اگر خرس به شما حمله کند، چه باید بکنید؟

خرس‌ها بسیار سریع‌اند؛ نمی‌توانید از دست آن‌ها فرار کنید

خرس‌ها اصولا از انسان دوری‌ می‌کنند- Canva

چندی پیش جسد زنی در «پارک ملی یلوستون» در مونتانا، در آمریکا، پیدا شد. این زن در اثر حمله یک خرس قهوه‌ای گریزلی کشته شده بود.

بنا به گزارشی که یاهو نیوز منتشر کرده است، جمعیت خرس سیاه نیز در بیشتر مناطق آمریکا رو به افزایش است. اما دن بیرد، مربی ارشد در «کالیفرنیا سروایوال اسکول» می‌گوید: «بسیاری از این برخوردها نتیجه ارتباط نادرست فرهنگی بین ما است.» یاهو نیوز با بیرد و کت بیگنی، انسان‌شناس و مشاور بین‌المللی بقا (زنده ماندن) در مدرسه کالیفرنیا سروایوال اسکول گفت‌وگو کرد تا درباره نحوه زنده و ایمن ماندن در مقابله با خرس‌ها آگاهی‌رسانی بیشتری کند.

حمله خرس‌‌ها چقدر رایج است؟

خرس‌ها به‌طور معمول از انسان دوری‌ می‌کنند. سالانه بیش از یک میلیون تصادف اتومبیل با آهو در آمریکا داریم که صدها مورد کشته یا زخمی به جا می‌گذارد. در حالی که، برای مثال در سال ۲۰۱۸ فقط دو مورد مرگ بر اثر حمله خرس داشتیم.

در آمریکا با چه ‌نوع خرس‌هایی روبه‌رو می‌شوید؟

خرس‌های سیاه، قهوه‌ای، و قطبی در آلاسکا روی یخ‌های دریا، در آب‌ها، و در خشکی نزدیک ساحل پیدا می‌شوند. بیرد می‌گوید: «خرس‌های سیاه تقریبا شبیه به راکون‌های بزرگ‌اند. آن‌ها اساسا کنجکاوند، اما از انسان دوری می‌کنند، مگر اینکه به خوردن زباله‌ها و غذای انسان عادت کرده باشند. خرس‌های سیاه در برخی مناطق آمریکا نسبتا تهاجمی‌اند، زیرا مورد آزار و اذیت قرار گرفته‌اند. اما جایی که من در یوتا زندگی می‌کنم، خرس‌های سیاه خیلی خیلی می‌ترسند.»

وی در ادامه افزود: «خرس گریزلی، که نوعی خرس قهوه‌ای است، پنجه‌های بلندتری دارد و معمولا درنده‌تر است. گریزلی‌ها اغلب مشکلی برای انسان به وجود نمی‌آورند. اما معمولا تهاجمی‌ترند. تفاوت بین خرس‌ سیاه و گریزلی را معمولا متوجه نمی‌شویم.»

اگر با خرس روبه‌رو شدید، «بهترین شیوه» برای جلوگیری از رودرویی با آن چیست؟

بیرد می‌گوید: «فرار نکنید. زیرا با این کار به آن‌ها هشدار می‌دهید که چیزی برای تعقیب وجود دارد. باید بدانیم که خرس‌ها بسیار سریع‌اند. نمی‌توانید از دست آن‌ها فرار کنید.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بیگنی می‌گوید: «آرام بمانید. حیوان حتی اگر خود شما را درک نکند، حالت شما را حس می‌کند. اگر ترس یا اعتماد به نفس داشته باشید، حیوان این احساس را می‌فهمد.»

بیرد می‌گوید: «از آن‌ها فاصله بگیرید و سروصدا کنید. بهترین کار این است که راه خروج را مسدود نکنید و سروصدا راه بیندازید. خرس‌ها تا زمانی که حس نکنند در گوشه‌ای گیر افتاده‌ یا به دام افتاده‌اند، تمایل دارند آن محل را ترک کنند.»

اگر خرس حمله کند، چه باید کرد؟

اگر خرس قهوه‌ای احساس خطر کند و برای دفاع از خودش حمله کند، نقش مرده را بازی کنید. با دراز کشیدن روی شکم و قلاب کردن دست‌ها پشت گردن و گذاشتن کوله‌پشتی روی دست‌ها برای حفاظت بیشتر، نقش مرده به خود بگیرید. بازی مرده این پیام را به خرس می‌دهد که شما تهدیدی برای او نیستید و همین امر به عقب‌نشینی او منجر می‌شود.

اما زمانی که خرس سیاه به شما حمله کند، دیگر نباید نقش مرده را بازی کنید، بلکه باید با هرچه در دست دارید با او مقابله کنید. مگر اینکه بتوانید به منطقه‌ای امن، مثلا داخل خودرو یا مکان خاص دیگری، بروید. اگر حمله غارتگرانه است- به‌دلیل گرسنه بودن خرس- با تمام قوا مبارزه کنید.

بیرد می‌گوید: «گریزلی‌ها به قصد کشتن حمله می‌کنند. بنابراین، بجنگید. این قمار بدی است. من از چاقو یا هر چیز دیگری که دارم استفاده می‌کنم. اما بگویم که شانس برنده شدن بسیار کم است.» به اعتقاد بیگنی، موقعیت‌ها متفاوت‌اند و هیچ روش تضمینی وجود ندارد.

چگونه قبل از رفتن به کمپینگ یا پیاده‌روی خود را آماده کنیم؟

با گروه سفر کنید. اگر با افراد دیگر گپ می‌زنید، سروصدا کنید. خرس‌های اطراف احتمالا صدای شما را می‌شنوند و دور می‌شوند. با خود سوت یا چیزی که سروصدا کند داشته باشید. اسپری مخصوص خرس همراه داشته باشید. البته این اسپری چندان هم موثر نیست، اما از نزدیک شدن حیوان جلوگیری می‌کند. غذا را در ظروف دربسته نگه دارید تا بوی آن پخش نشود. اگر به کمپینگ رفتید و  بعد از آشپزی لباستان بوی غذا گرفت، با همان لباس در چادر نخوابید.

به هشدارها و توصیه‌های محلی توجه و عمل کنید. افراد محلی می‌دانند که چطور با خرس‌های منطقه روبه‌رو شوند. همه‌چیز از آن‌ها بپرسید، از نگهداری ظرف غذا گرفته تا حمل سلاح و اسپری.

بیشتر از زندگی