ائمه جمعه شهرهای مختلف ایران در اقدامی هماهنگ، معترضان را «اغتشاشگر» نامیدند

منصوبان خامنه‌ای در شهرهای مختلف تهدید و ارعاب معترضان را آغاز کردند

اعتراض‌های سراسری مردم ایران که با قتل مهسا (ژینا) امینی در بازداشتگاه پلیس امنیت اخلاقی تهران آغاز شد، اکنون ابعاد گسترده‌تری پیدا کرده است؛ معترضان به‌صراحت علی خامنه‌ای را خطاب قرار داده‌اند و می‌گویند که او و رهبری‌اش را قبول ندارند. شعارهایی مانند «خامنه‌ای قاتله، ولایتش باطله»، «توپ‌، تانک فشفشه، آخوند باید گم بشه»، «ننگ ما، ننگ ما، رهبر الدنگ ما» که این روزها بارها در خیابان‌های شهرهای مختلف ایران شنیده می‌شود، ارکان حکومت را به لرزه درآورده و نگرانی‌های وابستگان و منصوبان رهبر جمهوری اسلامی ایران را افزایش داده است.

سخنان ائمه جمعه در شهرهای مختلف ایران طی روزهای گذشته آشکار می‌کند که آنان برای دفع آسیب احتمالی از خود، حتی از زیرپا گذاشتن آموزه‌های اسلامی که سال‌ها آن را تبلیغ می‌کردند، ابایی ندارند.

حسین نوری همدانی، از مراجع تقلید، یکی از کسانی بود که طی روزهای اخیر معترضان را به «تخریب بیت‌المال و اهانت به مقدسات» متهم کرد و مدعی شد که مردم ایران «همیشه مدافع اصل نظام و انقلاب بوده‌ و هستند».

محمدجواد حاجی علی‌اکبری، امام جمعه موقت تهران، هم با وام‌گیری از سخنان خامنه‌ای، چهره‌های مشهوری را که کنار مردم ایستاده‌اند «خواص بی‌بصیرت و بی‌مروت» نامید و به آنان توصیه کرد توبه کنند.

حسین علیه، نماینده ولی‌فقیه در سپاه اردبیل، نیز معترضان را «فتنه‌گر» و «زباله» خواند و در سخنانی توهین‌آمیز گفت: «فتنه‌گران خودشان زباله‌اند؛ از این رو به زباله‌دان علاقه دارند و آن را آتش می‌زنند.»

علیرضا پناهیان، از نزدیکان علی خامنه‌ای، روز یکشنبه در سخنانی، اعتراض‌های مردمی را به «عناصر ضد انقلاب» نسبت داد و مدعی شد: «حتی کسانی که حجاب درستی ندارند از نظر اعتقادی به آن قائل‌اند؛ اما بنا به دلایلی خود را به رعایت حجاب ملزم نمی‌دانند»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محمدرضا ناصری، نماینده علی خامنه‌ای و امام جمعه یزد، روز یکشنبه در اجتماع حامیان حکومت، مدعی شد که معترضان از «رافت و ملایمت پلیس» سوء‌استفاده کردند. او خامنه‌ای را «حسین زمان» خطاب کرد و مردم معترض را «آشوب‌طلب و فریب‌خورده» خواند. امام جمعه یزد همچنین ادعا کرد که «مردم متدین همیشه پشتیبان ولایت‌اند و از هنجارشکنان برائت می‌جویند». او در ادامه، از سرکوب خشونت‌آمیز معترضان به دست نیروهای انتظامی و بسیجیان دفاع کرد.

سید مهدی قریشی، امام جمعه ارومیه، نیز یکی دیگر از منصوبان علی خامنه‌ای بود که به اعتراض‌های اخیر واکنش نشان داد و در ادبیاتی مشابه با دیگر وابستگان حکومت، مردم معترض را «اغتشاشگر» خواند. او گفت: «مردم با حضور در تجمع‌های مخالفت با این اقدام‌های خرابکارانه، آنان را زیرپا له خواهند کرد.»

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان غربی، معترضان را به «آتش زدن قرآن و توهین به پیامبر اسلام» متهم کرد و گفت: «این‌ها نشان می‌دهد قصد دشمن مبارزه با نظام است». او ضمن اعلام حمایت از نیروی انتظامی، از ماموران حکومت خواست به سرکوب معترضان را ادامه دهند.

