موج تازه اخراج استادان و دانشجویان به جرم حمایت از مردم

کانال‌های خبری دانشجویی از گسترش روند اخراج استادان و تعطیلی انجمن‌های دانشجویی خبر دادند

چندی پیش مهدی واحدی، معاونت دانشجویی دانشگاه علامه و عبدالله معتمدی، ریاست‌ این دانشگاه، احکام غیابی انضباطی چهار دانشجو را صادر کرده بودند - Telegram/senfi_uni_iran

فصل تعطیلی دانشگاه‌ها به فرصتی برای تسویه‌حساب دانشگاه با استادان و دانشجویانی تبدیل شده است که در خیزش سراسری از مردم حمایت کرده بودند. مسئولان دانشگاه‌ها با تعطیلی انجمن‌ها و نهادهای دانشجویی، تعلیق، اخراج و تبعید دانشجویان و همچنین شروع پروژه پالایش استادان همراه با دانشجویان، تلاش می‌کنند از بروز دوباره اعتراض‌ها در دانشگاه‌های ایران جلوگیری کنند.

شوراهای صنفی دانشجویان از دانشگاه‌های باهنر کرمان، بهشتی و تهران خبر دادند که تعدادی از استادان در راستای حذف از دانشگاه، تحت فشار‌های شدید قرار دارند. بر اساس این گزارش، در دانشگاه باهنر کرمان، دکتر بهارک اختردانش و دکتر محمدمهدی علومی، از استادان گروه دامپزشکی این دانشگاه، به‌دلیل حمایت از دانشجویان در صفحات مجازی، حکم انفصال و اخراج دریافت کرده‌اند.

همچنین دکتر رهام افغانی خراسکانی، عضو هیئت‌علمی دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه بهشتی، به «مصاحبه عقیدتی سیاسی» احضار شده است و زمزمه اخراج و قطع همکاری با این استاد نیز به گوش می‌رسد. چندی پیش هم دکتر فرهاد شریعت‌راد، از دیگر استادهای این دانشکده، در‌پی فشارهای امنیتی در شرف قطع همکاری قرار گرفته بود.

در دانشگاه تهران نیز ناصر مقدم کوهی، استاد گروه ارتباط تصویری، در صفحه مجازی خود از احتمال قطع همکاری به‌دلیل حمایت از اعتراضات دانشجویان، خبر داد. او در صفحه اینستاگرامش در مورد احتمال اخراجش از دانشگاه نوشت: «مطلع شدم دانشگاه تهران طی نامه‌ای به دانشکده هنرهای تجسمی دستور داده است که به بهانه حمایت از اعتراضات با بنده قطع همکاری کنند. حرفی نمی‌ماند.»

شوراهای صنفی دانشجویان در واکنش به این اخراج سیاسی استادان دانشگاه‌ها، نوشته است: «این اقدام تنها به اتهام حمایت از دانشجویان، می‌تواند در بلندمدت با تهی‌ساختن دانشگاه از اساتید متعهد و دغدغه‌مند و ارجحیت یافتن معیارهای فشل و غیرآکادمیک، ورود نیروهای فاقد وجاهت علمی به دانشگاه‌ را هموار سازد.»

دانشجویان متحد نیز طی روزهای گذشته در گزارشی از احکام غیابی انضباطی و لغو مجوز تشکل‌های دانشجویی بدون حق دفاع برای آن‌‌ها در دانشگاه علامه طباطبایی خبر داد. دانشجویان متحد در این گزارش با اشاره به اقدامات فراقانونی عبدالله معتمدی، رئیس این دانشگاه، اعلام کرد که او با صدور غیابی حکم لغو مجوز انجمن آزاداندیش، کارنامه خود را تکمیل کرده است. این در حالی‌ است که چندی پیش نیز مهدی واحدی، معاونت دانشجویی دانشگاه علامه و عبدالله معتمدی، ریاست‌ این دانشگاه، احکام غیابی انضباطی چهار دانشجو را صادر کرده بودند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

انجمن آزاداندیش مدعی‌ است در صدور این حکم، دست‌کم ۶ ماده از ۲۲ ماده دستورالعمل اجرایی آیین‌نامه تشکل‌های اسلامی دانشگاهیان نقض شده است. پس از استناد دانشگاه به درخواست برگزار نکردن انتخابات به مدت چهار سال و رد شدن ادعای دانشگاه در انجمن آزاداندیش، اخیرا دانشگاه با انتشار سندی ادعا کرده است که به درخواست انجمن برای برگزاری انتخابات پاسخ داده است. این ادعا درحالی مطرح می‌شود که در اطلاعیه دانشگاه عنوان شده‌ بود که انجمن برای برگزاری انتخابات درخواستی نداشته است که به این ترتیب به نظر می‌رسد دانشگاه از این ادعا عقب‌نشینی کرده‌ است.

دانشجویان متحد در‌خصوص این نامه توضیح داده است که عموما بعد از صدور نامه دانشگاه، ابلاغ یا به‌صورت تلفنی، یا از طریق پیامک یا از طریق پیام‌رسان‌ها اتفاق می‌افتد و اعضا با مراجعه به دبیرخانه هیئت نظارت، نامه را دریافت می‌کنند و رسید تحویل می‌گیرند که در‌خصوص این نامه، چنین اتفاقی نیفتاده‌ است و به نظر می‌رسد از اساس چنین نامه‌ای وجود خارجی نداشته است.

از سوی دیگر، در این نامه ادعا شده‌ است که نامه انتخابات انجمن در تاریخ ۲۳ بهمن ۱۴۰۱، ساعت ۱۲:۵۱ در سامانه نگارستان ارسال شده‌ است. این در حالی است که انجمن دانشجویان آزاداندیش بنابر مستندات ارائه‌شده از سامانه نگارستان، تاریخ ارسال این نامه را ۲ اسفند ۱۴۰۱، ساعت ۱۶:۰۱ اعلام کردند. این به آن معناست که ریاست دانشگاه مدعی است نامه دانشجویان را دست‌کم ۱۰ روز پیش از آنکه دانشجویان این نامه را ارسال کنند دریافت کرده است.

کانال تلگرامی دانشجویان متحد در پایان اعلام کرد: «تاکید بر این نکته که نامه ۵ روز بعد از تاریخ درج‌شده، به دست معاونت رسیده‌ است، به احتمال زیاد از این جهت است که حدفاصل یک هفته‌ای که بنابر دستورالعمل اجرایی آیین‌نامه، هیئت نظارت موظف به پاسخ به درخواست‌های تشکل است، لحاظ شود، اما همان‌گونه که واضح است این نامه در تاریخ ۸ اسفند صادر شده است و مشخصا بازه زمانی یک هفته در آن رعایت نشده است. حال بار دیگر باید پرسید که علت تاکید بر این موضوع در نامه تازه منتشر‌شده چیست؟»

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز طی روزهای گذشته اعلام کرد که دانشگاه حکم توقف شش ماهه کلیه فعالیت‌هایشان را به اعضای انجمن اعلام کرده است.

طی نامه رئیس هیئت‌ نظارت بر تشکل‌های دانشجویی دانشگاه علوم‌پزشکی تبریز، بر اساس رای هیئت‌مرکزی نظارت وزارت بهداشت، از تاریخ ابلاغ رای (۱۴۰۲/۵/۲) توقف کلیه فعالیت‌های تشکل انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم‌پزشکی تبریز به مدت شش ماه صادر شد. هیئت‌‌نظارت اعلام کرده است که «این حکم قطعی بوده و از زمان ابلاغ، لازم الاجرا است».