رهبران بریکس خواهان افزایش اعضا؛ ایران و ۲۱ کشور دیگر خواهان عضویت

بیست و دو کشور برای پیوستن به بریکس درخواست رسمی داده‌اند و ابراهیم رئیسی نیز شامگاه چهارشنبه عازم آفریقای جنوبی شد

اجلاس بریکس در آفریقای جنوبی، ۲۳ اوت ۲۰۲۳ - ALET PRETORIUS / POOL / AFP

سیریل رامافوسا، رئیس‌جمهوری آفریقای جنوبی، روز چهارشنبه، اول شهریور (۲۳ اوت)، گفت که پنج کشور عضو بریکس (قدرت‌های نوظهور اقتصادی جهانی) آماده پذیرش اعضای جدید و گسترش این باشگاه هستند، زیرا بریکس خواهان نفوذ و اثرگذاری بیشتر در شکل دادن به نظم جهانی است.

بریکس شامل پنج کشور برزیل، روسیه، هند، چین، و آفریقای جنوبی است. به گزارش خبرگزاری فرانسه، در نشست سه‌روزه سران در ژوهانسبورگ، پایتخت آفریقای جنوبی، بررسی درخواست‌‌ها برای گسترش بریکس در دستور کار بود، موضوعی که اختلاف بین اعضای آن را آشکار کرد.

مانند خود بریکس که از اعضای نامتجانسی تشکیل شده است، کشورهای متقاضی پیوستن به این گروه نیز بسیار متفاوت‌اند؛ از غول‌های گروه ۲۰ مانند اندونزی و عربستان سعودی گرفته تا کشورهای منزوی مانند جمهوری اسلامی ایران که آشکارا با آمریکا و متحدانش دشمنی می‌کنند.

د رهمین حال، خبرگزاری‌های ایران گزارش دادند که ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران، شامگاه چهارشنبه (اول شهریور)  تهران را به مقصد آفریقای جنوبی ترک کرد.

قرار است رئیسی در این سفر ضمن دیدار با رئیس‌جمهوری آفریقای جنوبی، در نشست سران بریکس نیز شرکت کند و دیدارهایی با سران کشورهای عضو این گروه داشته باشد.

فارس‌ نیوز پیش‌تر نوشته بود که در جریان سفر دبیر شورای عالی امنیت ملی به آفریقای جنوبی در سوم مرداد‌، خومبودزو وانتشاونی، وزیر ریاست‌جمهوری آفریقای جنوبی، از درخواست ایران برای عضویت در بریکس حمایت کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، چین در بحبوحه رقابت فزاینده با آمریکا خواهان رشد سریع گروه بریکس است، اما هند، دیگر قدرت بزرگ این بلوک، در برخورد با نیت رقیب ژئوپلیتیکی‌اش محتاط است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گفته می‌شود که ۲۲ کشور برای پیوستن به بریکس درخواست رسمی داده‌اند که در مجموع، ۴۰ درصد از جمعیت جهان و یک‌چهارم اقتصاد جهان را در اختیار دارند.

حدود ۵۰ تن از سران دولت‌های جهان برای شرکت در این نشست به رهبران بریکس در ژوهانسبورگ پیوسته‌اند. بریکس ترکیبی متفاوت از اقتصادهای بزرگ و کوچک و دولت‌های دموکراتیک و اقتدارگرا است، اما تمایلی مشترک برای به چالش کشیدن نظم جهانی به رهبری غرب دارند که می‌گویند در خدمت منافع یا نفوذ فزاینده آن‌ها نیست.

تصمیم‌گیری‌ها در بریکس بر اساس اجماع است. به گفته مقام‌های این گروه، رهبران بریکس اکنون در حال بررسی معیارهایی برای پذیرش اعضای جدیدند. رامافوسا روز چهارشنبه گفت که همه اعضای کنونی بریکس از افزایش اعضا حمایت می‌کنند. او گفت:« ما در آستانه گسترش خانواده بریکس‌ هستیم.»

شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهوری چین، در دومین سفرش به خارج از کشور در سال جاری گفت که گسترش این بلوک «تجمیع قدرت ما و تجمیع خرد ما برای ایجاد حکمرانی جهانی عادلانه‌تر و منصفانه‌تر خواهد بود.»

رهبر چین، که کشورش حدود ۷۰ درصد از کل تولید ناخالص داخلی بریکس را در اختیار دارد، گفت: «ما در زمانی جمع می‌شویم که جهان دستخوش تغییرهایی عمده و تقسیم‌بندی‌ها و گروه‌بندی مجدد است. جهان وارد دوره جدیدی از آشفتگی و دگرگونی شده است.»

مقام‌های آمریکا احتمال ظهور بریکس در قامت رقیب ژئوپلیتیکی را کم‌اهمیت جلوه داده‌اند و این بلوک را مجموعه‌ای بسیار متنوع از کشورها توصیف کرده‌اند که هم دوستان و هم رقیبان را در خود جای داده است.

این اجلاس بر اختلاف با غرب بر سر جنگ در اوکراین تاکید کرده است. آفریقای جنوبی، چین و هند تهاجم روسیه به اوکراین را محکوم نکرده‌اند. برزیل نیز از پیوستن به کشورهای غربی در ارسال تسلیحات به اوکراین یا اعمال تحریم‌ها علیه مسکو خودداری کرده است.

رهبران بریکس می‌گویند که میزان علاقه کشورها به پیوستن به این گروه نشان می‌دهد که پیام آن‌ها در «جنوب جهانی» طنین‌انداز شده است.

بیشتر از جهان