جایزه «چندین میلیون پوندی» برای حل بحران اقلیمی

شاهزاده ویلیام برای حل بحران اقلیمی یک جایزه چند میلیون پوندی تعیین کرده است

 شاهزاده ویلیام از سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۳۰ در مراسمی‌ یک جایزه به پنج برنده اهدا خواهد کرد - Ben STANSALL / AFP

شاهزاده ویلیام، دوک کمبریج، اعلام کرده جایزهای برای فعالان تغییرات اقلیمی ‌درنظر گرفته است.

این جایزه که «اِرث شات» نام‌گذاری شده، یک ابتکار چند میلیون پوندی است که برای الهام بخشیدن به ده سال فعالیت در راستای بهبود و مرمت محیط زیست، چالش‌هایی را در پیش رو می‌گذارد.

در وبسایت ابتکار «ارث شات» نوشته شده: «این چالش‌ها به همگان فرصت می‌دهد که صدایشان را به گوش بقیه برسانند. هدف ما ایجاد انگیزه و الهام بخشیدن به نسل تازه‌ای از متفکران، رهبران و رویاپردازان است.»

در این بیانیه گفته شده که «جوایز ارث شات به بهبود اوضاع درتمام جنبه‌های صنعت و اجتماع پاداش می‌دهد و به فن‌آوری محدود نمی‌شود.» این جایزه می‌تواند به «هرکسی که باعث پیشرفت چشمگیر (در راستای حفظ محیط زیست) شده و به حل چالش‌های محیط زیستی کمک کند» تعلق می‌گیرد، از جمله دانشمندان، فعالان، اقتصاددانان، رهبران، دولت‌ها، بانک‌ها، واحدهای بازرگانی، شهر‌ها و کشورها. 

شاهزاده ویلیام برای ده سال آینده، همه ساله از سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۳۰ در مراسمی‌ که هر بار در شهر متفاوتی در جهان برگزار می‌شود، یک جایزه به پنج برنده اهدا خواهد کرد.

وبسایت این برنامه می‌گوید: «با این طرح و کار برندگان جایزه پس از هر چالش، امیدواریم بتوانیم تا سال ۲۰۳۰ دست‌کم ۵۰ مشکل عمده (محیط زیستی) جهان را حل کنیم.» 

نام این جایزه از واژه «مون شات» گرفته شده که پس از فرود نیل آرمسترانگ بر ماه - در سال ۱۹۶۹، برای اشاره به اهداف بزرگ استفاده می‌شود.

کاخ کنزینگتون روز سه شنبه از این جایزه رونمایی و در توئیتی اعلام کرد: «چه کسی آماده است رهبری دهه ۲۰۲۰ را برای مرمت کره زمین برعهده گیرد؟» 

این اعلامیه با ویدئویی کوتاه درباره بحران اقلیمی ‌و صدای سِر دیوید اَتِنبورو، فعال محیط زیست، همراه بود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سِر دیوید گفت:«دنیای ما، دنیای شگفتی‌هاست و همه روزه زیبایی‌اش را به ما یادآور می‌شود. اما همچنین به ما هشدار می‌دهد دیگر نمی‌توانیم زندگی را آن‌طور که می‌شناسیم، تضمین شده تلقی کنیم.»

اتنبورو افزود جایزه «ارث شات» «معتبرترین جایزه محیط زیستی در تاریخ » خواهد بود. 

شاهزاده ویلیام هم گفته: «کره زمین در لبه پرتگاه قرار گرفته است. دو گزینه در پیش روی ماست؛ یا به همین راه ادامه داده و به کره زمین امان به گونه ای غیرقابل برگشت لطمه بزنیم، یا قدرت بی‌نظیر و توانایی‌مان را به عنوان بشر و رهبری که قادر به ابداع و حل مسائل است، در خاطر داشته باشیم.»

او در ادامه گفت: «بشر می‌تواند به چیزهای بزرگی دست یابد. ده سال آینده معرف یکی از بزرگ‌ترین آزمایشات ماست - یک دهه اقدام برای مرمت کره زمین.»

© The Independent

بیشتر از زندگی