کرزی حملات موشکی پاکستان به افغانستان را محکوم کرد

در حکومت پیشین افغانستان که موردحمایت کشورهای غربی بود، نظامیان پاکستانی چندین بار به بخش‌هایی از استان‌های شرقی افغانستان حملات توپخانه‌ای کردند

حامد کرزی از پاکستان خواست که از خشونت و افراط‌گرایی در افغانستان حمایت نکند-- SAJJAD HUSSAIN / AFP

حامد کرزی، رئیس‌جمهوری پیشین افغانستان، روز پنجشنبه پنجم مردادماه (۲۷ ژوئیه)‌، حملات موشکی سربازان پاکستانی به شهرستان یرمل در استان پکتیکا را محکوم کرد.

کرزی در توییتر خود نوشت که این حملات نقض آشکار تمامیت ارضی افغانستان و اقدامی خلاف تمام معیارهای جهانی است.

او از حکومت پاکستان خواست که سیاست خود را در برابر افغانستان تغییر دهد و به‌جای افراط‌گرایی و خشونت، راه برادری و روابط «خوب» را با افغانستان در پیش بگیرد.

در حالی‌که رئیس‌جمهوری پیشین افغانستان حملات پاکستان را محکوم کرد، رهبران طالبان در‌این‌باره سکوت کرده‌اند.

در حکومت پیشین افغانستان که موردحمایت کشورهای غربی بود، نظامیان پاکستانی چندین بار به بخش‌هایی از استان‌های شرقی افغانستان حملات توپخانه‌ای کردند.

استار کام بریو، رسانه‌ای که اخبار نظامی پاکستان را پوشش می‌دهد، روز سه‌شنبه حمله توپخانه‌ای ارتش پاکستان به افغانستان را گزارش داد. این نهاد ادعا کرد که این حمله علیه گروه‌های تروریستی موردحمایت هند و مستقر در افغانستان صورت گرفته است. این نهاد گفت که این گروه‌ها در حملات تروریستی در خاک پاکستان نقش داشته‌اند.

اما ارتش پاکستان تاکنون درباره حملات توپخانه‌ای به استان پکتیکا در افغانستان اظهار‌نظر نکرده است.

پیش‌تر ارتش پاکستان به طالبان هشدار داده بود که به تحریک طالبان پاکستان در خاک افغانستان حمله می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پاکستان ادعا می‌کند که حکومت هند از برخی گروه‌های تروریستی مانند تحریک طالبان پاکستانی (تی‌تی‌پی) در خاک افغانستان حمایت می‌کند. این اتهام‌ها در دوران حکومت پیشین افغانستان بیشتر بود، اما دهلی‌نو این اتهام‌ها را بی‌اساس می‌دانست و تاکید می‌کرد که برای کمک به مردم افغانستان تلاش می‌کند.

طی دو سال حاکمیت طالبان بر افغانستان، ارتش و نیروهای هوایی پاکستان چندین بار به استان‌های شرقی افغانستان حمله کرده‌اند که تلفات جانی و مالی زیادی بر جای گذاشته است.

در این مدت افراد بسیاری که به عضویت یا همکاری با تی‌تی‌پی متهم بودند طی حمله‌هایی مرموز در افغانستان کشته شدند.

تحریک طالبان پاکستانی (تی‌تی‌پی) یکی از گروه‌های اسلام‌گرا در پاکستان است که رویای تاسیس حکومت اسلامی مشابه حکومت طالبان دارد.

حملات تی‌تی‌پی به نظامیان و تاسیسات پاکستان پس از لغو آتش‌بس در نوامبر سال گذشته، از سرگرفته شد. تی‌تی‌پی در این مدت مسئولیت حملات زیادی در پاکستان را بر عهده گرفته است.

بیشتر از جهان