هراس حکومت از خروش دوباره مردم؛ تشدید فشار بر خانواده‌های دادخواه خیزش سراسری

پدر کومار درافتاده بازجویی و برادر مهدی ببرنژاد بازداشت شدند، برخی از خانواده‌ها گفتند مراسمی برگزار نمی‌کنند

فشار بر خانواده‌ کشته‌شدگان خیزش سراسری هم‌زمان با نزدیک شدن به سالگرد قتل مهسا امینی و پس از آن سالگرد دیگر کشته‌شدگان اعتراض‌ها افزایش یافته است. در این راستا حسن درافتاده، پدر کومار درافتاده، احضار و بازجویی شده و رضا ببرنژاد، برادر مهدی ببرنژاد، نیز بازداشت شده است. سایر خبرها نیز حاکی از آن است که دیگر خانواده‌های دادخواه هم در پی فشارهای امنیتی از برگزاری مراسم به مناسبت تولد یا سالگرد کشته شدن فرزندانشان منع شده‌اند.

به گزارش سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، حسن درافتاده، پدر کومار درافتاده، نوجوان ۱۶ ساله‌ای که در جریان خیزش «زن، زندگی، آزادی» در پیرانشهر با شلیک مستقیم نیروهای حکومتی کشته شد، روز شنبه ٢١ مرداد پس از احضار به مرکز اطلاعات سپاه، به این نهاد حکومتی مراجعه کرد که در پی آن به مدت پنج ساعت بازداشت و بازجویی شد. به گفته یکی از نزدیکان خانواده درافتاده، اطلاعات سپاه پاسداران چهار روز مانده به ٢۵ مرداد، روز تولد کومار، به پدر او هشدار دادند برگزاری هرگونه مراسمی به این مناسبت ممنوع است.

هه‌نگاو همچنین گزارش داد که حسن درافتاده پس از بازجویی‌، اعمال فشار و تهدید آزاد شده است. کومار درافتاده شامگاه یکشنبه ٨ آبان‌ ۱۴۰۱ زمانی که در اعتراض‌های مردمی پیرانشهر شرکت داشت، از فاصله سه متری هدف شلیک مستقیم نیروهای حکومتی قرار گرفت و جان باخت.

هه‌نگاو روز شنبه خبر داد که نیروهای امنیتی رضا ببرنژاد، شهروند کرد ساکن قوچان، را در آستانه تولد برادرش مهدی، ‌از کشته‌شدگان اعتراض‌ها، بازداشت کردند. ‌‌بر اساس این گزارش، رضا ببرنژاد روز جمعه ٢٠ مرداد در پی یورش بدون مجوز قضایی مامواران اطلاعات سپاه به منزلش بازداشت شد. گفته می‌شود نیروهای امنیتی شیشه‌های خانه او را شکسته‌اند و برخی وسایل شخصی‌ او را نیز ضبط کرده و با خود برده‌اند.

رضا ببرنژاد در حالی بازداشت می‌شود که ۲۴ مرداد سالروز تولد برادر جان‌باخته او، مهدی ببرنژاد، است. از اتهام‌های وارده به رضا ببرنژاد و مکان و شرایط بازداشت او اطلاعی در دست نیست.

مهدی ببرنژاد، ۲۲ ساله اهل قوچان، روز ۳۰ شهریور ۱۴۰۱ در جریان خیزش سراسری در این شهر، با شلیک مستقیم نیروهای سرکوبگر کشته شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از طرفی، برخی خانواده‌های دادخواه نیز با انتشار اطلاعیه‌هایی اعلام کرده‌اند که در سالگرد کشته شدن عزیزانشان هیچ مراسمی برگزار نخواهند کرد؛ اطلاعیه‌هایی که با توجه به سوابق آن می‌توان گفت تحت فشار نیروهای امنیتی صادر شده‌اند. در همین راستا شیرین نجفی، خواهر حدیث نجفی، از کشته‌شدگان خیزش سراسری، در اینستاگرام نوشت: «با سلام و عرض ادب خدمت تمام کسانی که در این چند ماه در کنار ما بودند، با ما همدردی کردند و ما را تنها نگذاشتند و یاد و نام حدیث را زنده نگه داشتند. از تک‌تکتان ممنونم. این آخرین استوری من تا بعد از سالگرد حدیث است. از شما تقاضا دارم برای سالگرد حدیث کسی سر خاک حدیث نیاید، چون مراسم نمی‌گیریم.»

