اختلال در اینترنت؛ برخی سایت‌های داخلی نیز باز نمی‌شود

با وجود ادعای شرکت ارتباطات زیرساخت درباره رفع مشکل، اینترنت در ایران همچنان دچار اختلال و کاهش ‏سرعت است

اختلال اینترنت در ایران مسئله‌ای روزمره شده است. بر اساس گزارش‌ها، اختلال مجدد در زیرساخت اینترنتی ایران از ساعت ۲۰:۳۰ پنجشنبه آغاز شد و به همین دلیل، ارتباط کاربران داخل ایران در اپراتورهای موجود دچار اختلال شد.

خبرگزاری ایسنا به‌نقل از برخی کارشناسان اعلام کرد که سوییچ‌های تبادل ترافیک در دو مرکز ناپایدار بودند. پس از بروز این اختلال، شرکت ارتباطات زیرساخت اطلاعیه‌ای منتشر کرد و ضمن تایید اختلال در اینترنت اعلام کرد که روز پنجشنبه در مرکز IXP تهران از ساعت ۲۰:۲۸ دقیقه اختلال ایجاد شده بود. شرکت ارتباطات زیرساخت شامگاه پنجشنبه اعلام کرد که هم‌اکنون کلیه ارتباطات پایدار شده است. این در حالی‌ است که بر اساس گزارش‌ها، مختل شدن اینترنت نه‌تنها تا شامگاه پنجشنبه، بلکه تا صبح جمعه نیز ادامه داشته است.

گزارش‌ها حاکی از آن است با وجود اینکه شرکت ارتباطات زیرساخت ادعا کرده است که مشکل رفع شده است، اینترنت ثابتی که برخی از سرویس‌دهندگان عرضه می‌کنند همچنان با ناپایداری و کاهش سرعت مواجه است. از سوی دیگر، امکان دسترسی به برخی از سایت‌های داخلی نیز ممکن نیست.

به گزارش سیتنا، این اختلال فقط در برخی از اپراتورهای اینترنت ثابت مشاهده می‌شود و اپراتورهای اینترنت همراه اختلالی نداشته‌اند. در ماه‌های گذشته نیز در موارد بسیاری اینترنت ثابت دچار اختلال، قطعی، و کندی سرعت شده بود.

پیش از این، پویا پیرحسینلو، کارشناس حوزه اینترنت، در گفت‌وگو با روزنامه فرهیختگان اعلام کرده بود که وضع اینترنت ۱۰۰ کشور با تولید ناخالص ملی را بررسی کرده بود، که ایران یکی از آنها است. در بین این ۱۰۰ کشور، ایران در رتبه ۹۹ قرار دارد و میانمار با یک پله پایین‌تر نسبت به ایران، بیشترین اختلال را دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیرحسنلو در مورد این گزارش می‌گوید: «در تمام مقایسه‌ها هم ۴ کشور از آسیا را قرار دادیم و خودمان را صرفا با کشور‌هایی مانند سوییس مقایسه نکردیم. وضعیت اختلال چهار کشور آسیایی مالزی، ترکیه، امارات و کره‌ جنوبی را هم مقایسه کرده‌ایم. کره‌ جنوبی در تمام شاخص‌ها تقریبا وضعیت بسیار خوبی دارد. ترکیه هم در همین مسئله اختلال وضعیت خوبی دارد. در شاخص‌های دیگر هم ممکن است وضعیت نسبی باشد. مسئله سانسور و محدودیت را هم بررسی کردیم که در اینجا داده ۴ منبع بررسی شد. در اینجا هم ما بعد از چین، محدودترین وضعیت دسترسی در اینترنت را داریم. در سرعت هم ایران در بین ۱۰۰ کشور در جایگاه ۹۷ با ۴ و یک‌دهم مگابیت بر سکند [ثانیه] میانگین سرعت قرار داریم. مجموع امتیازی ما منفی ۲۹۴ امتیاز است و ایران قهرمان بی‌کیفیت‌ترین اینترنت در میان ۱۰۰ کشور با تولید ناخالص ملی است.»

اختلال در اینترنت، قطعی‌های مکرر، فیلترینگ گسترده، و کمی سرعت اینترنت یکی از مشکلات عمده فعالان اقتصادی در ایران شده است و بسیاری از شهروندان به‌علت روبه‌رو بودن با این مشکلات مجبور به مهاجرات از ایران شده‌اند.

رضا الفت نسب، دبیر انجمن کسب‌وکارهای اینترنتی، روز چهارشنبه در گفت‌وگو با دیده‌بان ایران، ضمن تاکید بر اینکه فعالان این حوزه مستعد مهاجرت‌اند، گفت: «بسیاری از افراد فریلنسر که در ایران بودند، ولی داشتند با دنیا کار می‌کردند، با توجه به محدودیت‌هایی که اخیرا پیش آمده و دسترسی‌ها دچار مشکلات عجیبی شده است، به مهاجرت فکر می‌کنند و برخی هم عملا انجام داده‌اند، چرا که دسترسی‌ها سخت و فشار بر کسب و کارها زیاد شده است.»