وزیر دفاع چین: همکاری نظامی با ایران و بلاروس را تقویت می‌کنیم

لی شانگفو در همایش امنیت بین‌المللی مسکو به سر می‌برد

وزیر دفاع چین در همایش امنیت بین‌المللی مسکو-Russian Defence Ministry/Handout via REUTERS

لی شانگفو، وزیر دفاع چین، روز سه‌شنبه گفت که این کشور متعهد به تعمیق «همکاری پدافندی» خود با ایران و بلاروس است. تهران و مینسک هر دو از متحدان حکومت روسیه محسوب می‌شوند که نقش مهمی در پیشروی جنگ این کشور علیه اوکراین داشته‌اند.

به گزارش سمافور، لی این صحبت‌ها را در همایش امنیت بین‌المللی مسکو مطرح کرد. این وب‌سایت پیش از این گزارش داده بود که جمهوری اسلامی در تلاش برای ایجاد کارخانه تولید پهپاد در خاک بلاروس است. نزدیک‌تر شدن همکاری‌های پکن با مینسک و تهران می‌تواند به تشکیل بلوک ضدغربی کمک کند. حضور لی در این همایش نیز از حمایت پکن از مواضع روسیه خبر می‌دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

چین مدت‌ها است در کوشش برای افزایش شرکای نظامی خود در سراسر جهان است: از آسیا گرفته تا حوزه اقیانوس آرام. «سازمان همکاری شانگهای» که مسکو و پکن هر دو در آن حضور دارند، اخیرا ایران را پس از سال‌ها تقاضا به عضویت پذیرفت. وزیر دفاع چین وعده داد که بلاروس نیز به زودی به این سازمان خواهد پیوست.

لی گفت: «ما به تشویق مذاکرات صلح و رسیدن به اجماع عظیم بین‌المللی برای حل تفاوت‌ها تعهد داریم. چه مسئله افغانستان باشد و چه مسئله سوریه. چه بحران اوکراین و چه بحران هسته‌ای ایران.»

وزیر دفاع چین در ضمن از فرصت استفاده کرد تا به موضوع پرمناقشه تایوان بپردازد. او تاکید کرد که این جزیره «جزو خاک چین» است و تلاش هرگونه بازیگر خارجی برای استفاده از تایوان برای «کنترل چین» ناکام خواهد ماند.

سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، دیگر مقام مهمی بود که در نشست مسکو سخنرانی کرد. او روز سه‌شنبه گفت قابلیت نظامی اوکراین «تقریبا به پایان رسیده» و جنگ در این کشور ضعف سلاح‌های غرب را نشان داده است. به گزارش خبرگزاری رویترز به نقل از وزارت دفاع روسیه، شویگو گفت: «نتایج اولیه عملیات جنگی نشان می‌دهد که منابع نظامی اوکراین تقریبا ته کشیده‌اند.»

بیشتر از جهان