افزایش هراس حکومت از سالگرد جنبش مهسا؛ اعضای خانواده حنانه کیا هم بازداشت شدند

هنوز درباره اتهام، نهاد بازداشت‌کننده و وضعیت سلامتی این چهار عضو خانواده حنانه کیا خبری منتشر نشده

حنانه کیا در کنار همسر و اعضای خانواده‌اش‌ــ شبکه‌های اجتماعی

هم‌زمان با نزدیک شدن به سالگرد جان باختن مهسا امینی و آغاز خیزش سراسری مردم ایران علیه جمهوری اسلامی، ماموران امنیتی و سرکوبگر جمهوری اسلامی بازداشت‌ها و اعمال فشارهای امنیتی بر اعضای خانواده کشته‌شدگان اعتراض‌های سال ۱۴۰۱ را تشدید کرده‌اند تا بلکه به این طریق مانع از برگزاری مراسم سالگرد و تجمع اعتراضی مردم شوند.

در تازه‌ترین مورد از این نوع سرکوب‌ها، یکی از نزدیکان خانواده حنانه کیا، از جان‌باختگان اعتراض‌های سراسری ۱۴۰۱ در نوشهر، بامداد دوشنبه ششم شهریور در شبکه‌های اجتماعی خبر داد که وحید کیا، پدر، معصومه آذری، مادر، هلیا کیا، خواهر و امیر کیا، همسر حنانه کیا، با هجوم ماموران امنیتی در استان مازندران بازداشت شده‌اند.

هنوز درباره اتهام، نهاد بازداشت‌کننده، مکان بازداشت و وضعیت سلامتی این چهار عضو خانواده حنانه کیا خبری منتشر نشده است.

حنانه کیا کجوری، دختر جوان ۲۳ ساله اهل نوشهر، ۳۰ شهریور ۱۴۰۱ در جریان اعتراض‌های مردمی علیه جمهوری اسلامی، با شلیک ماموران سرکوبگر جان باخت. اعضای خانواده او پس از قتل حنانه، مانند سایر خانواده‌های دادخواه بارها به مقام‌های جمهوری اسلامی از جمله علی خامنه‌ای به دلیل صدور فرمان قتل مردم اعتراض کردند و خواستار محاکمه قاتلان و آمران کشتار‌های سال گذشته شدند.

معصومه آذری، مادر حنانه کیا، جمعه گذشته در اینستاگرام از دیوارکشی ماموران دور آرامستان محل خاکسپاری دخترش با هدف جلوگیری از ورود مردم در روز سالگرد قتل حنانه خبر داد و نوشت: «شما با آن مغزهای پوسیده‌تان روی یزید و معاویه را سفید کرده‌اید. شما بویی از انسانیت نبرده‌اید.»

ماموران سرکوبگر نظام در استان مازندران سال گذشته در مراسم چهلم حنانه کیا، محمدرضا بالی لاشک، ۴۷ ساله اهل نوشهر، را به دلیل حضور بر مزار حنانه و تلاش برای نجات دو معترض بازداشت‌شده دیگر با شلیک گلوله به قتل رساندند.

مهسا یزدانی، مادر محمدجواد زاهدی، جوان ۲۰ ساله اهل ساری و جان‌باخته در اعتراض‌های ۳۰ شهریور ۱۴۰۱ هم شامگاه ۳۱ مردادماه به منظور جلوگیری از برگزاری مراسم تولد محمدجواد بر مزارش، دستگیر شد. بر اساس گزارش نزدیکان خانواده زاهدی، ماموران اداره اطلاعات ساری پیش از بازداشت به مادر محمدجواد زاهدی گفته بودند که باید از دادخواهی و اعتراض علیه سران نظام ابراز پشیمانی کند، اما مهسا یزدانی جواب داده بود: «من پشیمان نیستم و تا آخرین لحظه دادخواه محمدم می‌مانم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دیگر اعضای خانواده زاهدی نیز اکنون تحت فشار شدید امنیتی‌اند و از آن‌ها به اجبار تعهد گرفته شده تا روز دوشنبه ششم شهریور بر مزار محمدجواد مراسم تولد برگزار نکنند.

در همین راستا ماشاالله کرمی، پدر محمدمهدی کرمی، از جوانان بازداشت‌شده در اعتراض‌ها که با حکم قوه قضاییه جمهوری اسلامی اعدام شد، نیز از روز ۳۱ مرداد و در پی یورش ماموران در بازداشت است. سرکوبگران در ادامه امیرحسین کوهکن، وکیل خانواده کرمی، را نیز بازداشت کردند و هنوز از وضعیت سلامتی این دو نفر خبری در دست نیست.

جمهوری اسلامی گمان می‌کند با بازداشت اعضای خانواده‌های دادخواه می‌تواند در سالگرد قتل مهسا امینی و دیگر جان‌باختگان خیزش سراسری مانع از شروع دوباره تجمع‌های اعتراضی شود. به همین دلیل  شماری از خانواده‌های دادخواه که اعضای خانواده‌شان را در دوره‌های مختلف اعتراض‌ها به‌ویژه خیزش اخیر از دست داده‌اند، روز سوم شهریور با انتشار متنی مشترک در حساب‌های کاربری خود در شبکه‌های اجتماعی مختلف، به احضار و بازداشت اعضای خانواده‌ها واکنش نشان دادند.

در این متن مشترک آمده است: «این‌ روزها که هر ساعت یکی از خانواده‌های دادخواه را بازداشت و احضار می‌کنند، سخن را کوتاه و اضافه‌گویی نمی‌کنیم. بین ما با تن بی‌جان جگرگوشه‌هایمان بر دوش و شما با زندان‌ها و شلاق‌ها و تهدیدهایتان، تنها یک جمله باقی است: قسم به خون یاران، ایستاده‌ایم تا پایان.»

از میان خانواده‌هایی که این متن مشترک را به اشتراک گذاشته‌اند می‌توان به خانواده‌ نوید افکاری، جواد حیدری، عرفان رضایی، محمدحسن ترکمان، علی روزبهانی و مینو مجیدی اشاره کرد.