طالبان پس از یک سال اجازه دادند جسد پنج عضو جبهه مقاومت ملی دفن شود

خانواده‌های این قربانیان می‌گویند مجبور شده‌اند برای برگزاری مراسم ترحیم آن‌ها از طالبان اجازه بگیرند

شماری از این اعضای جبهه مقاومت ملی افغانستان کارمند نهادهای امنیتی حکومت پیشین بودندــ AHMAD SAHEL ARMAN / AFP

منابع آگاه در گفت‌وگو با ایندیپندنت فارسی تایید کردند که طالبان پس از یک سال سرانجام به خانواده‌های پنج عضو جبهه مقاومت ملی افغانستان اجازه داده‌اند پیکر آن‌ها را از کوه‌ پایین بیاورند و دفن کنند.

این افراد یک سال پیش در کوه‌های معروف به پوجاوه در شهرستان دره پنجشیر حین درگیری با طالبان کشته شده بودند اما اعضای گروه طالبان با وجود اصرارهای مکرر مردم محلی، اجازه نزدیک شدن به جسدهای آنان را نداده بودند.

به گفته این منابع، خانواده‌‌ این قربانیان پس از یک سال تلاش توانسته‌اند برای انتقال، خاکسپاری و برگزاری ترحیم این اعضای جبهه مقاومت ملی از دفتر نخست‌وزیری طالبان مجوز بگیرند.

این کشته‌شدگان که همگی عضو جبهه مقاومت ملی افغانستان بودند، کارمند نهادهای امنیتی حکومت پیشین افغانستان بودند. 
 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این منابع اسامی این افراد را مدیر احمد ولد محب‌خان، از فرماندهان حکومت پیشین در هلمند، شاه فیصل ولد محمد اسحاق، تحصیلکرده دانشگاه نظامی و معاون فرمانده حکومت پیشین در یکی از پایگاه‌های نظامی هلمند، بشیراحمد، یکی از اعضای نیروهای ویژه کوماندو حکومت پیشین، فیروز ولد شریف خان، عضو پلیس در حکومت پیشین افغانستان و ذبیح‌الله ولد محمد کبیر، از اعضای جهادی پیشین، ذکر کرده‌اند.

طالبان که اعضای جبهه مقاومت ملی افغانستان را «باغی» [بغی‌کننده، شورشگر علیه حاکم اسلامی] خطاب می‌کنند، در دو سال گذشته در موارد مختلف به اعضای خانواده جان‌باختگان این جبهه اجازه نداده‌اند برای آن‌ها مراسم تحریم و فاتحه‌خوانی علنی برگزار کنند. 

کمیسیون مستقل حقوق‌بشر افغانستان در ماه آوریل تایید کرد که برخورد گروه طالبان با اجساد قربانیان جنگی غیرانسانی است و به خانواده‌های این قربانیان اجازه عزاداری و دفن آنان داده نمی‌شود. این کمیسیون در بیانیه‌ای، ضمن نکوهش این رفتار طالبان، تاکید کرد چنین برخوردی با قربانیان جنگ و خانواده‌های آن‌ها مغایر تمام هنجارها، ارزش‌های اسلامی و قوانین بین‌المللی حقوق‌بشری است.

در بیانیه‌ این کمیسیون به درگیری‌های جبهه مقاومت ملی و جنگجویان طالبان اشاره و تاکید شده است: «با تاسف، برخوردهای وحشتناک و تخطی‌های گسترده حقوق‌بشری گروه طالبان روز‌به‌روز تشدید می‌شود... طبق اطلاعات و شواهد، طالبان با اجساد قربانیان برخوردهای غیرانسانی کرده و حتی تدفین و برگزاری مراسم عزاداری را برای خانواده‌های غم‌دیده محدود و ممنوع کرده‌اند.»

کمیسیون مستقل حقوق‌بشر افغانستان در بیانیه‌اش تصریح کرد که نیروهای طالبان به خانه‌ نزدیکان قربانیان هم حمله برده و اعضای خانواده و نزدیکان آن‌ها را اذیت، تحقیر و بازداشت کرده‌اند. بنا بر بیانیه کمیسیون حقوق‌بشر افغانستان، این نمونه‌ها در استان‌های کابل، کاپیسا و پروان ثبت و سبب خشم مردم افغانستان شده است. 

این کمیسیون تاکید کرد که بر اساس قوانین پذیرفته‌شده‌ ملی و بین‌المللی، هیچ شخصی پاسخگوی اعمال دیگری نیست و افراد بی‌گناه نباید به دلیل نسبت خونی، قومی، منطقه‌ای یا فرهنگی با گروه‌ها یا شخصیت‌های سیاسی، هدف تحقیر و تهدید قرار گیرند.