بارش برف در کابل و ختم آلودگی به شهر جانی تازه بخشید

مردم کابل دعا می کنند که این برف، آغاز خوشی‌، ختم جنگ و خون‌ریزی در افغانستان باشد

روز برفی در کابل، اول ژانویه ۲۰۲۰- عکس از فرهاد نوری

کابل با ریزش نخستین برف زمستانی، لباس سفید به تن کرد، چهره‌اش را درخشان ساخت و برای ساکنان این شهر خوشی و لذت به بار آورد. ساکنان کابل، از ریزش نخستین برف زمستانی استقبال کردند و آن را برای ختم آلودگی شهر شان، مفید خوانده و دعا کردند که این برف، آغاز خوشی‌های بیشتر، و ختم جنگ و خون‌ریزی در کشورشان باشد.

شامگاه روز سه‌شنبه، 10 دی‌ماه، نخستین برف زمستانی، کابل و چند استان دیگر را در این کشور سفید پوش ساخت. ساکنان کابل از بارش نخستین برف در شهرشان استقبال کردند و جمله مشهور را بر زبان آوردند که کابل بی زر باشد، بی‌برف نی! با این امید که سفیدی این برف، سیاهی و تاریکی را از کشور جنگ‌زده‌شان، دور کند.

ریزش برف در کابل، برای شماری از ساکنان این شهر خوشی به بار آورده است. کودکان و شماری از جوانان به استقبال بازی‌های زمستانی رفتند، اما شماری دیگر از شهروندان ، که در چادر‌ها و خانه‌های بدون مواد سوختی زندگی می‌کنند از آن خوشحال نیستند و می‌گویند که برف، خانه‌هاشان را سرد‌تر می‌سازد.

نادر جاوید، از ساکنان کابل، درباره نخستین برف کابل، به ایندیپندنت فارسی گفت: «کابل ما بی زر باشد بی برف نی! برف نعمت الهی است و ما از بارش آن بسیار خوشحالیم که در اساسی‌ترین وقت بارید و کابل را سفید پوش کرد. این روزها، هوای شهر ما خیلی‌ها آلوده و کشنده بود و این آلودگی سلامتی شهروندان را تهدید می‌کرد. حالا این برف هوا را پاک ساخته و امید است کسانی که به خاطر آلودگی هوا دچار مشکلات شده بودند، هرچه زودتر سلامتی خود را به دست بیاورند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای فیاض، در عین خوشحالی از بارش برف، به خاطر خانواده‌هایی که برای گرمایش خانه‌شان سوخت ندارند، ناراحت است. می‌گوید: «من از بارش برف خوشحالم، زیرا برف هوای آلوده‌ و کشنده شهر کابل را پاک ساخته، اما می‌دانم خانوار‌های زیادی در شهر وجود دارند که خانه‌هاشان با بارش برف سرد می‌شود و سوختی برای گرمایش ندارند. امید است کسانی که توانایی کمک به هموطنان نیازمند ما را دارند اقدام کنند.»

عمر عثمان، 72 ساله و از مردان قدیم کابل، به ما گفت:«جوان عزیز! شما حتما همان سخن معروف را بارها شنیده باشید که گفتند، کابل بی‌زر باشد اما بی‌برف نی! من می‌گویم افغانستان بی‌زر باشد بی‌برف نی! می‌دانید چرا؟ به خاطر اینکه برف نعمت الهی است و خشکسالی را از بین می‌برد، آب را در زمین بیشتر ساخته و حاصلات زراعتی را نیز بیشتر می‌کند. وقتی آب در زمین بیشتر شود، کشاورزان نیز محصول بیشتری به دست می‌آورند و قیمت‌ها در بازار نسبت به سال‌هایی که برف نبارید و یا کم بارید، ارزان‌تر می‌شود.»

گفته می‌شود بارش بیشتر برف‌، هم‌اکنون در مناطق مرکزی، جنوب شرقی و شمالی افغانستان، بوده و تا چند روز آینده نیز ادامه خواهد داشت.

هر چند که مشکلات معیشتی، فقر و نبود امکانات برای گرم کردن خانه های مسکونی، مشکلات بسیاری را برای شهروندان افغانستان ایجاد می کند، اما زمستانی پُر بارش، نوید بهار و تابستانی حاصل خیر را به مردم این کشور می دهد. 

با اعلام نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری افغانستان تا اندازه ای آرامش سیاسی و اجتماعی در کشور ایجاد شده است که تداوم آن می تواند امیدهای بسیاری را برای بهبود اوضاع جاری در بین مردم به وجود آورد. 

در همین حال، اداره هواشناسی افغانستان، از دوام بارش برف و بارندگی‌ها در بسیاری از استان‌های این کشور در ماه‌های پیش ‌رو خبر می‌دهد و گفته که احتمال دارد میزان برف و بارش امسال نسبت به سال گذشته کمتر باشد.

بیشتر از