حمله سراسری ائمه جمعه به مخالفان حجاب اجباری: دل حزب‌اللهی‌ها خون است

خطیب نماز جمعه تهران ضمن حمله به نافرمانی گسترده در برابر حجاب اجباری در ایران، این وضع را ‌تحمل‌نشدنی دانست

هم‌زمان با آخرین جمعه مرداد سال ۱۴۰۲، ائمه جمعه سراسر کشور در خطبه نماز جمعه از افزایش موارد کشف حجاب و بی‌حجابی انتقاد کردند. این موضوع در حالی مطرح شده است که نمایندگان مجلس شورای اسلامی، بی‌اعتنا به نظر کارشناسان، مخفیانه در حال بررسی غیرعلنی لایحه جنجالی «عفاف و حجاب» هستند.

هفته گذشته، ابراهیم رئیسی نیز در سخنان مشابهی در جمع تعدادی از خانواده‌های کشته‌شدگان جنگ در سوریه تصریح کرده بود که بساط بی‌حجابی در جامعه به‌زودی جمع می‌شود.

احمد خاتمی، خطیب نماز جمعه تهران، در خطبه روز جمعه ۲۷ مرداد مدعی شد دل نیروهای موسوم به حزب‌اللهی و نمازخوانان از وضع حجاب در کشور خون است. او با اشاره به بی‌اثربودن سخنانش در هفته‌های قبل در خصوص حجاب گفت: «هر هفته می‌گویم تئوریسین‌های بی‌حجابی کم‌کم مُنکرِ گناه بودن بی‌حجابی می‌شوند.»

خطیب نماز جمعه تهران ضمن حمله به نافرمانی گسترده در برابر حجاب اجباری در ایران، این وضع را تحمل‌نشدنی دانست. ابوالحسن مهدوی، امام‌ جمعه موقت اصفهان، نیز بخش اصلی خطبه‌‌اش را به مسئله مخالفت با حجاب اجباری در کشور اختصاص داد.

مهدوی ضمن متهم‌ کردن رسانه‌های مخالف جمهوری اسلامی به حمایت از کشف حجاب اجباری تصریح کرد با توجه‌ به این شرایط، پافشاری بر بحث عفاف و حجاب کار درستی است و مدیران کشور نباید از برخورد با منتقدان حجاب اجباری عقب بکشند. او در ادامه گفت اگر مسئولان سال گذشته بر مسئله عفاف و حجاب اجباری پافشاری بیشتری می‌داشتند، اکنون شاهد «بی‌بندوباری» در جامعه نبودیم.

عبدالنبی موسوی‌فرد، امام‌جمعه اهواز، نیز با ابراز نارضایتی از نافرمانی گسترده مردم در برابر حجاب اجباری در ایران مدعی شد دلیل اصلی افزایش موارد طلاق کم‌ شدن رعایت حجاب در جامعه است.

موسوی‌فرد بدون اشاره به منابع آماری مورد استنادش گفت: «بر اساس آمارها، دوری از ارزش‌های جامعه باعث طلاق و تضعیف خانواده می‌شود و به همین دلیل باید به دنبال آرامش جامعه باشیم، چرا که حجاب بنیان خانواده را تحکیم می‌کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

علیرضا اعرافی، امام‌ جمعه قم، نیز حجاب اجباری را نماد گفتمان نوین انقلاب و تمدن اسلامی دانست که همه در جمهوری اسلامی در برابر آن مسئولیت دارند. اعرافی ضمن سنگر نامیدن حجاب در کشور هشدار داد اگر این نخستین سنگر فروریخت، سنگرهای دیگر نیز فرومی‌ریزد.

با توجه‌ به اینکه موضوع خطبه‌های امامان جمعه سراسر کشور با هماهنگی ستاد نماز جمعه مشخص می‌شود، به نظر می‌رسد حمله هماهنگ در شهرهای کشور به موضوع مخالفت با حجاب اجباری، هم‌زمان با بررسی لایحه عفاف و حجاب در مجلس، برای کم‌ کردن فشارهای اجتماعی بر نمایندگان باشد. برخی نمایندگان مجلس در روزهای اخیر مدعی شده بودند دست‌کم در بخش‌هایی از حکومت این نگاه وجود دارد که لایحه کنونی توان بازدارندگی مقاومت مدنی زنان ایران در برابر حجاب اجباری را ندارد.

احمد علیرضا بیگی، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور و نماینده مردم آذربایجان شرقی در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به تحصن تعدادی از حامیان حجاب اجباری در مقابل مجلس، در خصوص فشارها برای بررسی این لایحه تصریح کرد: «پیام‌هایی که برای ما می‌آمد هم از جانب جامعه متدینین کشور و هم نقطه مقابل آنان بود و هر دو طیف نسبت به این موضوع و نوع مواجهه‌ای که با آن صورت می‌گیرد مسئله داشتند.»

علیرضا بیگی لایحه عفاف و حجاب را در اوضاع کنونی لایحه‌ای ناموفق دانست که به گفته او به‌مرور سرنوشتی مشابه با قانون ممنوعیت ماهواره پیدا خواهد کرد.

علیرضا صفایی، امام‌ جمعه موقت گچساران، نیز در خطبه‌های ۲۰ مرداد ضمن اعتراض به ناتوانی حکومت در برخورد با زنان بی‌اعتنا به قوانین حجاب اجباری، خواستار برخورد مردمِ به گفته او مؤمن با نافرمانی زنان شد. او وضع کنونی را «بی‌غیرتی» دانست که برای درست کردن آن مردم باید از «ناموس خود» صیانت کنند.

در ماه‌های اخیر،‌ اصرار امامان جمعه بر استفاده از نیروهای آتش‌ به‌ اختیار، جریمه‌های سنگین مالی، زندان، محرومیت اجتماعی، و تنبیه مخالفان در موضوع حجاب اجباری در حالی افزایش‌ یافته است که حقوق‌دانان معتقدند آنچه در لایحه حجاب نگران‌کننده است، تلاش طراحی‌کنندگان آن برای مقابل هم قراردادن مردم است که می‌تواند به ایجاد بحران‌ و درگیری در جامعه منجر شود.

اکنون، در آستانه سالگرد قتل حکومتی مهسا امینی، جمهوری اسلامی با تبدیل‌ کردن مراسم اربعین به برنامه‌ای امنیتی و تبلیغاتی و همچنین با تلاش برای تسریع در تصویب «لایحه عفاف و حجاب» و اجرای آن تلاش دارد از یک سو حامیانش را راضی نگه دارد و از سوی دیگر، منتقدان و مخالفانش را تهدید و مرعوب کند.