حمله به مواضع حزب‌الله و هشدار به جمهوری اسلامی

مایک پومپئو می‌گوید آمریکا در مقابل اقدامات جمهوری اسلامی بی‌تفاوت نخواهد ماند

مارک اسپر وزیر دفاع و مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا . فلوریدا ۲۹ دسامبر ۲۰۱۹ -Nicholas Kamm / AFP

پس از آنکه آمریکا اعلام کرد که  به پنج مقر نیروهای شبه‌نظامی شیعه مورد حمایت ایران، در عراق و سوریه حمله کرده است، مقام‌های ارشد آمریکا، به دیدار رئیس جمهور این کشور رفتند و وقایع سه روز گذشته را به اطلاع دونالد ترامپ رساندند. 

در این دیدار مارک اسپر وزیر دفاع آمریکا ، مایک پمپئو وزیر امور خارجه این کشور  و و مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش در فلوریدا با دونالد ترامپ دیدار کردند و بعد از این دیدار بود که در جمع خبرنگاران حاضر شدند.

مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا با اشاره دوباره به نقش جمهوری اسلامی و نزدیکی به «کتائب حزب‌الله» گفت: «ما در مقابل اقدامات جمهوری اسلامی ایران که جان مردان و زنان آمریکایی را با خطر روبه‌رو می‌کند، بی‌تفاوت نخواهیم ماند.» 

پمپئو  با یادآوری شروط ۱۲‌گانه آمریکا به مقامات جمهوری اسلامی گفته که این شروط را بپذیرند. 

حملات جنگنده‌های آمریکایی به مواضع «کتائب حزب‌الله» پس از آن صورت گرفت که پرتاب راکت به یک پایگاه ارتش عراق و محل حضور نیروهای آمریکا، به کشته‌شدن یک پیمانکار غیرنظامی آمریکایی منجر شد.

به گفته مقامات نظامی اهداف جنگنده‌های آمریکایی سه هدف در غرب عراق و دو هدف در شرق سوریه بوده است. 

 پس از حمله به مواضع «کتائب حزب‌الله» «جاناتان‌هافمن»، دستیار مارک اسپِر، وزیر دفاع آمریکا، در بیانیه‌ای گفته بود که «ایران و شبه‌نظامیان تحت‌حمایتش - کتائب حزب الله، باید دست از حمله علیه نیروهای آمریکایی و ائتلاف برداشته و به حق حاکمیت عراق احترام بگذارند تا عملیات دفاعی دیگری (علیه آن‌ها) صورت نگیرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حالا هم مارک اسپر وزیر دفاع ایالات متحده با این توضیح که «به  دونالد ترامپ اطلاع داده شده که در صورت لزوم ممکن است اقدامات نظامی بیشتری انجام دهند» از موفقیت حملات گفته و به جمهوری اسلامی هشدار داده که «می‌خواهم این را هم بیافزایم که ما برای دفاع از خود و جلوگیری از رفتارهای سوء از طرف شبه‌نظامیان یا از طرف ایران، در صورت لزوم اقدامات بیشتری را پی خواهیم گرفت».

برخی گزارش‌ها حکایت از کشته شدن نزدیک به ۳۰ نفر در این حملات دارد. رویترز در گزارش خود نوشته است که «دست‌کم چهار تن از فرماندهان «کتائب حزب‌الله» در میان کشته‌شدگان هستند.

پس‌لرزه‌های حملات نیروهای آمریکایی به «کتائب حزب‌الله» احتمالا در روزهای آینده بیشتر از قبل خبرساز شود. هنوز مقامات جمهوری اسلامی به این حملات واکنشی نشان نداده‌اند. عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق، اما با اشاره به اینکه این حملات می‌تواند آتشی بر دامن خطرات و تنش‌های منطقه باشد  گفته «حملات آمریکا به شبه‌نظامیان نقض حاکمیت ملی عراق است».