مقام‌های آمریکایی به دولت اسرائيل: برای عادی‌سازی روابط با ریاض باید به فلسطینی‌ها امتیاز بدهید

دولت دست‌راستی و محافظه‌کار نتانیاهو در برداشتن هر گامی برای تامین حقوق فلسطینی‌ها محتاط است

وب‌سایت خبری-تحلیلی آکسیوس، جمعه، ۲۵ اوت (سوم شهریور)، به ‌نقل از چند منبع آگاه نوشت که مقام‌های ارشد دولت جو بایدن، رئیس‌ جمهوری آمریکا، در دیدارهایی که هفته پیش با نماینده ارشد دولت اسرائیل داشتند، با تاکید متذکر شده‌اند که اسرائیل در چارچوب طرح عادی‌سازی روابط با عربستان سعودی، باید امتیازهای مشخصی برای فلسطینی‌ها قائل شود.

مقام‌های ارشد سعودی بارها تاکید کرده‌اند که هرگونه عادی‌سازی روابط با اسرائیل، منوط به تامین حقوق اساسی فلسطینی‌ها، از جمله حق تشکیل دولت مستقل فلسطین است.

آکسیوس در گزارشی که جمعه، ۲۵ اوت، منتشر شد، به ‌نقل از چهار مقام دولت آمریکا و نیز یک منبع آگاه، نوشت: «جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، و آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، در گفت‌وگوهایی که هفته پیش با ران درمر، وزیر امور راهبردی دولت بنیامین نتانیاهو، نخست اسرائیل، داشتند، تاکید کردند که امتیازدهی به فلسطینی‌ها، باید در واقع بخشی از مفاد هرگونه توافق برای عادی‌سازی روابط تل‌آویو با ریاض باشد.

به ‌گفته منابع آکسیوس، وزیر خارجه آمریکا در گفت‌وگو با نماینده دولت نتانیاهو، به صراحت گفته است که اگر دولت اسرائیل می‌پندارد که بدون تامین امتیازی برای فلسطینی‌ها می‌‌تواند با عربستان سعودی روابط عادی داشته باشند، درک درستی از شرایط و اوضاع حاکم ندارد.

بلینکن همچنین به نماینده دولت اسرائیل گفته است که عربستان سعودی باید به کشورهای اسلامی و جهان اسلام نشان دهد که در ازای توافقی برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل، موفق شده است امتیازهای چشمگیری برای فلسطینی‌ها تامین کند.

به ‌نوشته آکسیوس، ران درمر در گفت‌وگوهای خود با جیک سالیوان، به او گفته است که دولت اسرائیل حاضر است در چارچوب طرح عادی‌سازی روابط با ریاض، برنامه هسته‌ای غیرنظامی عربستان سعودی را بپذیرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در ماه‌های گذشته، دولت بایدن تلاش زیادی کرده است تا طرح عادی‌سازی روابط میان ریاض و تل‌آویو پیش برود و میان دو متحد اصلی ایالات متحده در منطقه، گونه‌ای نزدیکی روابط برقرار شود.

با این حال، مقام‌های ارشد کاخ سفید، از جمله خود جو بایدن و جیک سالیوان، در موضع‌گیری‌های خود اشاره کرده‌اند که پیشبرد چنین طرحی، زمان‌بر است و با چالش‌های زیادی همراه خواهد بود.

به‌نوشته آکسیوس، پیشبرد طرح عادی‌سازی روابط میان عربستان سعودی و اسرائیل، می‌تواند دستاوردی تاریخی در سیاست خارجی ایالات متحده به‌‌شمار آید.

در همین راستا، دولت بایدن می‌کوشد تا در سه‌ماهه اول سال آینده میلادی، همزمان با شروع رقابت‌های ریاست جمهوری ۲۰۱۴ در آمریکا، چنین گفت‌وگوهایی به نتیجه برسد.

اما دولت بایدن راه دشواری در پیش دارد. دولت دست‌راستی و محافظه‌کار نتانیاهو در برداشتن هر گامی برای تامین حقوق فلسطینی‌ها، محتاط است، چرا که این تصمیم به ‌خشم و اعتراض احزاب راست افراطی در کابینه نتانیاهو منجر خواهد شد و می‌تواند دولت او را در معرض سقوط قرار دهد.

آکسیوس همچنین در بخش دیگری از گزارش مزبور، به ‌نقل از منابع خبری خود نوشت: «این احتمال هم وجود دارد که در هفته سوم سپتامبر، مقام‌های کاخ سفید از نتانیاهو برای دیدار با رئیس‌ جمهوری آمریکا دعوت کنند. به ‌گفته منابع آکسیوس، در این دیدار احتمالی نیز به ضرورت امتیاز‌دهی به فلسطینی‌ها تاکید خواهد شد.