادرست به مخاطبان منتقل می‌کند. این نگرش به‌خوبی نشان می‌دهد که منظور وزیر ارتباطات از شبکه ملی اطلاعات، قطع کردن اینترنت در هنگام اعتراض‌های اجتماعی است.

او افزوده است که «در تلاش هستیم که پلتفرم بومی با امکانات مناسبی فراهم کنیم» تا مردم در مقابل پلتفرم خارجی، پلتفرم ایرانی را انتخاب کنند. زارع‌پور مدعی شده است که پیام‌رسان ایتا در ابتدا ۳ میلیون کاربر داشت که هم‌اکنون به ۲۵ میلیون کاربر افزایش یافته است و به‌طور کلی اکنون ۴۰ میلیون کاربر در شبکه‌های اجتماعی داخلی فعال‌اند.

به گزارش تسنیم، ایده اولیه شبکه ملی اطلاعات در سال ۱۳۸۴ با عنوان «اینترنت ملی» و «شبکه ملی اینترنت» مطرح شد. در دولت نهم و در سال ۱۳۸۹ این ایده با عنوان «شبکه ملی اطلاعات» در قانون برنامه پنجم توسعه گنجانده شد.