لایحه حجاب و عفاف؛ دیوار برلین فرو می‌ریزد؟

امام‌جمعه کرج حجاب اجباری را «دیوار برلین» خوانده و نسبت به فرو ریختن آن هشدار داده است

لایحه حجاب و عفاف پس از انتظار طولانی نمایندگان مجلس و طرفداران نظام، به مجلس ارسال شد، اما این لایحه برخلاف پیش‌بینی‌ها، از هر سمت مخالفانی داشت. برخی از حامیان حکومت و مسئولان جمهوری اسلامی آن را برای ریشه‌کن کردن بی‌حجابی ناکافی عنوان کرده‌اند و خواستار سختگیری بیشتر حکومت در این زمینه شده‌اند، از جمله نماینده علی خامنه‌ای در کرج گفته است این لایحه نمی‌تواند جلو فروریختن دیوار برلین را بگیرد. هم‌زمان، شهروندان این لایحه را توهین‌آمیز و اجرای آن را نقض حقوق شهروندی دانسته‌اند.

حسین شریعتمداری، نماینده رهبر جمهوری اسلامی در روزنامه کیهان نیز در یادداشتی با عنوان «لایحه عفاف یا گسترش بی‌حجابی»، به این لایحه اعتراض کرد. او در نقد لایحه حجاب و عفاف نوشت که برخلاف نامی که بر روی آن گذاشته شده است، این لایحه نه‌تنها حافظ عفاف و حجاب نیست، بلکه باعث گسترش بی‌حجابی و «حتی تشویق به انجام این پدیده پلشت و عفت‌سوز را نیز به دنبال دارد».

مدیر مسئول روزنامه کیهان از دولت و قوه قضاییه خواست تا این لایحه را پس بگیرند و آن را دوباره بنویسند. او مدعی شد که «رسانه‌های بیگانه» و «دشمنان تابلودار نظام» از این لایحه حمایت کرده‌اند.

حسین شریعتمداری در یادداشت روز شنبه خود بار دیگر با تاکید بر انتقاداتش از این لایحه و خطاب به خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، نوشت: «اولا؛ وظیفه تصریح شده مقابله با جرم مشهود از ماموران سلب شده است. ثانیا؛ مجازات کشف حجاب، از دایره جرائم کیفری حذف شده و به جرائمی از نوع «تخلف‌»! آن‌هم با مجازات نقدی تقریبا ناچیز تبدیل شده است! ثالثا؛ امکان برخورد با این پدیده عفت‌سوز از سایر نهادهای ضابط قضایی مانند بسیج و سپاه گرفته شده است و حال آنکه برخورد آنان با جرائم مشهود یک ماموریت قانونی و مصوب مجلس و فرماندهی کل قواست! رابعا مردم از انجام تکلیف دینی و قانونی امربه‌معروف و نهی از منکر نه‌فقط منع شده‌اند، بلکه اقدام آن‌ها در این زمینه به‌گونه‌ای یک اقدام مجرمانه نیز تلقی شده است.»

مهدی حسینی همدانی، امام‌جمعه کرج، نیز در خطبه‌های نماز جمعه این هفته خود به‌ انتقاد از این لایحه پرداخت و گفت: «با طرح‌هایی که دشمنان دارند این لایحه نمی‌تواند جلو فروریختن دیوار برلین را بگیرد، اما نباید تا قبل ورود این لایحه به مجلس شورای اسلامی و نظر مجلسیان که پس از آن باید برای تایید به شورای نگهبان برود، قضاوت زودهنگام داشت.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نماینده علی خامنه‌ای در کرج گفت که این لایحه بازدارندگی لازم را دارد، اما در مراحل ابتدایی دارای ضعف است.

او در ادامه مدعی شد که روح کلی این لایحه آن چیزی نیست که بخواهد با «دشمنی‌های ریشه‌داری که با ایران اسلامی دارند، مبارزه کند».

او پس از تایید ضمنی لایحه، انتقادهایش را تندتر کرد و گفت که جلو«بی‌بندوباری اجتماعی» با چند پیامک و تذکر گرفته نمی‌شود.

روزنامه هم‌میهن نیز در یادداشتی به انتقاد از لایحه حجاب و عفاف پرداخته است. این روزنامه در یادداشتی به قلم حسین بیات، حقوقدان، لایحه حجاب و عفاف را «اسباب تخدیش حیثیت نظام سیاسی» دانست.

او اجازه توقیف و توقف خودروها را نقض حریم خصوصی و منافی حق تردد آزاد در خیابان‌ها و معابر دانست و اعمال مجازات متصدیان حمل‌ونقل عمومی به دلیل ارتکاب جرم کشف حجاب را خلاف قانون اساسی و خلاف حق کسب‌وکار، حق تردد و حق انتخاب سبک زندگی عنوان کرد.

او نکته مثبت این لایحه را ماده ۸ آن عنوان کرد و نوشت این ماده تلاش کرده «مانع از اقدامات خودسرانه افراد خودسر شود و به آن‌ها گفته است که حق ندارند به حریم خصوصی افراد تجاوز کنند».

هرچند این لایحه دست نیروی انتظامی را برای برخورد با بی‌حجابان بر اساس مجازات‌های تعیین شده تقریبا باز گذاشته است.

پیشتر دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی روز جمعه اعلام کرده بود که امکان دستگیری بی‌حجاب‌ها با توجه به تعداد آن‌ها امکان‌پذیر نیست.