تداوم خیزش سراسری در چهلم حنانه کیا؛ سخنرانی خامنه‌ای برای مردم بی‌اهمیت بود

خیزش سراسری مردم ایران در شهرهای تهران، اصفهان، تبریز، سنندج، مریوان، مهاباد، نوشهر و چند نقطه دیگر ادامه یافت

خیزش سراسری مردم ایران روز چهارشنبه، یازدهم آبان، در حالی ادامه یافت که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی اعتراض‌هایی را که چندبار «اغتشاش‌ها» نامیده بود، «جنگ ترکیبی» و دسیسه دشمنان خواند. ساعاتی بعد، در زمان پخش بازی فینال فوتبال سوپرجام ایران، در حالی که صداوسیما تلاش می‌کرد قبل، بعد و هنگام بازی، شعارها و تصاویری علیه اعتراض‌ها و در همراهی با حاکمیت پخش کند، بازیکنان تیم استقلال با خوشحالی نکردن اعتراضی خود در همراهی با مردم ایران، تمام برنامه‌ریزی و پروپاگاندای جمهوری اسلامی را زیر سوال بردند. مردم در مناطق مختلف تهران، سنندج، بوکان، نوشهر، مریوان، مهاباد، اصفهان و تبریز هم روز چهارشنبه به خیابان‌ها آمدند و بار دیگر علیه جمهوری اسلامی شعار دادند.

در تهران، جمعی از ساکنان شهرک اکباتان در محوطه این شهرک با شعار «مرگ بر دیکتاتور» تجمع اعتراضی برگزار کردند. اهالی اکباتان و سایر مناطق تهران همانند شب‌های گذشته، از پنجره‌ هم فریاد «جمهوری اسلامی، نمی‌خوایم، نمی‌خوایم» و «مرگ بر خامنه‌ای ضحاک» سر دادند؛ در حالی که در شب‌های گذشته، ویدیوهایی از تهدید نیروهای امنیتی پشت بلندگو و شلیک هوایی آن‌ها در رسانه‌های اجتماعی مخابره شد و نشان می‌داد که نیروهای بسیج با فریاد و تهدید قصد دارند مردم را بترسانند و از تداوم اعتراض‌ها در این مناطق جلوگیری کنند.

ساکنان محله سلسبیل تهران نیز به خیزش انقلابی مردم ایران پیوستند و شب چهارشنبه، با حضور در خیابان‌های این محل، شعار «مرگ بر دیکتاتور» سر دادند.

بر اساس ویدیوهایی که از شهر بوکان در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد، مردم این شهر با قرار دادن موانع و درست کردن آتش مسیر جاده ترانزیت بوکان- میاندوآب را مسدود کردند.

هه‌نگاو از اعتراض‌ها در سنندج هم گزارش داد و اعلام کرد عصر چهارشنبه، در تیراندازی نیروهای امنیتی در سنندج، جوانی ۱۸ساله به نام مومن زندکریمی کشته شده است. با فشار نهادهای امنیتی، پیکر او هم‌اکنون برای خاکسپاری به روستای ماچکه از توابع سنندج منتقل شده است. او با شلیک مستقیم نیروهای سرکوبگر کشته شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ویدیوها از سنندج نشان می‌دهد که نیروهای امنیتی موتورسوار در منطقه‌ای مسکونی شلیک می‌کنند و شیشه خانه‌ها و خودروها را می‌شکنند. جوانان در محله محله تقتقان سنندج نیز با روشن کردن آتش و سر دادن شعار به مقابله با ماموران امنیتی پرداختند.

معترضان در تبریز نیز به زبان آذری شعار دادند و آزادی، عدالت و حکومت ملی طلب کردند. آن‌ها فریاد زدند که ملت آذربایجان این ذلت، دزدی، جنایت و خیانت را تحمل نمی‌کند. ده‌ها نفر از مردم معترض این شهر با سر دادن شعارهایی در حمایت از خیزش انقلابی مردم ایران، در خیابان‌های تبریز راهپیمایی کردند.

معترضان در مریوان نیز شبانه تجمع اعتراضی برگزار کردند و شعار «ما همه ژینا هستیم، بجنگ تا بجنگیم» سر دادند. در برخی مناطق این شهر، مردم با پرتاب کوکتل مولوتوف، چند خیابان را آتش زدند و راه سرکوبگران را مسدود کردند. معترضان مریوانی همچنین با استفاده از بلندگوی مسجد، از مردم برای پیوستن به تظاهرات دعوت کردند. پیش‌تر در مهاباد هم معترضان این شهر توانسته بودند از بلندگوی یکی از مساجد شهر، موسیقی اعتراضی پخش کنند.

معترضان در مهاباد نیز تا پاسی از شب در خیابان‌های این شهر تجمع کردند و علیه جمهوری اسلامی و علی خامنه‌ای شعار دادند.

شهروندان معترض اصفهان نیز بار دیگر به خیابان‌ها آمدند و جمعی از معترضان در محله چهارباغ تجمع اعتراضی برگزار کردند. شهروندان گزارش دادند که مسئولان امنیتی و شهری در واکنش به این تجمع اعتراضی، برق شهری اصفهان در محله چهارباغ را قطع کردند. با وجود این، معترضان در تاریکی شعارهایی نظیر «این همه سال جنایت، مرگ بر این ولایت» و «امسال سال خونه، سیدعلی سرنگونه» سر دادند.

نوشهر نیز هم‌زمان با برگزاری مراسم چهلم حنانه کیا، صحنه اعتراض‌ و شعار علیه حاکمیت جمهوری اسلامی شد. جمعیت زیادی از مردم این شهر با شعارهای «می‌جنگیم، می‌میریم، ایران رو پس می‌گیریم»، «زن، زندگی، آزادی» و «هیز تویی، هرزه تویی، زن آزاده منم» به این قتل حکومتی واکنش نشان دادند و راهپیمایی خیابانی برگزار کردند. در پی این شعارها، نیروهای امنیتی به سمت مردم حمله‌ور شدند و به سمت معترضان گاز اشک‌آور پرتاب کردند.

به گزارش هرانا، در پی خیزش سراسری مردم ایران، تا یازدهم آبان، ۲۹۸ نفر از معترضان جان باخته‌اند که ۴۷ نفر از این جان‌باختگان کودک‌اند. هرانا آمار بازداشت‌شدگان را بیش از ۱۴ هزار نفر تخمین می‌زند.

اعتراض‌ها سراسری در ایران تا امروز در دست‌کم ۱۳۳ شهر ایران برگزار شده است.