نگرانی از آغاز موج جدید کرونا؛ سازمان جهانی بهداشت سویه جدید را رصد می‌کند

موارد ابتلا به این سویه به‌شدت جهش‌یافته در دانمارک، اسرائیل و آمریکا مشاهده شده‌اند

علائم سویه جدید آبریزش بینی، سردرد، خستگی، عطسه، و گلودرد را شامل می‌شود‌ـ PHILIP FONG/AFP

سازمان جهانی بهداشت سویه جدید ویروس کرونا را که احتمالا می‌تواند به افزایش موارد ابتلا به کووید‌ـ‌۱۹ منجر شود زیر نظر گرفته است.

سویه بی‌ای.اکس (BA.X) که با نام بی‌ای.۸۶.۲ (BA.2.86) نیز شناخته می‌شود روز پنجشنبه، به‌دلیل «شمار زیاد جهش‌هایی که داشته است»، در فهرست رصد این نهاد بهداشتی قرار گرفت.

فقط سه مورد ابتلا به این سویه جدید در دانمارک و اسرائیل شناسایی شد و سپس، یک مورد دیگر در آمریکا مشاهده شد.

سویه جدید بی‌ای.۸۶.۲ زیر تظر سازمان جهانی بهداشت قرار دارد

در حال حاضر اطلاعات بسیار محدودی در دسترس است اما شمار بالای جهش‌ها نیاز به رصد دقیق‌تر دارد

نظارت، توالی‌یابی و گزارش کووید‌۱۹ برای ردیابی سویه‌های شناخته‌شده و کشف سویه‌های جدید حیاتی است

به‌روز‌رسانی صفحه خبرهای لحظه‌به‌لحظه به‌زودی

ماریا ون کرکوو (mvankerkhove@) ۱۷ اوت، ۲۰۲۳

ماریا ون کرکوو، متخصص همه‌گیرشناسی و مدیر بخش مقابله با کووید در سازمان جهانی بهداشت، گفت اطلاعات بسیار اندکی در مورد این سویه در دسترس است. او در اکس، که پیش‌تر با نام توییتر شناخته می‌شد، نوشت شمار زیاد جهش‌ها [ی این سویه] نیاز به رصد دقیق‌تر دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در ادامه افزود: «نظارت، توالی‌یابی و گزارش [موارد ابتلا به] کووید‌-۱۹ در ردیابی سویه‌های شناخته‌شده و کشف سویه‌های جدید حیاتی است.»

دانمارک اعلام کرد که در تلاش‌اند این ویروس را کشت بدهند تا میزان خطر احتمالی را که سویه جدید ایجاد می‌کند ارزیابی کنند. بنا بر اعلام موسسه استتنز سرم، دو مورد شناسایی‌شده در این کشور به نقص ایمنی دچار نبودند و «هیچ ارتباط اپیدمیولوژیکی» با یکدیگر نداشتند. 

این موسسه در ادامه افزود هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که سویه جدید بیماری شدید ایجاد می‌کند.

یک زیرسویه جدید اومیکرون بی‌ای‌.۲ مشاهده شده است. این سویه یک مورد در اسرائیل، و دو مورد در دانمارک دیده شد. هیچ‌کدام از موارد دانمارکی نقص ایمنی ندارند، و هیچ ارتباط اپیدمیولوژیکی بین این موارد وجود ندارد. هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که این سویه جدید بیماری شدید ایجاد می‌کند.

انستیتو استتنز سرم (SSI-dk@) ۱۶ اوت ۲۰۲۳  

به گزارش سی‌بی‌اس نیوز، در آمریکا، اولین مورد ابتلا به بی‌ای.۸۶.۲ را آزمایشگاهی در دانشگاه میشیگان کشف کرد.

این نمونه را آزمایشگاه میکروبیولوژی بالینی در جریان «نظارت پایه‌ای» توالی‌یابی کرد، گرچه همچنان روشن نیست آیا این نمونه‌ها «از یک بیمار در سیستم درمانی تحت اداره دانشگاه یا از منبعی دیگر» گرفته شده بودند.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا (CDC) روز پنجشنبه اعلام کرد پس از مشاهده مورد ابتلا به سویه به‌شدت جهش‌یافته در میشیگان، این سویه تازه‌کشف‌شده را رصد و ردیابی می‌کند.

این سازمان اعلام کرد: «در حالی که داریم اطلاعات بیشتری در مورد بی‌ای‌.۸۶.۲ کسب می‌کنیم، توصیه مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در مورد محافظت از خودتان در مقابل کووید‌ـ‌۱۹ همچنان مثل قبل است.» 

به گفته جس بلوم، متخصص زیست‌شناسی تکاملی در مرکز سرطان فرد هاچ، اسکن کامل و دقیق جهش‌ها نشان می‌دهد سویه بی‌ای.۸۶.۲ «گریزپذیری مشابه یا بیشتر از اکس‌بی‌بی.۵.۱ در مقابل پادتن‌های تولیدشده از سویه‌های پیش از اومیکرون یا نسل اول اومیکرون دارد». 

این سویه‌ها‌ــ اکس‌بی‌بی.۳.۲، اکس‌بی‌بی.۲.۹.۱، اکس‌بی‌بی.۱.۹.۱، اکس‌بی‌بی، سی‌اچ.۱.۱، و بی‌ای.۷۵.۲ــ همگی تا ماه اوت در فهرست رصد سازمان جهانی بهداشت قرار داشتند.

تدروس آدانوم گبریسوس، دبیرکل سازمان جهانی بهداشت، گفت آزمایش و هوشیاری در مبارزه با ویروس کرونا نقش حیاتی دارد.

او گفت: «در صورتی که به اندازه کافی آزمایش نگیریم، نمی‌فهمیم آیا این ویروس در حال تغییر است یا خیر. آزمایش برای مشاهده چگونگی تکامل این ویروس حیاتی است.»

در این بین، بخش بهداشت و درمان با افزایش موارد بستری ناشی از ابتلا به کووید در اثر اریس یا ئی‌جی.۱.۵، یک زیرسویه اومیکرون که اولین بار در اواخر سال ۲۰۲۱ مشاهده شد، دست‌و‌پنجه نرم می‌کند.

به گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، این سویه اکنون عامل حدود ۱۷ درصد موارد فعلی ابتلا به کووید‌ـ‌۱۹ است. 

علائم سویه جدید آبریزش بینی، سردرد، خستگی، عطسه، و گلودرد را شامل می‌شود. در هفته ۳۰ ژوییه تا ۵ اوت، آخرین بازه زمانی که داده‌هایش در دسترس است، موارد بستری بیش از ۱۴ درصد افزایش پیدا کرد، و آمار موارد مرگ‌و‌میر ۱۰ درصد بیشتر از هفته پیش بود.

© The Independent

بیشتر از بهداشت و درمان