ممنوعیت سیگارهای الکترونیکی طعم‌دار درآمریکا

رئیس جمهوری آمریکا: «می‌خواهیم از خانواده‌هامان، فرزندانمان و این صنعت محافظت کنیم.»

دونالد ترامپ اعلام كرده است كه دولت آمریكا قصد دارد برخی غلاف‌های طعم‌دار سیگار الکترونیکی را ممنوع كند.

به گفته ترامپ، در پی مرگ شماری از مردم در اثر مصرف سیگارهای الکترونیک، دولت فدرال به‌زودی برنامه جامع جدیدی را برای مقابله با «ویپ» کشیدن افراد کم سن و‌سال اعلام خواهد کرد.

رئیس جمهوری آمریکا گفت: «ما می‌خواهیم از خانواده‌هامان، فرزندانمان و این صنعت محافظت کنیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او مشخصا نگفت که برنامه دولت چیست، اما اشاره کرد که برخی طعم‌های مخصوص سیگارهای الکترونیکی غلاف‌دار، از بازار جمع خواهد شد.

روزنامه وال استریت ژورنال روز سه‌شنبه گزارش داد که سازمان غذا و دارو، فروش بیشتر سیگارهای الکترونیکی طعم‌دار، مانند محصولات «جول» و «ان‌جوی» را ممنوع می‌کند. فروش آن دسته از غلاف‌های سیگار الکترونیکی که طعم تنباکو یا متانول دارند، همچنان مجاز خواهد بود.

روزنامه وال استریت همچنین گزارش داد که سیستم‌های «ویپ» مخزن‌دار، که محبوبیت کمتری در بین نوجوانان دارند، همچنان این امکان را به کاربران می‌دهند تا طعم‌های دلخواه را با هم مخلوط کنند. در گزارش این روزنامه از افراد آشنا با این موضوع که نام آنها ذکر نشده، نقل قول شده است.

در ماه سپتامبر، ترامپ و مقامات ارشد بهداشت در دولت وی گفتند كه به دلیل جذابیت سیگارهای الکترونیکی طعم‌دار برای كودكان و نوجوانان، به زودی تقریبا همه آنها را از بازار حذف خواهند کرد. اما پس از عقب‌نشینی آنان در برابر لابی‌گرهای «ویپ»، این تلاش‌ها متوقف شد و مشاوران کاخ سفید به ترامپ گفتند که این ممنوعیت، می‌تواند روی رأی اشخاص بزرگسالی که «ویپ» می‌کشند تأثیر بگذارد.

از ماه مه، تمامی سیگارهای الکترونیکی باید توسط سازمان غذا و دارو بازنگری شوند. تنها آن دسته که ثابت شود فایده‌ای برای سلامت مردم ایالات متحده دارند، مجاز به ماندن در بازار خواهند بود.

روز سه‌شنبه، ترامپ اشاره کرد که ممنوعیت سیگارهای الکترونیکی طعم‌دار ممکن است موقتی باشد.

او در تفریحگاه مارالاگو در فلوریدا، جایی که میزبان مهمانی شب سال نو بود، به خبرنگاران گفت: «امیدوارم که هیچ خطری وجود نداشته باشد و این محصولات خیلی زود به بازار برگردند.»

رئیس جمهوری گفت: «کسانی که در نتیجه مصرف سیگارهای الکترونیکی جان خود را از دست داده‌اند، «ویپ» کشیدن عامل مرگ آنها بوده است. ما فکر می‌کنیم که علت آن را می‌دانیم. اما در حال انجام یک بررسی بسیار جامع هستیم و امیدوارم همه این محصولات خیلی زود به بازار بازگردند.»

اما سازمان غذا و دارو هم‌اکنون اعلام کرده است که از ماه مه، تمامی سیگارهای الکترونیکی باید توسط سازمان غذا و دارو بازنگری شوند، و تنها آن دسته که ثابت شود فایده‌ای برای سلامت مردم ایالات متحده دارند، مجاز به ماندن در بازار خواهند بود.

در فلوریدا، ترامپ افزود: «ببینید، ویپ کشیدن از این نقطه‌نظر که سیگارهای الکترونیکی باعث ترک دخانیات می‌شوند، خوب است. اگر بتوانید دخانیات را ترک کنید، این مزیت بزرگی است. بنابراین، ما فکر می‌کنیم که این محصولات خیلی زود به بازار باز خواهند گشت.»

اصل این ماجرا، از تحقیقات اخیر در دانشگاه کارولینای جنوبی شروع شد. آن تحقیقات نشان داد که احتمال ترک ویپ‌کشیدن در نوجوانانی که سیگارهای الکترونیکی با طعم شیرین یا میوه‌ای مصرف می‌کنند، کم است.

گزارش بیشتر از آسوشیتد پرس

[ویدیو از خبرگزاری فرانسه]

© The Independent

بیشتر از جهان