کشف آزمایشگاه مخفی چینی پر از موش‌های مبتلا به کووید در کالیفرنیا

«پرستیژ بایوتک» که یک شرکت پزشکی چینی ثبت شده در نوادا آمریکا است، این تاسیسات بدون مجوز را در شهر کوچک ریدلی راه‌اندازی کرده بود

بر اساس اسناد دادگاه، صدها موش در این انبار پیدا شدند - canva

کشف یک آزمایشگاه غیرقانونی در کالیفرنیا با حدود هزار موش تراریخته، نگرانی مقامات را برانگیخته است.

در جریان تحقیقات از این انبار علاوه بر موش‌، ردپایی از اچ‌آی‌وی و ویروس تبخال هم کشف شد.

گزارش‌ها حاکی از آن است که در پی تحقیقات در یک انبار روستایی در کالیفرنیا، آزمایشگاه غیرقانونی کشف شده که از مواد عفونی، زباله‌های پزشکی و صدها موش مبتلا به کووید انباشته است؛ از این موش‌ها برای ابتلا و انتقال کووید-۱۹ استفاده می‌شد.

بنا بر گزارش یواس‌ای تودی، «پرستیژ بایوتک» که یک شرکت پزشکی چینی ثبت شده در نوادا آمریکا است، این تاسیسات بدون مجوز را در شهر کوچک ریدلی راه‌اندازی کرده بود.

نیکول زیبا، مدیر شهری ریدلی، در گفت‌وگو با یواس‌ای تودی گفت: «آنها اصلا مجوز نداشتند و از فعالیت آنها کاملا بی‌اطلاع بودیم. آنها در شب کار می‌کردند. این شرکت می‌خواست آزمایشگاه تشخیصی داشته باشد.»

طبق اسناد دادگاه، بازرسی بیشتر در ماه مارس نشان داد که این مرکز مواد شیمایی مختلف، مانند مواد بیولوژیکی مشکوک، مایعات بدن و صدها موش آزمایشگاهی و تجهیزات دیگر را در خود جای داده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دستگاه‌های پزشکی پیدا شده که به نظر می‌رسد همانجا ساخته شده اند، برای تست‌های بارداری و کووید مورد استفاده قرار می‌گرفتنند.

زیبا گفت: «شهر کوچک و روستایی با جمعیت ۲۶ هزار نفر است. قدم زدن در ساختمانی که فکر می‌کردیم متروکه است و بعد پیدا کردن موش‌های سفید زنده .... بسیار تکان‌دهنده بود!»

در برخی اتاق‌های انبار، چند ظرف مایع و دستگاه‌های مختلف کشف شد. کارکنان بهداشت عمومی شهرستان فرسنو همچنین نمونه‌‌های خون،‌ بافت و سایر مایعات بدن و سرم‌ و هزاران ظرف شیشه‌ای حاوی مایعات که برچسب نداشت، و همچنین مواد بیولوژیکی مشکوک کشف کردند.

بر اساس اسناد دادگاه، صدها موش در این انبار پیدا شدند. این موش‌ها در شرایط نامناسب در قفس‌های شلوغ و بدون آب و غذا نگهداری می‌شدند. یکی از کارمندان پرستیژ بیوتیک به محققان گفت: «موش‌ها به صورت ژنتیکی برای ابتلا و انتقال ویروس ساخته شده‌اند.»

زیبا گفت: «مقامات بعد از پیدا کردن حدود ۳۰ فریزر و یخچال با مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری تماس گرفتند. طبق اسناد دادگاه دست‌کم ۲۰ عامل احتمالی عفونت، شناسایی شده است. ویروس‌هایی نظیر اچ‌آی‌وی، کووید، سرخجه، مالاریا و از این قبیل چیزها پیدا شدند.»

طبق اسناد دادگاه پرستیژ بیوتیک از اکتبر ۲۰۲۲ این آزمایشگاه را بدون مجوز و به صورت غیرقانونی اداره می‌کرد.

مقامات نتوانستند هیچ آدرس مستقر در کالیفرنیا که با شرکت در ارتباط باشد را پیدا کنند. اسناد خاطرنشان می‌کند که سایر آدرس‌های ارائه‌شده دفاتر خالی‌اند. آدرس‌هایی هم که در چین‌اند، قابل تایید نیستند.

بیشتر از جهان