حدیث نجفی، دختر ۲۳ ساله‌ای بود که شب چهارشنبه ۳۰ شهریور ۱۴۰۱، حوالی ساعت ۲۰ در بلوار ارم مهرشهر کرج هدف اصابت گلوله ساچمه‌ای به صورت، گردن و قفسه سینه قرار گرفت و در پی شدت جراحات وارده جان باخت.

پوریا روحی، برادر حمیدرضا روحی، نیز طی پیامی اعلام کرد تا سالگرد برادرش از فعالیت مجازی معذور است. او در اینستاگرام نوشت: «ضمن تشکر و قدردانی از همه عزیزانی که به هر نحوی، سعی در زنده نگه داشتن یاد و خاطره حمیدرضای عزیزمان را دارند و در طول این ۹ ماه ما را از مهر و محبت خود بی‌دریغ نگذاشتند، به اطلاع می‌رسانم تا سالگرد برادرم از فعالیت در این صفحه معذورم.» 

در حساب‌های پدر و مادر حمیدرضا روحی در شبکه‌های اجتماعی هم پیام‌هایی مشابه منتشر شده است.

حمیدرضا روحی ۱۹ سال داشت و ساکن تهران بود. او شامگاه جمعه ۲۷ آبان ۱۴۰۱ در جریان اعتراض‌های خیزش «زن، زندگی، آزادی» در منطقه شهرزیبای تهران با شلیک مستقیم نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی به قتل رسید.

خانواده مهسا امینی، اولین کشته‌شده خیزش سراسری نیز در یک سال گذشته تحت فشارهای امنیتی بسیاری بوده‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان به فشارهای امنیتی برای لغو مراسم چهلمین روز درگذشت مهسا امینی اشاره کرد که نیروهای امنیتی خانواده را به صدور اطلاعیه‌ای برای لغو این مراسم مجبور کردند. در روزهای گذشته نیز گروه‌های نزدیک به حاکمیت مژگان افتخاری، مادر مهسا امینی، را تحت فشار گذاشته و شروع به تخریب او کرده‌اند.

مژگان افتخاری روز پنجشنبه ۱۹ مرداد، در آستانه سالگرد قتل مهسا، با انتشار تصویری از او در حساب اینستاگرامش نوشت: «حضرت عشق سه روز قبل از شهید شدنش.» این تصویر و نوشته واکنش سریع برخی حامیان حکومت را در پی داشت. کانال «بیسیم‌چی مدیا»، از رسانه‌های نزدیک به دستگاه امنیتی جمهوری اسلامی، در واکنش به انتشار تصاویر مهسا، در مطلبی ضمن مسئله‌دار دانستن این موضوع تاکید کرد: «مادر مهسا بعد از یک سال یادش افتاده عکس‌های بچه‌اش را منتشر کند!»

در تیرماه هم نزدیکان مهسا موگویی، از کشته‌شدگان خیزش سراسری با فشارهای امنیتی مواجه شده بودند. محمدعلی و میلاد موگویی، پدر و برادر مهسا، روز ۲۵ تیر، هم‌زمان با روز تولد او، بر سر مزار مهسا در فولادشهر اصفهان بازداشت شدند. پدر و برادر مهسا موگویی را پس از بازداشت به ساختمان اداره اطلاعات اصفهان منتقل کردند و در حالی که قرار بود بعد از چند ساعت بازجویی با قرار وثیقه ۵۰۰ میلیونی آزاد شوند، در پی مخالفت دادستانی اصفهان، به زندان مرکزی اصفهان منتقل شدند.