«استیضاح» ترامپ و افزایش احتمال پیروزی دوباره او در انتخابات

نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می‌گوید استیضاح شانس پیروزی ترامپ را بالا برده

تولسی گابارد، تنها نماینده دموکرات کنگره است که به طرح استیضاح ترامپ رای مثبت نداد-SAUL LOEB / AFP

یک نامزد ریاست جمهوری آمریکا از حزب دموکرات مدعی شد که استیضاح دونالد ترامپ، بخت جمهوری‌خواهان را برای یک پیروزی گسترده در انتخابات 2020 افزایش خواهد داد.

تولسی گابارد، که چنین ادعایی کرده، تنها نماینده دموکرات کنگره است که به طرح استیضاح ترامپ رای مثبت نداده و فقط نام خود را به عنوان فرد حاضر در جلسه رای‌گیری به ثبت رساند. او به دلیل این کار مورد انتقاد قرار گرفته است.

این نامزد رقابت‌های مقدماتی ریاست جمهوری از حزب دموکرات، اینک در ویدیوی تبلیغاتی‌اش -جدای از نکوهش ترامپ- مدعی شده است که رای به استیضاح ترامپ، انگیزه او را برای پیروزی در اتنخابات 2020 بالا خواهد برد.

او گفت: « اقدام مجلس نمایندگان در استیضاح رئیس جمهوری، به میزان بالایی این خطر را افزایش داده که دونالد ترامپ چهار سال دیگر هم در این سمت باقی بماند.»

گابارد در ادامه افزود که غیرمحتمل است که سنای تحت کنترل جمهوری‌خواهان ترامپ را از ریاست جمهوری برکنار کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عزل ترامپ از کاخ سفید نیازمند حمایت دو سوم سناتورها از این اقدام است که با توجه به ترکیب سنا، غیرممکن می‌نماید، مگر اینکه 20 سناتور جمهوری‌خواه و دو نماینده مستقل در این رای گیری به صف دموکرات‌ها بپیوندند.

گابارد افزود: «اکنون نخستین چیزی که همه ما می‌دانیم این است ترامپ از سوی سنای آمریکا مقصر شناخته نشده و از سمتش برکنار نخواهد شد. این اتفاق رخ نخواهد داد. دوم اینکه به نظر من این استیضاح محبوبیت او در میان رای‌دهندگان را افزایش داده و شکستش را دشوارتر خواهد ساخت.»

او که از کهنه ‌سربازان جنگ عراق است، از پیشتیبانی از سیاست‌های هم حزبی‌هایش درباره موضوعات بسیاری سر باز زده است. مخالفت گابارد با استیضاح ترامپ، نخستین ابراز آشکار این روی‌گردانی‌ها بود.

این نماینده در ابتدا و در پی افشای متن مکالمه تلفنی ترامپ و رئیس جمهوری اوکراین، ولادیمیر زلنسکی، از موافقان طرح استیضاح بود اما سپس به دلیل اختلافاتی که بر سر روند استیضاح به وجود آمد، موضع محتاط‌‌‌تری اتخاذ کرد.

او گفت انتظار می‌رود نتیجه استیضاح به مستحکم‌ کردن محبوبیت جمهوری‌خواهان بیانجامد که در این صورت، اتفاق سال 2016 دوباره رخ داده و هواداران ترامپ کرسی‌های هر دو مجلس نمایندگان و سنا را اشغال خواهند کرد.

گابارد گفت: « از این گذشته، اقدام مجلس نمایندگان به استیضاح، خواست جمهوری‌خواهان برای تسخیر این مجلس را افزایش داده است. بنابراین خیلی نگران هستم، چرا که نتیجه‌اش نه تنها تمدید ریاست جمهوری ترامپ از 2020 تا 2024 خواهد بود، بلکه با سنا و مجلس نمایندگانی مواجه خواهیم شد که تحت اراده جمهوری‌خواهان خواهد بود. و این فاجعه‌ای خواهد بود برای کشور ما.»

© The Independent