یوناما از طالبان خواست به آزادی بیان احترام بگذارند

در حال حاضر بیش از ۱۰ خبرنگار در بازداشت طالبان‌اند

دفتر نمایندگی سازمان ملل در افغانستان (یوناما)، از طالبان خواست که بر اساس قوانین بین‌المللی به حق آزادی بیان و عقیده احترام بگذارند و برای حمایت و ترویج آن اقدام کنند. 

در بیانیه یوناما که روز پنجشنبه ۲۶ مرداد (۱۷ اوت) منتشر شد، آمده است که طالبان باید به حقوق همه شهروندان، ازجمله خبرنگاران و فعالان مدنی زندانی، احترام بگذارند و برای آن‌ها امکان ملاقات با خانواده‌ و وکیل را فراهم کنند. دفتر نمایندگی سازمان ملل همچنین در این بیانیه تاکید کرده است که طالبان باید اتهام زندانیان را به آن‌ها اعلام کنند. 

در این بیانیه به مرتضی بهبودی، خبرنگار افغان-فرانسوی و مطیع‌الله ویسا، کنشگر آموزش و پرورش، و سایر فعالان مدنی که از ماه‌ها پیش در بازداشت طالبان به سر می‌برند اشاره شده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بیانه یوناما در حالی منتشر شده است که طالبان در ۱۰ روز گذشته، روزنامه‌نگاران زیادی را در دست‌کم هفت استان افغانستان بازداشت کرده‌اند. 

دفتر «نی»، (نهاد حامی رسانه‌های آزاد افغانستان)، دوشنبه ۲۳ مرداد، اعلام کرد که طالبان، یکشنبه ۲۲ مرداد، سه خبرنگار به نام‌های عطاالله عمر، شمس عمری و وحیدالرحمان افغان‌مل را در استان قندهار در جنوب افغانستان بازداشت کرده‌اند. بر اساس این گزارش، طالبان این خبرنگاران را به بهانه گفت‌وگو درخصوص برخی موضوعات احضار و سپس بازداشت کرده‌اند.

مرکز خبرنگاران افغانستان اعلام کرده است که افزون بر روزنامه‌نگارانی که اخیرا بازداشت شده‌اند، در حال حاضر ۹ خبرنگار دیگر نیز در بازداشت طالبان به سر می‌برند.

گزارش اخیر مرکز خبرنگاران افغانستان در مورد وضعیت آزادی بیان در افغانستان که به‌تازگی منتشر شده است، نشان می‌دهد که در دو سال حاکمیت طالبان، سرکوب رسانه‌ها و خبرنگاران به شدت افزایش یافته و بیش از ۳۰۰ برخورد خشونت‌امیز علیه آنان در سراسر کشور به ثبت رسیده است. 

بر اساس گزارش این نهاد که دوشنبه ۲۳ مرداد (۱۴ اوت)، منتشر شده است، طی دو سال گذشته، سه خبرنگار در افغانستان کشته، ۲۳ خبرنگار زخمی، و ۱۷۶ خبرنگار دیگر نیز بازداشت شده‌اند.

از سوی دیگر، در گزارش مرکز خبرنگاران افغانستان تاکید شده است که طالبان بدون هیچ‌گونه نظرخواهی از خبرنگاران، تاکنون دست‌کم شش «دستورالعمل» ویژه برای رسانه‌ها تهیه کرده و رعایت آن‌ها را الزامی کرده‌اند. به گفته این مرکز، این دستورالعمل‌ها که مبنای حقوقی و قانونی آن‌ها تعریف نشده‌ و برخی مواد آن‌ها مبهم است، محدودیت‌های شدید و روزافزونی بر رسانه‌های آزاد و خبرنگاران تحمیل کرده است.

در این گزارش همچنین تصریح شده است که در دو سال گذشته، طالبان سانسور بی‌سابقه‌ای علیه رسانه‌ها اعمال کرده‌اند. بر اساس این گزارش، رسانه‌ها در بسیاری از موارد حتی مجبورند محتوای مطالب و برنامه‌های خود را پیش از نشر و پخش، با مسئولان رژیم طالبان در میان بگذارند.