پاکستان پروژه چند میلیارد دلاری خط لوله واردات گاز از ایران را متوقف کرد

وزیر نفت پاکستان: «احداث خط لوله گاز با ایران تا زمانی که تحریم‌های آمریکا ادامه دارد، متوقف می‌ماند»

تهران برای تکمیل پروژه خط لوله گاز ایران_پاکستان اصرار دارد-ایرنا

مصدق مالک، وزیر نفت پاکستان، خبر داد کشورش به دنبال تعلیق قرارداد چند میلیارد دلاری ساخت خط لوله واردات گاز از ایران است. این مقام دولت پاکستان تحریم‌های آمریکا را «مانع اصلی» ادامه این پروژه دانست و گفت که احداث خط لوله گاز با ایران تا زمانی که تحریم‌ها ادامه دارد، متوقف می‌ماند.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، هفته گذشته از پاکستان خواست بخشی از خط لوله گاز ایران‌ـ‌پاکستان را که مدت زیادی به تعویق افتاده است، تکمیل کند.

مذاکرات ساخت خط لوله دو هزار و ۷۷۵ کیلومتری برای انتقال گاز طبیعی از ایران به پاکستان در سال ۱۹۹۵ آغاز شد. بر اساس توافق‌نامه دو کشور در سال ۲۰۰۹، قرار بود این پروژه تا دسامبر ۲۰۱۴ تکمیل شود. به گزارش عرب نیوز، این پروژه به دو دلیل کسری بودجه پاکستان و تحریم‌های آمریکا علیه ایران همچنان معلق است.

طبق این توافق، تهران متعهد شده بود که با پایان یافتن پروژه، روزانه ۲۱.۵ میلیون مترمکعب معادل ۷۶۰ هزار میلیون فوت مکعب، گاز به پاکستان تحویل دهد. دو کشور توافق کرده بودند بخش‌هایی از خط لوله را که داخل خاکشان قرار دارد بسازند.

اینک، در حالی‌که تهران به تکمیل این پروژه اصرار دارد، اسلام‌آباد از تعلیق آن سخن می‌گوید. وزیر نفت پاکستان به پارلمان این کشور گفت که کار ساخت‌وساز خط لوله واردات گاز از ایران به دلیل تحریم‌های آمریکا به حالت تعلیق درآمده است و فعالیت‌ها زمانی آغاز می‌شوند که ممنوعیت‌ها برداشته شده باشند، تا خطری برای دولت پاکستان ایجاد نشود.

وزیر نفت پاکستان در پاسخ به سوال یک نماینده پارلمان این کشور درباره آخرین وضعیت خط لوله گاز، گفت: «ما از طرف ایرانی خواسته‌ایم در زمان فعلی از پیگیری مطالبه‌های حقوقی‌اش و تحت فشار گذاشتن پاکستان دست بردارد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مالک در ادامه گفت پاکستان بر مبنای توافق‌نامه خرید‌و‌فروش گاز که به طرفین اجازه می‌دهد در صورت «رویدادهای پیش‌بینی‌نشده و اجتناب‌ناپذیر» تعهدات خود را تعلیق کنند، ساخت‌وساز خط لوله گاز را متوقف کرده است.

وزیر نفت پاکستان در ادامه افزود: «در صورتی‌ که ایران این موضوع را به داوری بین‌المللی بکشاند، میزان دقیق جریمه، در صورت وجود، پس از برگزاری دادگاه مشخص خواهد شد.»

او گفت دولت پاکستان برای گرفتن معافیت از تحریم در پروژه خط لوله گاز، از طریق مجاری دیپلماتیک با مقام‌های ایالات‌ متحده آمریکا در ارتباط است و اقدام‌های لازم را برای احداث این پروژه انجام می‌دهد اما نمی‌توان زمان دقیقی برای آن اعلام کرد.

بر اساس توافق‌نامه دو کشور، پاکستان موظف است از اول ژانویه ۲۰۱۵ روزانه یک میلیون دلار به‌دلیل تکمیل نشدن خط لوله گاز در خاک این کشور به ایران جریمه پرداخت کند. چنانچه جمهوری اسلامی این پرونده را به دادگاه بین‌المللی ببرد و پیروز شود، پاکستان احتمالا باید میلیاردها دلار جریمه بپردازد.

خبرگزاری دولتی ایرنا، روز سه‌شنبه ۱۷ مرداد، در گزارشی به این موضوع پرداخت و نوشت: «به‌رغم اینکه طرف ایرانی حتی قبل از زمان مقرر به تعهدات خود عمل کرد، با صرف هزینه دو میلیارد دلار، خط لوله انتقال گاز را تا نزدیک مرز پاکستان احداث کرد، طرف پاکستانی با وجود اینکه نزدیک به ۱۰ سال از ضرب‌الاجل قرارداد می‌گذرد، هیچ اقدامی برای اجرای تعهداتش در قبال این قرارداد انجام نداده و هر بار تحریم‌های آمریکا را برای بی‌تعهدی خود بهانه قرار می‌دهد.»

ایرنا مدعی شد دولت پاکستان با انتقاد افکار عمومی این کشور به‌دلیل تعلل طولانی در احداث خط لوله گاز ایران نیز مواجه است.