واکنش تهران و آنکارا به پاره کردن و سوزاندن قرآن در هلند، سوئد و دانمارک

امیرعبداللهیان:‌ «دانمارک و سوئد با این روش و تداوم اهانت به قرآن کریم، نگران جدی رشد و توسعه افراط‌گرایی،‌ خشونت و تروریسم در اروپا باشند»

وزارت امور خارجه ترکیه، دوشنبه، ۲۱ اوت (۳۰ مرداد)، دیپلمات‌های دانمارکی و هلندی را به دلیل پاره کردن یا آتش‌زدن قرآن در کشورهایشان، احضار کرد. حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران هم از ایده تحریم کالاهای سوئدی و دانمارکی استقبال کرد.

خبرگزاری رویترز به نقل از شبکه تلویزیونی دولتی «تی‌آر‌تی هابر» اعلام کرد که وزارت خارجه ترکیه، کاردار سفارت دانمارک و یک دیپلمات هلندی را در پیوند با آتش زدن قرآن در این کشورها، احضار کرده است.

از سوی دیگر، حسین امیرعبداللهیان، در نشست خبری مشترک با وزیر امور خارجه مالزی، گفت: «جهان اسلام و امت اسلامی تداوم هتک حرمت به قرآن کریم را تحمل نخواهد کرد.»

به گزارش خبرگزاری فارس، امیرعبدالهیان گفت که در جریان نشست اخیر وزیران خارجه سازمان همکاری اسلامی، ایده تحریم کالاهای سوئدی و دانمارکی مطرح شده است و وزیران خارجه کشورهای اسلامی پیگیر این موضوع خواهند بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او همچنین گفت: «دانمارک و سوئد با این روش و تداوم اهانت به قرآن کریم، [باید] نگران جدی رشد و توسعه افراط‌گرایی،‌ خشونت و تروریسم در اروپا باشند.»

پنجشنبه گذشته، پس از چندین اقدام به قرآن‌سوزی در سوئد، دولت این کشور سطح «هشدار تروریستی» را که نشان‌دهنده «احتمال تهدیدی جدی» است، افزایش داد.  

فعالان ضداسلام در چند کشور اروپای شمالی، در ماه‌های اخیر چندین نسخه از کتاب مقدس مسلمانان را سوزانده یا به صفحاتی از آن آسیب رسانده‌اند. این حرکت‌ها، خشم حکومت‌های کشورهای مسلمان و برخی گروه‌های اسلامی را برانگیخته است و از دولت‌های شمال اروپا خواسته‌اند که چنین اعمالی را ممنوع کنند.

در جریان تظاهرات جمعه، ۱۸ اوت (۲۷ مرداد) در برابر سفارت ترکیه در لاهه هلند، یک فعال راست‌افراطی قرآنی را زیر پا گذاشت و آن را پاره کرد، و خشم ده‌ها نفری را برانگیخت که در مخالفت با او تجمع کرده بودند.  

پیش از برگزاری این تظاهرات، دولت هلند این رویداد را محکوم کرده بود، اما گفته بود که هیچ اختیار قانونی برای جلوگیری از آن ندارد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، ادوین واگنسولد، رهبر شاخه هلند گروه راست افراطی پگیدا، به یک نسخه قرآن آسیب زد. دو نفر دیگر نیز او را همراهی می‌کردند.

ترکیه در ماه‌های اخیر بارها پاره کردن یا آتش زدن قرآن را در برخی کشورهایی اروپایی محکوم کرده است؛ از جمله چندین بار اقدام به سوزاندن قرآن را در سوئد، که در انتظار تایید آنکارا برای پیوستنش به پیمان ناتو است.