ناتو: اوکراین تصمیم می‌گیرد چه زمانی وارد مذاکرات شود

دبیرکل ناتو: سیاست ناتو تغییری نکرده است، ما پشتیبان اوکراین هستیم

ینس استولنبرگ، دبیر کل ناتو، روز پنجشنبه گفت تصمیم این ‌که چه زمانی شرایط برای شرکت در مذاکرات صلح مناسب‌اند، تنها به عهده اوکراین است. استولنبرگ درواقع می‌خواست تاکید کند که موضع ناتو تغییری نکرده است. این اظهار‌نظر پس‌ازآن رخ داد که رئیس دفتر استولنبرگ، استیان ینسن، این احتمال را که اوکراین درازای دادن برخی اراضی خود به روسیه به ناتو بپیوندد، مطرح کرده بود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، استولنبرگ که در همایشی در شهر آرندال نروژ صحبت می‌کرد، گفت: «اوکراینی‌ها و فقط اوکراینی‌ها هستند که می‌توانند تصمیم بگیرند شرایط چه زمانی برای مذاکرات مهیا است و آن‌ها هستند که سر میز مذاکره می‌توانند درباره راه‌حل قابل‌توافق تصمیم بگیرند.»

استولنبرگ تاکید کرد که وظیفه ناتو پشتیبانی از اوکراین است. او درباره حرف‌های ینسن گفت: «پیغام او پیغام من هم است و پیغام اصلی ناتو است، اول‌ازهمه این‌که سیاست ناتو تغییری نکرده است. ما پشتیبان اوکراین هستیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ناتو در نشست ماه گذشته خود اعلام کرد که وقتی «اعضا توافق کنند و شرایط محقق شوند»، از اوکراین برای عضویت دعوت می‌کند. این ائتلاف نظامی در ضمن تاکید کرد که کی‌یف حق انتخاب آینده خود را مستقل از روسیه دارد. ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، از نتیجه نشست ماه گذشته ناتو ابراز خرسندی کرد، هرچند گفت که اگر به‌طور مستقیم از کی‌یف برای عضویت در ناتو دعوت می‌شد بهتر بود.

استولنبرگ در بخش دیگری از سخنانش گفت ناتو تغییری در آرایش نیروهای هسته‌ای روسیه مشاهده نکرده است و به همین علت نیز دلیلی برای تغییر آرایش خود نمی‌بیند. او گفت: «ما تغییری در نیروهای هسته‌ای آن‌ها ندیده‌ایم که ما را به تغییر نیروهایمان و شیوه آرایش این نیروها وادار کند. تابه‌حال چیزی ندیده‌ایم که ما را به تغییر ملزم کند.»

درعین‌حال، اوکراین به گسترش روابط دیپلماتیک خود با کشورهای غیرغربی ادامه می‌دهد. دیمیترو کولبا، وزیر خارجه این کشور، روز پنجشنبه از تماس تلفنی «تاریخی» با همتای موریتانیایی خود، محمد سالم مرزوک، خبر داد. کولبا در ایکس گفت این «اولین تماس تلفنی در تاریخ بین وزیران خارجه اوکراین و موریتانی» بود.

بیشتر از جهان