جی‌او‌پی مخفف چیست؟

نظرسنجی ۲۰۱۱ نشان داد که فقط ۵۱ درصد جمهوری‌خواهان آمریکا می‌دانستند «جی‌اوپی» مخفف چیست

ران دسنتیس در شب مناظره نامزدهای جمهوری‌خواه انتخابات آتی ریاست جمهوری آمریکا (۲۳ اوت ۲۰۲۳) ـ WIN MCNAMEE/GETTY IMAGES NORTH AMERICA/Getty Images via AFP

حروف اختصاری جی‌اوپی (GOP) غالبا به جای «حزب جمهوری‌خواه» استفاده می‌شود.

این حروف مخفف «حزب بزرگ قدیمی» (Grand Old Party) است و سابقه این نام مستعار به نیمه دوم دهه ۱۸۰۰ برمی‌گردد، تقریبا همان زمانی که این حزب به استفاده از فیل به‌منزله نشان‌واره [لوگو] خود روی آورد.

طرفداران توماس جفرسون، نخستین وزیر خارجه، معاون دومین رئیس‌ جمهوری، و سومین رئیس جمهوری [ایالات متحده]، نام جمهوری‌خواه را [برای حزب خود] در سال ۱۷۹۲ برگزیدند.

این حزب در آغاز حزب دموکرات – جمهوری‌خواه نام گرفت، اما در دهه ۱۸۳۰ به‌تدریج اختلافات درون‌گروهی هویدا شد و در دهه ۱۸۵۰، حزب مستقل جمهوری‌خواه قد علم کرد.

در آن زمان بیشتر این گروه متشکل از کسانی بود که برای پایان دادن به برده‌داری در جنوب تلاش می‌کردند.

پس از جنگ داخلی که از سال ۱۸۶۱ تا ۱۸۶۵ ادامه یافت، قدرت جمهوری‌خواهان با انتخاب شدن بنجامین هریسون به ریاست ‌جمهوری در سال ۱۸۸۸ و کسب اکثریت در کنگره، افزایش یافت.

یکی از نویسندگان شیکاگو تریبون نوشت که این انتخابات، پیروزی بزرگی برای «حزب بزرگ قدیمی» است، و از این طریق به جمهوری‌خواهان ارجاع داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طولی نکشید که این عبارت به اختصار به جی‌اوپی تبدیل شد و در مقاله‌های مربوط به این حزب به کار رفت.

ای‌ال دات کام (AL.com) ذکر کرده است که [سابقه استفاده از] این نام اختصاری ممکن است در واقع به سال ۱۸۷۵ برگردد که از عبارت «حزب قدیمی شجاع» برای اشاره‌ به جمهوری‌خواهان استفاده می‌‌شد.

نظرسنجی‌ای در ۲۰۱۱ نشان داد که فقط ۵۱ درصد جمهوری‌خواهان می‌دانستند جی‌اوپی مخفف چیست.

براساس نظرسنجی ونیتی فر/ ۶۰ دقیقه (Vanity Fair/60 Minutes)، در آن زمان ۳۵ درصد مردم فکر می‌کردند جی‌اوپی مخفف «حکومت مردم»‌ (Government of the People) است.

هفت درصد دیگر نیز به گزینه «پیرمردهای بداخلاق» (Grumpy Old People) رای دادند، سه درصد گفتند «حزب خود خدا» (God’s Own Party)، و یک درصد نیز گفتند [مخفف] «دستکش آهنین قدرت» (Gauntlet of Power) است.

© The Independent