تسلط تاریخی ترامپ؛ رکورد فاصله رقبای درون حزبی در هم شکسته شده است

از دهه ۷۰ میلادی تاکنون هیچ‌یک از نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا به اندازه ترامپ در نظرسنجی‌ها از سایر نامزدهای حزب خود پیشی نگرفته بود

دونالد ترامپ و نتیجه نظرسنجی درون‌حزبی-AFP

وب‌سایت خبری-تحلیلی آکسیوس در مقاله‌ای با بررسی مناظره انتخاباتی ۸ نامزد جمهوری‌خواه که شامگاه چهارشنبه اول شهریورماه در شهر میلواکی برگزار شد، رقبای درون حزبی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا، را «افرادی ضعیف» معرفی کرد که توان رقابت با او را ندارند.

در این مقاله با قلم ارین دوئرتی آمده است: «هشت جمهوری‌خواه که چهارشنبه‌شب روی صحنه رفتند، نشان دادند افراد ضعیفی هستند و بعید به نظر می‌رسد که نامزدی اصلی حزب جمهوری‌خواه را به‌دست آورند، مگر آنکه شکل رقابت، چه از طریق تلاش‌های نامزدها یا کمک نیروهای خارجی تغییر کند. ترامپ در نظرسنجی‌های اولیه ملی به‌طور متوسط بیش از ۵۰ درصد از حمایت مردم را پشت خود دارد و این تعداد آرا پس از چهار کیفرخواست قضایی علیه او نیز نسبتا ثابت مانده است.»

آکسیوس در ادامه با اشاره به نتیجه نظرسنجی‌های ملی که پیش از انتخابات سال‌های ۲۰۰۰ و ۲۰۱۶ انجام و در نهایت منجر به ریاست‌جمهوری جورج‌ دبلیو بوش و دونالد ترامپ شده بود، نتیجه گرفته است که درصورت رفع شدن موانع قضایی و دریافت مجوزهای قانونی برای نامزدی ترامپ در انتخابات ۲۰۲۴، مانع بزرگی بر سر انتخاب او به عنوان نماینده جمهوری‌خواهان و سپس رئیس‌جمهوری آمریکا وجود نخواهد داشت.

البته که ترامپ نیز برتری گسترده خود در نظرسنجی‌های مختلف را دلیلی برای رد شدن از مناظره مقدماتی جمهوری‌خواهان در روز چهارشنبه ذکر کرده و هفته گذشته در شبکه اجتماعی خود، تروث، نوشته بود: «مردم رکورد من را می‌دانند، یکی از بهترین‌های تاریخ، پس چرا باید مناظره کنم؟»

بر اساس آمار FiveThirtyEight، میلیاردر آمریکایی اکنون در نظرسنجی‌ها میان جمهوری‌خواهان ۳۷ درصد از ران دیسانتیس، فرماندار فلوریدا و نزدیک‌ترین رقیب خود پیش است. نظرسنجی‌های اولیه ایالتی نیز داستان مشابهی را نشان می‌دهد.

نظرسنجی‌ها درباره انتخابات عمومی که البته در این مرحله به هیچ عنوان قطعی نیستند، نشان می‌دهد که ترامپ و احتمالا رئیس‌جمهور بایدن به عنوان نماینده دموکرات‌ها، در سال ۲۰۲۴ هم مانند انتخابات سال ۲۰۲۰ در یک رقابت تنگاتنگ قرار خواهند گرفت و حالا در این انتخابات شاید ترامپ شانس بسیار بیشتری از رقیب مسن و فراموشکار خود داشته باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به عقدیه آکسیوس، نکته امیدوارکننده برای هواداران دونالد ترامپ  این است که او در نظرسنجی‌های پیش از برگزاری انتخابات سال‌های ۲۰۱۶ و۲۰۲۰، از رقبای دموکرات خود عقب افتاده بود، اما با این حال او انتخابات ۲۰۱۶ را برد و بعدی را با فاصله اندکی به بایدن واگذار کرد، تا به نظر برسد حالا که او بر اساس اکثر نظرسنجی‌ها فاصله خوبی با بایدن دارد، بتواند قاطعانه و برای بار دوم راهی کاخ سفید شود.

مورد دیگری که از نظر مقاله‌نویس آکسیوس حائر اهمیت است، این است که ترامپ و هوادارانش نباید از خطر دلزدگی و خستگی رای‌دهنگان، مخصوصا جمهوری‌خواهان از رای دادن و شرکت در انتخابات غافل شوند؛ اتفاقی که در صورت وقوع بی‌شک به نفع دموکرات‌ها خواهد بود.

ترامپ همچنین ممکن است با یک‌سوم از جمعیت جمهوری‌خواهانی که پای صندوق‌های رای می‌روند و دیدگاه بسیار یا عمدتا نامطلوبی نسبت به ترامپ دارند، به مشکل بخورد که می‌بایست از اکنون برنامه‌هایی را برای جذب آن‌ها عملی کند.

طبق تحلیل واشنگتن‌پست، دست‌کم از دهه ۱۹۷۰ که احزاب تاکید بیشتری بر اجرای انتخابات درون‌حزبی برای تعیین یک نامزد واحد داشتند، تاکنون هیچ نامزد ریاست‌جمهوری به اندازه ترامپ چنین فاصله رای زیادی با رقبای هم‌حزبی خود نداشته است.

سی‌ان‌ان نیز بر اساس تحقیقات خود می‌گوید کاندیداها زمانی که در نظرسنجی‌ها بیش از ۱۰ درصد با نفر بعدی فاصله رای داشته باشند، جایگاه خود را به‌دست آورده‌اند و حالا ترامپ این فاصله را با نزدیک‌ترین نامزد به ۳۰ درصد رسانده است.

دن کاکس، مدیر مرکز نظرسنجی موسسه امریکن‌انترپرایز، در این‌باره گفت: «او رئیس‌جمهوری بوده است، او دو بار نامزد شده است، بنابراین برای بسیاری از جمهوری‌خواهان یک انتخاب واضح است.»

اما در کنار اخبار امیدوارکننده برای ترامپ و هوادارانش، از نظر آکسیوس یک حقیقت تاریخی درباره میزان صحت نظرسنجی‌ها و تغییر نظر گروهی از رای‌دهندگان، پیش از برگزاری انتخابات اصلی نیز وجود دارد؛ اصلی‌ترین مثال این اتفاق نیز مربوط به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۰۸ است که اگرچه هیلاری کلینتون در نظرسنجی‌های درون‌حزبی حدود ۲۸ درصد از باراک اوباما پیش بود، اما در نهایت مقابل رقیب هم‌حزبی شکست خورد و اوباما بود که با پیروزی مقابل جان مک کین، به ریاست‌جمهوری رسید.

بیشتر از