احمد علم‌الهدی، نماینده علی خامنه‌ای در مشهد هم که به سخنان زن‌ستیزانه شهرت دارد، طی دو سخنرانی در روزهای جمعه و شنبه، درباره اعتراض‌های اخیر اظهارنظر کرد. او در سخنرانی روز شنبه، مخالفان حجاب اجباری و معترضان را «عیاش شهوت‌ران و هوس‌باز»، «عناصر ناپاک مزدور و همنوا با اجنبی» و «تعدادی از نوجوانان فریب‌خورده به‌هیجان‌آمده» خواند و ادعا کرد که «کفر جهانی و جریان‌های استکباری» پشت آنان ایستاده‌اند و «برای براندازی حکمرانی دین در این کشور جز توسل به مزدوران هرزه و ولنگار و عناصر هوس‌باز و بعضی نخبگان ازدین‌گریخته و از انقلاب پیاده‌شده راهی ندارند.»

او در سخنرانی روز جمعه خود نیز با طرح این ادعا که مردم خواهان حکومت دینی‌اند، گفت: «جوانان در برابر زن نیمه‌عریان با موی پریشان فاسد می‌شوند.»

محمدعلی قاضی دزفولی، امام جمعه دزفول نیز در سخنانی، از نیروهای مسلح، قوه قضاییه، نیروی انتظامی، بسیج و سپاه خواست آشوبگران را شناسایی، دستگیر و به اشد مجازات محکوم کنند. او با طرح این ادعا که مردم ایران یکصدا «فتنه» را محکوم کرده‌اند، گفت: «اگر حضرت آقا اجازه دهند، در یک ساعت طومار همه اغتشاشگران را در هم خواهیم پیچید و درسی به آن‌ها خواهیم داد که در تاریخ به یادگار بماند.»

عبدالنبی موسوی‌فرد، امام جمعه اهواز و نماینده علی خامنه‌ای در استان خوزستان، نیز حضور میلیونی مردم در اجتماع اربعین را نشانه قدرت جمهوری اسلامی ایران دانست و خطاب به مخالفان حجاب اجباری گفت: «کور خوانده‌اند که بتوانند حجاب را بردارند».

محمد عبادی‌زاده، نماینده علی خامنه‌ای در استان هرمزگان و امام جمعه بندرعباس، هم چهره‌های مشهور را شریک «جنگ رسانه‌ای» علیه جمهوری اسلامی ایران دانست و محمود ترابی، امام جمعه گنبدکاووس، نیز ادعا کرد که نقشه اعتراض‌ها را «غرب‌گرایان، فریب‌خوردگان و سلبریتی‌های کم‌عقل» طراحی کرده‌اند.

محمد سعیدی، امام جمعه قم، هم فضای مجازی را «بی‌حساب‌وکتاب و رها» توصیف کرد و گفت که «ضدانقلاب از طریق فضای مجازی در پی آشوب است».

احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران، نیز روز جمعه ضمن تایید تلویحی ریزش حامیان حکومت، گفت: «در حوادث اخیر، برخی از کسانی که نان نظام را خورده‌اند، با اغتشاش‌ها همصدا شده‌اند.»

امام جمعه‌ها به عنوان نماینده ولی‌فقیه مستقیم با نظر علی خامنه‌ای منصوب می‌شوند و حافظ منافع او و سیاست‌های کلی نظام در شهرهای مختلف ایران‌اند. سخنان مشابه آنان طی روزهای اخیر و تهدید معترضان نشان می‌دهد که منصوبان علی خامنه‌ای اکنون بیش از هر زمان دیگری از بقای خود و نظام جمهوری اسلامی ایران‌ نگران‌اند و با دستاویز‌هایی مانند «اغتشاشگر» خواندن معترضان، قصد دارند از سقوط بیشتر حامیان حکومت جلوگیری و بقای خود را تضمین کنند.

در سوی دیگر این ماجرا، مردم خشمگین و معترض ایستاده‌اند که اصل نظام را هدف قرار داده‌اند و می‌گویند که آن را نمی‌خواهند. معترضان اکنون به روش‌های مختلف انزجار خود را از خامنه‌ای و منصوبان او اعلام می‌کنند. تصاویری که از آتش‌ زدن دفاتر امام جمعه قشم و جونقان در فضای مجازی منتشر شد، گویای همین مطلب است.