هدیه شاهان؛ عطر‌سازان عمانی رایحه باستانی کندر را زنده می‌کنند

عمان در حال اجرای طرحی بلندپروازانه برای آموزش نسل بعدی کشاورزان کندر است

یک عطرساز عمانی با آماده شدن برای برداشت اولین محصول کندر خود از درختان منطقه تحت حفاظت یونسکو، وادی داوکه در عمان، قرار است تاریخ‌ساز شود.

وادی داوکه -‌زمانی بخشی از مسیر پر‌رونقی بود که کندر را به جهان می‌رساند-، واحه کاروان‌ها در شیسر و بنادر متروکه خور روری و خور البلید، اکنون تحت حمایت یونسکو قرار گرفته‌اند تا آن‌ها را برای نسل‌های آینده حفظ کند.

اکنون برای نخستین‌بار خانه عطر آمواژ (Amouage) قرار است کندر را از باغستان‌های باستانی برداشت کند. شیره خشک‌شده یا صمغ درخت کندر برای هزاران سال به‌دلیل عطر و طعم  خاص آن محبوب صنعت عطرسازی  بوده است. کندر تنها در چند نقطه جهان یافت می‌شود و نایاب بودن آن باعث شده است که در زمان‌های مختلف در طول ۲۰۰۰ سال گذشته با ارزش‌تر از طلا باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آمواژ در سال ۱۹۸۳ با هدف «هدیه شاهان» (the gift of kings) تاسیس شد. ماجرا از این قرار بود که بنیان‌گذار این برند، البوسعیدی، به رهبر سابق عمان، سلطان قابوس، پیشنهاد داد که  محصولی ایجاد خواهد کرد تا میراث عطر عمان را به جهان معرفی کند، چیزی که ارزش هدیه دادن به میهمانان عالی‌مقام سلطان را داشته باشد.

آمواژ در بخشی از تعهد گسترده‌تر به حفظ فرهنگ منحصربه‌فرد عمان، در حال اجرای طرحی بلندپروازانه برای آموزش نسل بعدی کشاورزان کندر است و بدین ترتیب از بقای این مهارت‌های باستانی اطمینان حاصل می‌کند.

آمواژ گروهی از جوانان عمانی را گرد‌هم آورده است که به شکل عملی نحوه برداشت این محصول با ارزش را زیر نظر یک سرکارگر ظفاری می‌آموزند. برای اطمینان از دریافت راهنمایی صحیح نسل جدید، سه تن از بزرگان ثُمریت نیز گماشته شده‌اند تا دانشی را که در طول سال‌ها برای کشاورزی صمغ صرف کرده‌اند، به اشتراک بگذارند.

دو تن از این مردان جوان راه پدربزرگ‌های خود را که در دهه ۱۹۶۰ در برداشت کندر فعالیت می‌کردند، دنبال خواهند کرد.

سید خالد بن حمد البوسعیدی، رئیس هیئت‌مدیره آمواژ، به نشنال می‌گوید: «وظیفه ما به‌عنوان متولی این سایت مهم میراث جهانی یونسکو این است که از زمین، ساکنان سنتی و فرهنگ آن مراقبت کنیم.»

او می‌گوید که هدف بلندمدت ترویج «باززایی پایدار و آگاهانه درختان کندر» و «ایجاد مسیرهایی برای جوانان عمانی است تا با چنین بخش حیاتی میراث مشترک ما ارتباط برقرار کنند و آینده منطقه را برای نسل‌ها شکل دهند.»

صمغ را می‌توان دو بار در سال در آغاز بهار و پاییز برداشت کرد. کندر عمانی یا Boswellia sacra از منطقه ظفار، به‌عنوان بهترین کندر در جهان شناخته می‌شود و صمغ هُجَری که رایحه غنی آن مانند عسل و لیمو است و به شکل اشک‌های کوچک‌تر سفید یا مرکباتی‌رنگ از شیره به دست می‌آید، مطلوب‌ترین صمغ جهان به شمار می‌رود.

بیشتر از زندگی