آتش زدن محموله انجیر صادراتی افغانستان به هند در پاکستان

پاکستان رقیب جدی هند در منطقه است و بارها محدودیت‌هایی بر صادرات کالاهای صادراتی افغانستان به این کشور وضع کرده است

مقام‌های طالبان می‌گویند که یک محموله صادراتی انجیر افغانستان به هند، به ارزش ۳۰۰ هزار دلار در پاکستان آتش زده شده است.  

این مقام‌ها گفتند که این حادثه در منطقه‌ «لورالایی» پاکستان و در نزدیکی پاسگاه پلیس رخ داده است. 

عبدالله عزام، یکی از مسئولان دفتر ملا عبدالغنی برادر، معاون نخست‌وزیر طالبان، روز سه‌شنبه هفتم شهریور (۲۹ اوت)، در رسانه اجتماعی اکس (توییتر) نوشت که «اغتشاشگران محلی» در منطقه لورالایی، ایالت بلوچستان پاکستان، این محموله ترانزیتی انجیر را آتش زدند.  

او از عاملان این حادثه به‌عنوان «اوباش» نام برد که ابتداد به سمت خودرو تیراندازی کردند و پس از آن روی آن بنزین ریختند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او ادعا کرد که این حادثه در نزدیکی یک پاسگاه پلیس پاکستان رخ داده است. اما او مشخص نکرد که این حادثه چه زمانی اتفاق افتاده است.  

خان‌جان الکوزی، معاون اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان، با اشاره به آتش زدن محموله صادراتی انجیر گفت که وقوع این گونه حوادث، به روابط ترانزیتی میان افغانستان و پاکستان آسیب می‌رساند.  

او از پاکستان می‌خواهد که زمینه امن ترانزیت کالاهای صادراتی افغانستان را فراهم کند.  

ویدیویی که از این حادثه در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده است، نشان می‌دهد که یک خودرود ترانزیتی افغانستان شبانه در آتش می‌سوزد و هیچ اقدامی برای خاموش کردن آن از طرف ماموران آتش‌نشانی صورت نمی‌گیرد.  

یکی از شاهدان عینی این حادثه گفت که این آتش‌سوزی حوالی ساعت ۱۲ شب رخ داد و نیروهای انتظامی پاکستان کاری برای مهار آتش نکردند.  

او می‌افزاید که رانندگان خودروهای باربری برای نشان دادن اعتراض خود اتومبیل‌هایشان را در شاهراه متوقف کردند تا پلیس پاکستان در مورد رخ دادن این گونه حوادث بی‌توجه نباشد. 

مقام‌های پاکستانی در این مورد ابراز نظری نکرده‌اند. 

پاکستان رقیب جدی هند در منطقه است و بارها محدودیت‌هایی را بر صادرات کالاهای افغانستان به این کشور وضع کرده است. بخشی از فرآوردهای کشاورزی و دامداری افغانستان از طریق پاکستان به هند صادر می‌شود، اما گزارش‌های متعددی مبنی بر تاخیر در طی مراحل گمرکی بخشی از این فرآورده‌ها وجود دارد. 

بخش زیادی از درآمد شهروندان افغانستان، از کشاورزی و دامداری تامین می‌شود، اما همواره چالش‌هایی در ارتباط با صادرات وجود داشته است. 

حکومت پیشین افغانستان امیدوار بود که از طریق بندر چابهار ایران، زمینه صادرات و واردات به هند را فراهم کند و از این طریق، وابستگی شدید به پاکستان در بخش ترانزیت را کاهش دهد، اما بندر چابهار، تسهیلات لازم در بخش ترانزیت را ندارد و نتوانسته است که بدیلی برای بنادر پاکستان برای افغانستان باشد.  

طالبان روابط نزدیکی با حکومت پاکستان دارند و تلاش می‌کنند که افغانستان را به مسیر ارتباط بین آسیای میانه و آسیای جنوبی بدل کنند تا پاکستان صادرات به آسیای میانه را افزایش دهد و به انرژی سوختی این کشورها دسترسی پیدا کند.  

بیشتر از اقتصاد