تلاش اردوغان برای کشاندن الجزایر به باتلاق لیبی

رئیس جمهور الجزایر از دیدار با اردوغان معذرت خواسته است

عبدالمجید تبون، رئیس جمهور الجزایر. عکس از: ‏رویترز‏ (اندیپندنت عربی)

اظهارات و اقدامات ترکیه در پیوند به بحران لیبی، جامعه جهانی را نگران کرده است. این نگرانی زمانی افزایش یافت که وزیر کشور حکومت طرابلس به ریاست فائز السراج از تشکیل ائتلافی از کشورهای لیبی، ترکیه، الجزاير و تونس در برابر نیروهای خلیفه حفتر فرمانده ارتش ملی لیبی، سخن گفت.

البته الجزایر نیز از مداخله آشکار ترکیه در کشور همسایه اش لیبی و از این که اردوغان تلاش دارد، پای الجزایر را در باتلاق لیبی بکشاند، به شدت نگران است. از این جهت عبد المجید تبون، رئیس جمهور جدید الجزایر، با شورای عالی امنیت ملی الجزایر که جز در موارد ضروری و استثنایی دایر نمی‌شود، تشکیل جلسه داده و در این باره به رایزنی و مشوره پرداخته است.

الجزایر که خود در وضعیت داخلی سختی قرار دارد و پس از ۸ ماه رکود سیاسی، تازه از انتخابات ریاست جمهوری بیرون برآمده است، در تلاش است تا از یک طرف مرزهای خود را محفاظت کند و از سوی دیگر، نقش گذشته خود را در رابطه به پرونده‌های منطقه‌یی و بین المللی، به ویژه بحران لیبی، احیا کند.

از همین رو عبدالمجید تبون، رئیس جمهور الجزایر، از این که از کشورش برای اشتراک در کنفرانس برلین پیرامون لیبی دعوت نشده است انتقاد کرده و اظهار داشته است که دور نگه داشتن الجزایر از حل بحران لیبی پذیرفتنی نیست. از سوی دیگر، رئیس جمهور ترکیه هم در حین دیدار از تونس، مشارکت الجزایر در نشست برلین را ضروری دانست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مانور ترکیه برای کشاندن الجزایر به بحران لیبی

اسماعیل خلف الله، استاد قانون بین الملل، به «اندیپندنت عربی» گفته است: "بحران لیبی اکنون به یک کشمکش بین المللی تبدیل شده است، مداخله ترکیه هم در همین چارچوب قرار می گیرد، اما اظهارات اردوغان، مبنی بر لزوم مشارکت الجزایر در کنفرانس برلین، در حقیقت یک مانور سیاسی است که می‌خواهد از این طریق پای کشورهای همسایه را در این تنش ها کشانده و زمینه ای مداخله نظامی خود را در لیبی فراهم کند."

خلف الله افزود: « به رغم این‌که الجزایر پس از توافق ۲۰۱۵ در شهر الصخیرات مراکش میان جهت‌های درگیر در لیبی، تا کنون از موضوع لیبی به صورت باور نکردنی دور مانده است، اما با وجود آن الجزایر باید تلاش کند تا با حفظ رابطه مساویانه با سراج و حفتر، نقش خود را در این پرونده باز یابد.».

گفتنی است که هرچند الجزایر در حمایت از حکومت فایز السراج در ظاهر با ترکیه هماهنگی نشان می‌دهد، اما مداخله نظامی ترکیه به لیبی، الجزایر را به خشم آورده است؛ چرا که این اقدام دروازه را به روی یک درگیری نظامی بین المللی در لیبی که یک هزار کیلو متر مرز مشترک با الجزایر دارد، باز خواهد کرد.

از جانب دیگر اظهارات اردوغان در باره لزوم مشارکت الجزایر در نشست برلین و پس از آن اعلام لطفی باشا آغا، وزیر کشور حکومت فایز السراج مبنی بر تشکیل ائتلافی از کشورهای چهارگانه لیبی، ترکیه، الجزایر و تونس نشان می‌دهد که اردوغان قصد دارد پای الجزایر را به باتلاق لیبی بکشاند.

