پیام سال‌نو رهبر کره شمالی: «یک سلاح استراتژیک جدید» تولید می‌کنیم

کیم جونگ اون تهدید کرد اگر مذاکرات به تعویق بیفتد، آمریکا سخت لطمه خواهد دید

کیم جونگ اون گفته کره شمالی دست از برنامه هسته‌ای خود بر نخواهد داشت مگر آن که آمریکا «سیاست خصمانه‌اش» را در قبال این کشور کنار بگذارد-Jung Yeon-je / AFP

کیم جونک اون، رهبر کره شمالی، در پیامی که به مناسبت سال نوی میلادی فرستاده، اعلام کرده قصد دارد در ضدیت با آمریکا و دونالد ترامپ «یک سلاح استراتژیک جدید» تولید کند.  

آقای کیم در اجلاس مهم حزب حاکمه کارگران گفت کره شمالی تا زمانی که ایالات متحده سیاست خصمانه خود را علیه این کشور متوقف نکرده، به  توسعه «لازم» سلاح های استراتژیک خود ادامه خواهد داد. 

رهبر کره شمالی افزود این کشور روی یک برنامه جدید دفاع هسته ای کار می کند، اما به گزارش رسانه دولتی «کِی سی ان اِی»، دامنه و عمق آن، به شکل روابط آتی این کشور با آمریکا بستگی خواهد داشت. 

او تهدید کرد اگر مذاکرات با آمریکا که هدف آن توقف برنامه‌های هسته ای و موشکی کره شمالی است همچنان به تعویق بیفتد، ایالات متحده «سخت لطمه خواهد دید.»

آقای کیم دستگاه رهبری ترامپ را متهم به داشتن «درخواست‌های گانگستر مانند» کرد، اما علنا مذاکرات بیشتر میان دو کشور را رد نکرد.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه با کانال خبری «فاکس نیوز» اظهار امیدواری کرد که آقای کیم «به چنین جهتی نرود.»

او گفت:«ما همچنان امیدواریم (آقای) کیم جهت متفاوتی انتخاب کند. امیدواریم صلح و سعادت را به درگیری و جنگ ترجیح دهد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای کیم علنا به این که این سلاح استراتژیک چیست، یا چگونه به جهان عرضه خواهد شد، اشاره ای نکرد. بسیاری از کارشناسان اظهار نگرانی کرده‌اند که به تیرگی گرائیدن روابط آمریکا و کره شمالی، این دیکتاتور را ترغیب کند که یک موشک بالستیک قاره پیما با قابلیت حمل کلاهک اتمی را مورد آزمایش قرار دهد.

رسانه دولتی کره شمالی روز چهارشنبه اعلام کرد آقای کیم در یک کنفرانس مهم سیاسی گفته است کره شمالی امنیت خود را فدای منافع اقتصادی نخواهد کرد. او در این اجلاس گفته کره شمالی دست از برنامه هسته ای خود بر نخواهد داشت مگر آن که آمریکا «سیاست خصمانه اش» را در قبال این کشور کنار بگذارد.

اظهارات رهبر کره شمالی پس از ماه‌ها موضع‌گیری با واشنگتن پیرامون خلع سلاح و برداشتن تحریم‌ها صورت گرفته که امیدواری‌هایی را که در مورد خلع سلاح اتمی کره شمالی از راه‌های دیپلماتیک وجود داشت، کاهش داده است.

خبرگزاری مرکزی کره ضمن استفاده از عنوان رسمی کره شمالی، «جمهوری دموکراتیک خلق کره» گفت:« او (آقای کیم) گفته هرگز اجازه نخواهد داد آمریکای گستاخ مذاکرات با جمهوری دموکراتیک خلق کره را به خاطر اهداف پست خود مخدوش کند. کره شمالی به سوی اقداماتی تکان دهنده تغییر جهت خواهد داد تا آمریکا را مجبور کند بهای رنجی را که به مردم کشور تحمیل کرده و برای وقفه‌ای که در ادامه توسعه (برنامه تسلیحاتی) پیش آمده، بپردازد.»   

آقای کیم افزود که «اگر ایالات متحده بر سیاست خصمانه خود علیه کره شمالی اصرار ورزد، شبه جزیره کره هرگز خلع سلاح اتمی نخواهد شد و کره شمالی تا زمانی که آمریکا دست از سیاست خصمانه‌اش برنداشته، برای حفظ امنیتش همچنان به توسعه تسلیحات  لازم و استراتژیک خود ادامه خواهد. 

اما آقای کیم به ترک کامل گفتگوها با واشنگتن یا لغو توقف داوطلبانه اش برای آزمایش بمب های اتمی و موشک های بالستیک قاره پیما، اشاره ای نکرد.

برخی کارشناسان معتقدند کره شمالی که همواره نسبت به تغییرات در دولت آمریکا حساس بوده، از مذاکرات جدی با واشنگتن پرهیز خواهد کرد تا ببیند در ماه‌های آینده نتیجه دادرسی استیضاح آقای ترامپ در مورد اوکراین به کجا خواهد کشید و این امر چه تاثیری بر انتخابات ماه نوامبر خواهد داشت.

دو رهبر از ژوئن سال ۲۰۱۸ تاکنون سه بار ملاقات کرده‌اند، اما به دنبال شکست مذاکرات دومین اجلاس میان آن ها در فوریه گذشته در ویتنام، گفتگوهای فی مابین متوقف شده است. 

اظهارات اخیر آقای کیم به دنبال ماه‌ها تشدید فعالیت در آزمایش‌های تسلیحاتی و صدور بیانیه‌های خصمانه توسط مقامات کره شمالی صورت گرفته که به این نگرانی دامن می‌زند که او به موضع مبارزه طلبانه‌اش بازگشته و اگر واشنگتن عقب نشینی نکرده و تحریم ها علیه کره شمالی را برندارد، آقای کیم دست به یک اقدام تحریک‌آمیز خواهد زد.  

کره شمالی در ماه دسامبر اعلام کرد دست به دو آزمایش «مهم» در سکوی پرتاب موشک های دوربرد زده که تسلیحات اتمی‌اش را تقویت خواهد کرد. به دنبال این اعلامیه، این شایعه به وجود آمد که کره شمالی در حال توسعه موشک‌های بالستیک قاره پیما یا پرتاب یک ماهواره است که فرصت لازم را برای توسعه فناوری موشکی این کشور فراهم می کند. 

کره شمالی همچنین در سال گذشته، به هفده ماه وقفه در فعالیت‌های آزمایش‌های بالستیکش پایان داد و سلاح‌هایی را با سوخت جامد مورد آزمایش قرار داد که می‌تواند قابلیت بالقوه این کشور برای هدف‌گیری کره جنوبی و ژاپن و پایگاه‌های آمریکا در این دو کشور را افزایش دهد. کره شمالی تهدید کرده آزمایش بمب های اتمی و موشک‌های بالستیک قاره پیما را که خود داوطلبانه متوقف کرده، از سر خواهد گرفت.

گزارش بیشتر از خبرگزاری‌ها

© The Independent