یک روز پس از نشست جده؛ روسیه: چنانچه کی‌یف سلاحش را کنار بگذارد صلح امکان‌پذیر است

مسکو می‌گوید برای برقراری صلح، اوکراین باید به «حمله‌های تروریستی و خصومت» با روسیه پایان بدهد

به گزارش خبرگزاری فرانسه و به نقل از کاخ کرملین، صلح با اوکراین فقط به شرطی امکان‌پذیر است که کی‌یف سلاح را  زمین بگذارد. 

این اظهارنظر مسکو، یک روز پس از نشست دوروزه صلح در جده عربستان سعودی مطرح می‌شود.

مسکوغایب مهم گفت‌وگوهای نشست دوروزه صلح در جده بود. نمایندگان بیش از ۴۰ کشور جهان در این نشست شرکت کردند تا راه‌حلی برای پایان دادن به جنگ ۱۸ماهه روسیه در اوکراین بیابند.

از جمله مهم‌ترین کشورهای شرکت‌کننده در این نشست، می‌توان به چین و هند، دو شریک بزرگ اقتصادی روسیه، و نیز ایالات ‌متحده و اوکراین اشاره کرد. 

روسیه که به این نشست دعوت نشده‌ بود، یک روز پس از پایان آن، می‌گوید که اگر «اوکراینی‌ها به خصومت و حمله‌های تروریستی پایان دهند و کشورهای غربی از تجهیز کی‌یف به پیشرفته‌ترین تسلیحات خودداری کنند»، بی‌تردید برقراری صلح امکان‌پذیر خواهدبود. 

کاخ کرملین همچنین دوشنبه، ۷ اوت، تاکید کرد که اوکراین باید سرزمین‌های روس‌زبان در شرق اوکراین را که بخشی از آن‌ها پیش‌تر به اشغال روسیه درآمده است، با رضایت به فدراسیون روسیه واگذار کند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کی‌یف از ژوئن گذشته ضدحمله‌های گسترده‌ای علیه نیروهای روسیه در سرزمین‌های شرقی این کشور آغاز کرده است. 

ولودیمیر زلنسکی، رئیس ‌جمهوری اوکراین، هفته پیش اعلام‌ کرد که جنگ اوکراین از این پس در سرزمین‌های روسیه پیگیری خواهد شد. زلنسکی که شخصا برای شرکت در نشست دوروزه جده به عربستان سعودی سفرکرده بود، پیش از این نشست، طرح صلح ۱۰ ماده‌ای کشورش را ارائه داده بود. 

در طرح صلح ولودیمیر زلنسکی، علاوه بر درخواست خروج نیروهای روسیه از اوکراین، احیای تمامیت ارضی اوکراین و بازگشت به مرزهای قبل از جنگ، تشکیل دادگاهی برای عاملان تجاوز به خاک اوکراین، تضمین امنیت این کشور در آینده و بازگرداندن تمام زندانیان و کودکان ربوده‌شده به اوکراین نیز گنجانده شده است.

نشست دوروزه جده که از مارس گذشته برنامه‌ریزی شده ‌بود، به ابتکار شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، برای جلب حمایت جامعه بین‌الملل، فراتر از متحدان و حامیان غربی اوکراین، برای برقراری صلح برگزار شد. این نشست دو ماه پس از مذاکرات غیررسمی کپنهاگ برگزار شد که در آن، استقبال چندانی از  طرح صلح زلنسکی نشد. کی‌یف امیدوار است که طرح مذکور در جده از حمایت بیشتری برخوردار شود.

شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، اوایل مارس گذشته آمادگی خود را برای میانجیگری میان روسیه، اوکراین و تمام طرف‌های درگیر در جنگ اعلام کرد. پس از آن، در ماه مه، جده میزبان رئیس ‌جمهوری اوکراین بود. او آنجا در نشستی با سران کشورهای عربی، برخی از رهبران را متهم کرد که «چشم خود را بر وحشت ناشی از تهاجم روسیه [به اوکراین] بسته‌اند».

مقام‌های چینی که پیش از این تمایلی به حضور در مذاکرات صلح اوکراین نشان نداده بودند، در چرخشی چشمگیر تصمیم گرفتند به مذاکرات بین‌المللی جده بپیوندد. پکن در ماه‌های گذشته از محکوم کردن مسکو به دلیل حمله نظامی به اوکراین امتناع ورزیده و طرح صلح ۱۲ ماده‌ای خود را برای پایان دادن به جنگ پیشنهاد کرده است. به گفته یون سون، مدیر برنامه چین در اندیشکده مرکز استیمسون، به نظر نمی‌رسد که این طرح با استقبال غرب روبه‌رو شود.

بیشتر از جهان