عمران خان بازداشت و به سه سال زندان محکوم شد

عمران خان به جرم فساد در هدایایی که در زمان نخست‌وزیری خود دریافت کرده، به سه سال زندان محکوم شد

عمران خان در حال صحبت در دادگاه-ARIF ALIAFP

عمران خان، نخست‌وزیر پیشین پاکستان، روز شنبه، ۱۴ مرداد، پس از صدور حکم دادگاه، در لاهور بازداشت و زندانی شد.

تلویزیون دولتی پاکستان گزارش داد که نخست‌وزیر پیشین این کشور به جرم اختلاس و سوءاستفاده از هدایایی که در زمان نخست‌وزیری دریافت کرده بود، از سوی دادگاه این کشور مجرم شناخته شد و به سه سال زندان محکوم گردید.

تلویزیون دولتی پاکستان، گفت: «قاضی همایون دلاور اعلام کرد که دست داشتن عمران خان در اعمال فساد ثابت شده است.»

پلیس در ایالت لاهور پاکستان، لحظاتی پس از اعلام حکم دادگاه، خانه عمران خان را محاصره، او را بازداشت و سپس به اسلام‌آباد منتقل کرد. دستگیری عمران خان، لحظاتی پس از انتقال او به اسلام‌آباد، توسط عطاالله ترار، دستیار ویژه شهباز شریف، نخست‌وزیر پاکستان تایید شد.

ترار گفت: «اطلاعاتی مبنی بر دستگیری عمران خان دریافت کرده است.»

دفتر حزب تحریک انصاف در پنجاب، در توییتی در واکنش به حکم زندان و بازداشت عمران خان، اعلام کرد که هیچ اتهامی علیه عمران خان در زمینه فساد در «توشه خانه» [مرکز نگهداری هدایای نخست‌وزیری] وجود نداشت.

حزب تحریک انصاف به رهبری عمران خان اعلام کرد که «ما این ظلم را قبول نداریم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پرونده توشه خانه، پس از کنار رفتن عمران خان از قدرت در آوریل ۲۰۲۲، از سوی کمیسیون انتخابات این کشور باز شد. کمیسیون انتخابات پاکستان عمران خان را متهم کرد که هدایای ارزشمندی را که در جریان کارش در مسند نخست‌وزیری از مقام‌های کشورهای مختلف دریافت کرده، پنهان کرده است.

این کمیسیون، ابتدا عمران خان را به پنج سال محرومیت از فعالیت سیاسی و دولتی محکوم کرد و سپس حکم بازداشت او را صادر کرد که عملی نشد.

عمران خان همچنین در چندین پرونده دیگر از جمله فساد و اختلاس در «قادر تراست» متهم است. عمران خان در ۲۰ اردیبهشت و براساس حکم یک سازمان دولتی مبارزه با اختلاس بازداشت شد و برای دو روز در زندان نگهداری شد. این سازمان دولتی، عمران خان و همسرش بشرا بی بی را متهم کرد که در زمان تصدی مسند نخست‌وزیری عمران خان، میلیون‌ها دلار در پرونده قادر تراست که یک سازمان رفاهی و غیر دولتی است، اختلاس کرده‌اند. این سازمان در ۲۰۱۸ از سوی عمران خان و همسرش بشرا بی بی راه‌اندازی شد.

بازداشت عمران در اردیبهشت ماه، با اعتراضات گسترده و خشونت‌بار در سراسر پاکستان همراه شد. پس از آزادی عمران خان، شماری از سران حزب تحریک انصاف در که در تظاهرات سهم داشتند، از سوی پلیس این کشور بازداشت شدند و تحت بازجویی قرار گرفتند.

صفحات توییتری منسوب به سران حزب تحریک انصاف پاکستان، ظهر شنبه و پس از بازداشت عمران خان از شکل‌گیری اعتراضات هواداران این حزب در چندین شهر خبر دادند.

عمران خان پس از آزادی از زندان در اردیبهشت ماه گفته بود که هدف از پرونده‌سازی و بازداشت او، کنار زدنش از رقابت‌های سیاسی و به ویژه حذف او از انتخابات آینده پاکستان است. هرچند هنوز زمان برگزاری دقیق انتخابات پاکستان مشخص نیست، اما پیش از این گفته شده بود که انتخابات قرار است در اکتبر امسال برگزار گردد.

بیشتر از جهان