حسین امیرعبداللهیان در جده با شاهزاده محمد بن سلمان دیدار و گفت‌وگو کرد

این نخستین دیدار یک مقام دولت سیزدهم جمهوری اسلامی ایران با ولیعهد عربستان سعودی است

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که به عربستان سعودی سفر کرده‌ بود، روز جمعه ۲۷ مرداد، در جده با شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

این خبر را رسانه‌های دولتی ایران اعلام کردند و نوشتند که این دیدار در ادامه رایزنی‌های دو کشور انجام شده است.

هنوز جرئیات بیشتری از دیدار ولیعهد سعودی و امیرعبداللهیان ارائه نشده استُ اما خبرنگار شبکه پرس‌تی‌وی، وابسته به صداوسیمای جمهوری اسلامی، گفت که دیدار مقام‌های دو کشور پشت درهای بسته انجام شده است.

این نخستین دیدار یک مقام دولت سیزدهم جمهوری اسلامی ایران با ولیعهد سعودی است. به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا وزیر امور خارجه، روز جمعه جده را به مقصد تهران ترک خواهد کرد.

حسین امیرعبداللهیان، روز پنج‌شنبه ۲۶ مرداد نیز در ریاض با همتای سعودی خود دیدار و گفت‌وگو کرد و در محل سفارت جمهوری اسلامی در این شهر نیز حضور یافت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در سفر به عربستان سعودی، علیرضا عنایتی، سفیر جدید جمهوری اسلامی در ریاض نیز همراه حسین امیرعبداللهیان است تا فعالیت رسمی سفارت جمهوری اسلامی در ریاض را هم‌زمان با سفر وزیر امور خارجه به این کشور آغاز کند.

وزیران امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی، روز پنج‌شنبه در یک نشست خبری مشترک، بر تقویت روابط دیپلماتیک و پیشبرد طرح‌های اقتصادی مشترک تاکید کردند. همچنین شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی گفت که از سرگیری روابط با جمهوری اسلامی «اهمیت» دارد و به عنوان «نقطه عطف» امنیت منطقه است.

رئیس دستگاه دیپلماسی عربستان سعودی که در جریان سفر به تهران و دیدار با ابراهیم رئیسی تاکید کرده بود روابط دو طرف باید برمبنای «احترام متقابل» باشد بار دیگر نیز در حضور خبرنگاران بر این موضوع تاکید کرد.

در این نشست خبری، حسین امیرعبداللهیان نیز گفت که جمهوری اسلامی برای نقش عربستان سعودی در منطقه «ارزش» قائل است و دو کشور می‌توانند برای «حل فوری» مسائل با یکدیگر همکاری کنند.

روابط جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی، سال ۱۳۹۴ پس از حمله گروه‌های وابسته به جمهوری اسلامی ایران به سفارت و کنسولگری عربستان سعودی به تیرگی گرایید.

روز ۱۹ اسفند ۱۴۰۱، پس از هفت سال قطع روابط، با میانجی‌گری چین در پکن، توافق‌نامه‌ای بین علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی و مساعد بن محمد العیبان، وزیر مشاور و عضو شورای وزیران امنیت ملی عربستان سعودی امضا شد و دو کشور برای شروع مجدد روابط دیپلماتیک توافق کردند.