بانک مرکزی روسیه نرخ بهره را ۳.۵ درصد افزایش داد

سقوط ارزش روبل در حالی است که مسکو هزینه‌های نظامی خود را افزایش داده است

در نتیجه انتقال کاهش ارزش روبل، قیمت‌ها و انتظارات تورمی در حال افزایش‌اند-AFP

بانک مرکزی روسیه، روز سه‌شنبه ۱۵ اوت، نرخ بهره را به میزان ۳.۵ درصد افزایش داد. این اقدام اضطراری برای مقابله با تورم در روسیه و تقویت ارزش برابری روبل، پول ملی این کشور، طراحی شد که به پایین‌ترین ارزش خود از اوایل حمله نظامی به اوکراین رسیده بود.

سقوط ارزش روبل در حالی است که مسکو هزینه‌های نظامی خود را افزایش داده و تحریم‌های غرب بر صادرات انرژی این کشور تاثیر گذاشته است.

ارزش برابری واحد پول روسیه روز دوشنبه از ۱۰۱ روبل در برابر یک دلار عبور کرد. این به‌ آن معنا است که پول روسیه از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از یک‌سوم ارزش خود را از دست داده و به پایین‌ترین سطح در ۱۷ ماه اخیر رسیده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش آسوشیتدپرس، ارزش برابری روبل، در روز سه‌شنبه پس از اعلام افزایش نرخ بهره از طرف بانک مرکزی روسیه تقویت شد.

بانک مرکزی روسیه می‌گوید تقاضای افزایش تولید اقتصادی فراتر از توانایی کشور بوده و تورم را افزایش داده است. همچنین افزایش تقاضا برای واردات، بر پویایی نرخ دلار در برابر روبل تاثیر گذاشته است. در اطلاعیه بانک مرکزی روسیه آمده است که در نتیجه انتقال کاهش ارزش روبل، قیمت‌ها و انتظارات تورمی در حال افزایش‌اند.

ماکسیم اورشکین، مشاور اقتصادی، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، روز دوشنبه در مقاله‌ای «سیاست پولی سست» را عامل ضعیف شدن روبل دانست و نوشت که بانک مرکزی تمام «ابزارهای لازم» را برای تثبیت وضعیت روبل در اختیار دارد و انتظار می‌رود به‌زودی وضعیت را ثبات ببخشد.

پس از حمله نظامی روسیه به اوکراین از یک سو، هزینه‌های دفاعی و تسلیحاتی مسکو افزایش یافت و از سوی دیگر، واردات و صادرات این کشور تحت تاثیر تحریم‌های بین‌المللی قرار گرفت. به همین دلیل، استقراض از بانک مرکزی که یکی از دلایل تورم است، افزایش یافت.

برمبنای گزارش بانک مرکزی روسیه تورم این کشور در سه ماه گذشته به ۷.۶ درصد رسید. روسیه در ماه گذشته هم نرخ بهره را به میزان ۱ درصد افزایش داد ولی اذعان کرد که انتظار می‌رود تورم همچنان در حال افزایش و ارزش برابری روبل در مقابل دلار همچنان در حال کاهش باشد.

پس از اعمال تحریم‌های کشورهای غربی علیه روسیه به‌دلیل حمله به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، روبل به ۱۳۰ دلار در برابر دلار سقوط کرد، اما بانک مرکزی نرخ بهره اصلی خود را در روزهای پس از آن تا ۲۰ درصد افزایش داد تا ارزش پول روسیه را تثبیت کند. سپس، در ماه‌های پس از آن نرخ‌ها را کاهش داد. تصمیم اخیر افزایش نرخ بهره نیز با هدف تقویت ارزش روبل انجام شده است. 

بیشتر از اقتصاد