وزیر کشور حکومت فایز السراج در توجیه ائتلاف چهارگانه یاد شده گفته بود: «سقوط پایتخت لیبی طرابلس، به معنای سقوط تونس و الجزایر است؛ زیرا پروژه‌ ژنرال خلیفه حفتر گسترده است و هدف از عملیاتی که اخیرا به راه انداخته، ایجاد نا امنی و بی ثباتی در شمال آفریقا می‌باشد.»

موارد یاد شده باعث افزایش نگرانی الجزایر شده و این نگرانی را برایش به وجود آورده است که ممکن است بحران لیبی به کشورهای همسایه سرایت کرده، امنیت و ثبات منطقه را به خطر اندازد.

کشاندن الجزایر به باتلاق لیبی

در پیوند به کشاندن الجزایر به بحران لیبی، از سوی ترکیه، عمار قردود، کارشناس امور امنیتی به اندیپندنت عربی، گفته است: «ترکیه در تلاش است تا پای الجزایر را به باتلاق لیبی کشانده و همکاری این کشور را در مداخله نظامی خود به لیبی، به دست آورد.»

قردود افزود: «ازهمین جهت اردوغان رئیس جمهور ترکیه، خواستار مشارکت الجزایر در نشست برلین است، افزون بر آن، اردوغان از عبد المجید تبون، رئیس جمهور الجزایر نیز تقاضای دیدار کرده است اما وی از دیدار با رئیس جمهور ترکیه معذرت خواسته است. از سوی دیگر ترکیه، در یک اقدام ناگهانی، از شهروندان الجزایری که عمر آن ها کمتر از ۱۵ سال یا بیش‌تر از ۶۵ سال باشد، ویزای ورود به ترکیه را لغو کرده و اعلام کرده است که آن‌ها می‌توانند، بدون نیاز به روادید به ترکیه سفر کنند، در حالی‌که یک سال پیش ترکیه صدور ویزا به اتباع الجزایر را بسیار سخت گرفته بود.»

قردود گفت: «رئیس جمور تبون، طرحی را برای حل بحران لیبی آماده کرده و شماری از نمایندگان خود را به کشورهای ذیربط فرستاده تا آن‌ها را در جریان قرار دهند.».

کارشناس یاد شده هم‌چنان افزود: «با در نظر داشت مداخله نظامی ترکیه در لیبی و احتمال سقوط طرابلس به دست نیروهای خلیفه حفتر، الجزایر، ارتش خود را در حالت آماده باش کامل قرار داده و ده هزار نفر از افراد ارتش را در مرز زمینی با لیبی جابجا کرده است. علاوه بر آن، الجزایر چندین پایگاه موشک انداز نیز در نزدیکی مرز نصب کرده و دو ماهواره را برای نظارت از مرزها در این منطقه تخصیص داده است.»

الجزایر طرفدار حل مسالمت آمیز بحران لیبی است

در همین حال، عبد المجید تبون، رئیس جمهور الجزایر، در سخنرانیِ که در روز مراسم سوگند ریاست جمهوری ایراد کرد، گفت: «امنیت و ثبات لیبی جزو اولویت های مهم الجزایر است؛ از این جهت ما مسئولیت و وظیفه خود می‌دانیم تا برای نگهداری از تمامیت ارضی و یکپارچگی ملی لیبی و تأمین امنیت و ثبات در این کشور برادر، از هیچ کوششی دریغ نکنیم.» وی هم‌چنان افزود: « نادیده گرفتن نقش الجزایر در حل بحران لیبی برای ما پذیرفنتی نخواهد بود.»

تبون در این سخنرانی، از همه ای مردم لیبی‌ خواست تا اختلافات و دشمنی‌ها را کنار بگذارند و برادر وار برای ساختن یک لیبی متحد، آرام و توسعه یافته، دست به دست هم دهند. وی علاوه کرد: «دروازه‌های الجزایر به روی برادران لیبی همیشه باز است، آن‌ها هرگاه که بخواهند می‌توانند به خاطر مذاکره و گفت‌و‌گو برای یافتن راه حل صلح آمیز، به این‌جا بیایند و ما برای تحقق این هدف از فراهم کردن هیچ‌گونه وسایل و ابزار ممکن دریغ نخواهیم کرد.»

تبون هم‌چنان اشاره کرد که الجزایر همواره از مداخله در امور دیگران اجتناب کرده و به هیچ عنوان مداخله در امور خود را نیز از هر جهتی که باشد، نمی‌پذیرد.

https://www.independentarabia.com

© IndependentArabia