بیش از ۱۰ سرباز نیجر در حمله‌ای در نزدیکی مرز مالی کشته شدند

وزارت دفاع نیجر می‌گوید ۲۰ سرباز دیگر نیز در جریان این حمله زخمی شدند

نیجر در هفته‌های گذشته شاهد درگیری‌های خشونت‌بار  بوده است ـ AFP

وزارت دفاع نیجر اعلام کرد که در اثر حمله گروه‌های مسلح در نزدیکی مرز این کشور با مالی، دست‌کم ۱۷ سرباز نیجر کشته شدند.

به گزارش الجزیره، در بیانیه‌ وزارت دفاع نیجر آمده است: «تعدادی از نیروهای مسلح که در حال حرکت بین مناطق بونی و تورودی بودند قربانی حمله تروریستی در نزدیکی شهر کوتوگو شدند.»

بر اساس این بیانیه، ۲۰ سرباز دیگر نیز زخمی شده‌اند و همه مجروحان به پایتخت منتقل شدند.

ارتش نیجر نیز گفت که بیش از ۱۰۰ مهاجم در هنگام عقب‌نشینی از این حمله «خنثی» شدند.

در دهه گذشته، منطقه مرزی میان سه کشور مالی و بورکینافاسو و نیجر به کانون خشونت‌ گروه‌های مسلح مرتبط با القاعده و داعش تبدیل شده است. در عین حال، جنوب شرقی نیجر هدف گروه‌های مسلح بوکوحرام است که در نیجریه پایگاه دارند.

خشم مردم از این درگیری‌های مرگ‌بار از سال ۲۰۲۰ به تسلط نظامیان در هر سه کشور دامن زده است. نیجر تازه‌ترین نمونه در بین این سه کشور است. نظامیان نیجر در ۲۶ ژوییه (۴ مرداد)، با برکناری محمد بازوم رئیس‌جمهوری، دست به کودتا زدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رهبران کودتای نیجر مدعی شدند که برکناری بازوم به‌دلیل ناامنی در آن کشور و برای مقابله با حکومت نالایق بوده است.

با این حال، خبرگزاری الجزیره به‌نقل از خبرنگار مستقر در نیجر گزارش داد که لغو توافق‌نامه‌های دولت نظامی نیجر با ارتش فرانسه و تعلیق کمک‌های کشورهای دیگر زندگی را برای ساکنان آن کشور دشوارتر از پیش کرده است.

نیجر مستعمره سابق فرانسه بوده است و شریک امنیتی فرانسه و آمریکا محسوب می‌شود؛ دو کشوری که از پایگاه نیجر برای مبارزه با شبه‌نظامیان اسلام‌گرا در منطقه وسیع‌تر ساحل غرب و مرکز آفریقا استفاده می‌کنند.

در اوضاع کنونی نیجر، برای فرانسه دشوار خواهد بود که بتواند تجهیزات و تسلیحات لازم برای مقابله با گروه‌های مسلح دیگر در صحرای آفریقا را تامین کند. آمریکا و فرانسه ممکن است مجبور باشند به کشورهایی مانند مالی و بورکینافاسو برای تجهیز نظامی متکی شوند.

به عقیده برخی از کارشناسان، کودتای نیجر ثبات و امنیت کشورهای ساحل و صحرای آفریقا را بر هم می‌زند. این کودتا در حالی رخ می‌دهد که گروه‌های تروریستی مستقر در مالی و بقیه کشورهای ساحل اغلب معادن طلا را هدف قرار می‌دهند تا به منبعی سریع و آسان برای تامین مالی فعالیت‌هایشان، سربازگیری، و تامین هزینه‌های تسلیحاتی و سایر تدارکات دست یابند. در این میان، دستیابی آن‌ها به معادن اورانیوم نیجر می‌تواند فاجعه‌ای جهانی در پی داشته باشد.

بر اساس گزارش بانک جهانی، نیجر از فقیرترین کشورهای جهان است و سالانه نزدیک به دو میلیارد دلار کمک توسعه رسمی دریافت می‌کند که به منابع مادی دولت‌های کشورهای ثروتمند برای بهبود توسعه اقتصادی کشورهای در حال توسعه متکی است.

بیشتر از جهان