اسناد محرمانه: کشتی ۱۰۰ میلیون پوندی پوتین پیش از حمله به اوکراین جابه‌جا شد

این کشتی در واقع «خانه عشق شناور» پوتین و معشوقه‌اش آلینا کاباوا است

این کشتی یک استخر شنای سرپوشیده ۱۵ متری دارد که به سالن سینما و تئاتر تبدیل می‌شودــ REUTERS

بنا به گزارش دیلی‌میل، برخی اسناد محرمانه به‌دست آمده نشان می‌دهد که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، سه هفته پیش از حمله به اوکراین، کشتی مجلل ۱۰۰ میلیون پوندی‌اش را جابه‌جا کرد تا از توقیف آن به عنوان بخشی از تحریم‌های جنگی جلوگیری کند.

این افشاگری در واقع نشان می‌دهد پوتین از قبل، برای مواجهه با عواقب شخصی حمله به اوکراین که ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ آغاز شد، برنامه‌ریزی کرده بود.

بر اساس گزارش روزنامه‌ها، پوتین دو هفته قبل از تهاجم به اوکراین، کشتی گریسفول را از کارخانه کشتی‌سازی معروف بلوم‌ اند وس در هامبورگ آلمان به منطقه کالینینگراد در روسیه منتقل کرد.

این اسناد را ماریا پوچیخ، روزنامه‌نگار تحقیقی روسیه، منتشر کرد که ریاست بنیاد مبارزه با فساد را به عهده دارد. این بنیاد را الکسی ناوالنی، منتقد سرسخت پوتین، راه‌اندازی کرد.

این اسناد حاوی ایمیلی به شرکت کشتی‌سازی بلوم‌ اند وس است که در آن اعلام شده «مالک از بازسازی ناراضی است». این ایمیل ۱۹ ژانویه ۲۰۲۲ ارسال و طی آن خواسته شده است: «اجرای همه کارهایی را که ممکن است حرکت این کشتی در تاریخ ۱ فوریه را مختل کند، تسریع کنید.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این ایمیل دلیل نارضایتی مالک این کشتی، یعنی ولادیمیر پوتین، اعلام نشده است و فقط تاکید می‌کند کشتی باید ظرف چند روز آینده حرکت کند. در ادامه ایمیل آمده است: «لطفا مبلغی را که مالکان باید به دلیل خروج زودهنگام کشتی پرداخت کنند، محاسبه کنید. خدمه و نیروی کمکی برای خارج کردن کشتی گریسفول آماده‌اند.»

بلوم‌ اند وس یک شرکت آلمانی با ۱۵۰ سال تجربه در ساخت و ارائه خدمات به کشتی‌های تفریحی است. کشتی تفریحی آدولف هیتلر هم ساخت این شرکت بود.

به گفته محققان الکسی ناوالنی، این ایمیل شرکت کشتی‌سازی را که مجبور شده بود کار را لغو کند، وحشت‌زده کرد. آن‌ها مجبور شدند کشتی را ظرف ۱۲ روز آماده حرکت کنند. خدمه این کشتی بادبانی هم که در هامبورگ اقامت داشتند، مجبور شدند به‌سرعت برای حرکت آماده شوند. آن‌ها حتی قرارداد سرویس موبایلی خود را لغو و آماده حرکت شدند.

کارشناسان می‌گویند: «کشتی به هیچ عنوان آماده حرکت نبود و هنوز سوراخ‌هایی باز در سطح آن وجود داشت که باید پوشانده می‌شد.»

دلیل این فوریت ناگهانی برای همه جز پوتین معما بود و تنها چند هفته بعد بود که مشخص شد چرا ولادیمیر پوتین به این سرعت دست به چنین کاری زده است.

پس از حمله روسیه به اوکراین، دارایی‌های پوتین و الیگارش‌های متحدش از جمله قایق‌های تفریحی و خانه‌های متعددشان در سراسر جهان، توقیف شدند.

کشتی گریسفول سه عرشه دارد که هریک سوییت‌هایی دارند که تا ۱۲ مهمان و ۱۴ خدمه را در خود جای می‌دهند. این کشتی یک استخر شنای سرپوشیده ۱۵ متری هم دارد که تنها با فشار یک دکمه، به سالن تئاتر و رقص تبدیل می‌شود. باند فرود هلی‌کوپتر، سالن بدنسازی و یک انبار شراب که تا ۴۰۰ بطری در آن ذخیره می‌شود، از دیگر ویژگی‌های این کشتی مجلل است.

تصاویر به دست آمده از داخل کشتی هم کفپوش‌های مرمرین آن و وسایل چوبی لوکس را که قیمت آن‌ها تا ده‌ها هزار پوند می‌رسد و همچنین ستون‌هایی به سبک رومی را در اتاق خواب نشان می‌دهند.

گریسفول در واقع «خانه عشق شناور» پوتین و معشوقه‌اش آلینا کاباوا محسوب می‌شود. در اتاق خواب آلینا تختی به قیمت ۲۷ هزار و ۶۰۰ پوند، تشکی به قیمت شش هزار و ۷۰۰ و دو میز کنار تخت به قیمت ۱۰ هزار و ۹۰۰ پوند قرار دارد.

این کشتی همچنین مبلمانی به قیمت ۳۳ هزار و ۴۰۰ پوند و فرشی به ارزش ۷۱ هزار پوند دارد و قفسه‌های آن به سبک سنتی با کتاب پر شده‌اند.

ادعا می‌شود پوتین دو قایق تفریحی دیگر هم دارد، اما مقام‌های وابسته به پوتین مالکیت این کشتی‌ها را تکذیب می‌کنند.

بیشتر از جهان