ریاض‌ایر و باشگاه اسپانیایی اتلتیکو مادرید از همکاری چند ساله خبر دادند

به عنوان بخشی از این قرارداد، ریاض‌ایر حامی مالی اصلی این باشگاه مطرح اسپانیایی خواهد شد

ریاض‌ایر که پروازهایش را در سال ۲۰۲۵ آغاز می‌کند، متعلق به صندوق سرمایه‌گذاری دولتی عربستان سعودی است‌ــ @RiyadhAir

ریاض‌ایر، شرکت هواپیمایی جدید عربستان سعودی، و باشگاه فوتبال اتلتیکو مادرید اسپانیا در بیانیه‌ای مشترک، از انعقاد یک قرارداد چندساله خبر دادند. به عنوان بخشی از این قرارداد، ریاض‌ایر حامی مالی اصلی این باشگاه اسپانیایی خواهد شد.

به گزارش العربیه، میگل آنخل گیل، مدیرعامل اتلتیکو مادرید، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «این همکاری به معنای فرصتی عالی برای ارائه تجربیات بهتر به هواداران در سراسر جهان است و من اطمینان دارم که مشارکت با ریاض‌ایر باشگاه ما را به سوی قله‌های جدیدی خواهد برد.»

در این بیانیه، به نقل از تونی داگلاس، مدیر اجرایی ریاض‌ایر، نیز آمده است: «با این توافق ما بار دیگر جهان را غافلگیر می‌کنیم». 

هیچ‌یک از طرفین به ارزش این قرارداد حمایت مالی اشاره‌ای نکرده‌اند.

ریاض‌ایر که پروازهایش را در سال ۲۰۲۵ آغاز می‌کند، به صندوق سرمایه‌گذاری دولتی عربستان سعودی تعلق دارد و در ماه مارس ۲۰۲۳، هم‌زمان با انتشار خبر ثبت سفارش خرید ۷۲ فروند بویینگ ۷۸۷ معرفی شد.

تونی داگلاس، مدیر اجرایی ریاض‌ایر، پیش از این به رویترز گفته بود که دست‌کم درباره دو سفارش دیگر هم با شرکت‌های بویینگ و ایرباس صحبت شده است.

پیش‌بینی می‌شود بویینگ‌های سفارش ‌داده‌شده پیش از آغاز پروازهای مسافری ریاض‌ایر در اوایل سال ۲۰۲۵ تحویل داده شوند.

گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که ریاض‌ایر به رقیبی جدی برای خطوط هواپیمایی مطرح منطقه‌ از جمله ترکیش ایرلاینز، قطر ایرویز، امارات و اتحاد‌  تبدیل خواهد شد. این شرکت‌های هواپیمایی سالانه صدها میلیون مسافر جابه‌جا می‌کنند.

تاسیس شرکت هواپیمایی ریاض‌ایر نشانه‌ای از آن است که عربستان سعودی در نظر دارد با گسترش خطوط هواپیمایی، به رشد گردشگری و تحقق اهداف اقتصادی این کشور کمک ‌کند.

ریاض قصد دارد تا سال ۲۰۳۰، بیش از ۳۰ میلیون گردشگر جذب کند. این موضوع ضرورت افزایش خطوط هوایی و هواپیماها را پررنگ‌تر می‌کند. پادشاهی سعودی دستیابی به جابه‌جایی ۳۳۰ میلیون مسافر از طریق خطوط هوایی تا پایان قرن حاضر را هدف‌گذاری کرده است. مقام‌های عربستان سعودی اعلام کرده‌اند فرودگاهی به مساحت ۵۷ کیلومترمربع در شهر ریاض ساخته می‌شود که تا ۲۰۳۰ پذیرای ۱۲۰ میلیون مسافر و تا سال ۲۰۵۰ پذیرای ۱۸۵ میلیون مسافر خواهد بود.

صالح الجاسر، وزیر حمل‌و‌‌نقل پادشاهی سعودی، پیش‌تر درباره پروژه ریاض‌ایر گفته بود که تاسیس این شرکت هواپیمایی جزو برنامه‌هایی است که «جایگاه کشورمان را به مثابه یک کانون [هاب] هوایی و نیز لجستیکی بین‌المللی» تثبیت می‌کند و برای دستیابی به این هدف، ریاض‌ایر از ناوگان هوایی پیشرفته از جمله بویینگ استفاده خواهد کرد.

بیشتر از جهان