بلینکن: سیاست آمریکا در مورد ایران راهبردی شامل بازدارندگی،‌ فشار و دیپلماسی است

وزیر خارجه آمریکا گفت از هرگونه اقدام جمهوری اسلامی برای کند کردن برنامه هسته‌ای‌اش استقبال می‌کند

وزیر خارجه آمریکا گفت سیاست آمریکا در مورد ایران راهبردی شامل بازدارندگی،‌ فشار و دیپلماسی است-KEVIN DIETSCHGETTY Getty Images via AFP

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، گفت این کشور از هرگونه اقدام جمهوری اسلامی برای کند شدن برنامه هسته‌ای‌اش استقبال می‌کند، اما مدعی شد که رویکرد عمومی واشنگتن در مورد حکومت ایران تغییری نکرده است و تاکید کرد: «ما توافقی در زمینه مسائل هسته‌ای نداریم.» اما منتقدان می‌گویند دولت بایدن می‌خواهد به نوعی توافق ضمنی و نانوشته با جمهوری اسلامی برسد چرا که هرگونه توافق رسمی نیاز به بررسی و تایید کنگره خواهد داشت.

بلینکن روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت که نمی‌تواند گزارش‌هایی را که در مورد کندتر شدن غنی‌سازی هسته‌ای در ایران منتشر شده است، تایید کند. روزنامه وال‌استریت ژورنال روز جمعه گذشته، گزارشی در این مورد منتشر کرده بود که هم‌زمانی آن با روند توافق بین تهران و واشنگتن بر سر مبادله زندانی‌ و آزاد شدن اموال مسدودشده ایران در کره جنوبی، این تصور را پیش آورده بود که نوعی توافق جدید هسته‌ای در حال شکل‌گیری است.

وزیر خارجه آمریکا گفت سیاست آمریکا در مورد ایران راهبردی شامل بازدارندگی،‌ فشار و دیپلماسی است و ورود زندانیان آمریکایی از اوین به حبس در یک هتل، ربطی به سایر جنبه‌‌های سیاست واشنگتن ندارد. حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، هم روز سه‌شنبه مدعی شده بود که این دو موضوع به هم ربطی ندارند. اما منابع آگاه مختلف در گفت‌وگو با رسانه‌های غربی و ایرانی ارتباط بین مذاکرات در مورد زندانیان و آزادی دارایی‌ها را تایید کرده‌اند.

بلینکن گفت: «البته که ما از هر اقدامی که ایران در راستای شتاب‌زدایی از خطر روزافزون هسته‌ای خود انجام دهد، استقبال می‌کنیم. این خطر از زمان خروج آمریکا از برجام در حال افزایش بوده است.»

دیپلمات ارشد آمریکا بدین‌سان اقدام پنج سال پیش دولت ترامپ برای خروج از برجام را یادآوری کرد. او در عین حال تاکید کرد که تلاش‌های آمریکا برای جلوگیری از رسیدن ایران به سلاح هسته‌ای همچنان ادامه خواهند داشت و گفت: «عزم رئیس‌جمهوری بایدن برای جلوگیری از رسیدن ایران به سلاح هسته‌ای مثل همیشه استوار است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بلینکن در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت که با خانواده‌های شهروندان آمریکایی محبوس در ایران صحبت کرده است. اما او در پاسخ به سوالی در مورد شهاب دلیلی، ایرانی مقیم دائم آمریکا که در ایران زندانی است، حاضر به پاسخ مستقیم نشد و گفت به دلایل مربوط به حریم خصوصی نمی‌تواند در این زمینه پاسخ دهد. خانواده دلیلی با اعتصاب غذا در مقابل وزارت خارجه آمریکا خواهان این شده‌اند که او نیز در توافق بین آمریکا و ایران برای مبادله زندانی جای بگیرد. اما به نظر می‌رسد آمریکا هنوز شهاب دلیلی را به‌عنوان فردی که به غلط دستگیرشده، طبقه‌بندی نکرده است.

وزیر خارجه آمریکا در ضمن تاکید کرد که جمهوری اسلامی «دسترسی مستقیم» به مقادیر آزادشده در کره جنوبی نخواهد داشت و این پول‌‌ها «اکیدا و تنها برای مصارف بشردوستانه» قابل استفاده خواهند بود و تحت «نظارت چشمگیر آمریکا» قرار خواهند گرفت. او تاکید کرد که نقل و انتقال‌های اینچنینی هیچ‌وقت شامل تحریم نبوده‌اند. او در ضمن گفت آمریکا به اقدام‌‌های خود برای مقابله با اقدام‌های جمهوری اسلامی همچون نقض حقوق بشر، دخالت در سایر کشورها، اعمال برهم‌زننده ثبات، حمایت از روسیه در جنگ اوکراین و پشتیبانی از تروریسم ادامه می‌دهد و یادآوری کرد که آمریکا همچنان تحریم‌ها را علیه ایران اعمال می‌کند و طی هفته گذشته، بر حضور نظامی خود در خلیج فارس نیز افزوده است.

جیسون برودسکی،‌ مدیر سیاست‌گذاری «یوآنی» (اتحاد برای مقابله با ایران هسته‌ای)، در شبکه اجتماعی ایکس از گفته‌های بلینکن انتقاد کرد و آن‌ها را «بازی با کلمات» خواند. برودسکی گفت هدف بلینکن این است که کاخ سفید مجبور به طی کردن روند بازرسی از طرف کنگره نشود. این روند طبق قانون «بررسی توافق هسته‌ای ایران» که در سال ۲۰۱۵ در کنگره آمریکا تصویب شد، ضروری است.

برودسکی در ایکس نوشت: «بلینکن می‌گوید توافقی در مسائل هسته‌ای وجود ندارد. اما تفاهم چطور؟ ایران به طرز معجزه‌آمیز یا به‌دلیل خوش‌قلبی که دست به کند کردن روند انباشت اورانیوم ۶۰ درصد غنی‌شده نزده است.»