خطر اشعه ماورای بنفش تهرانی‌ها را تهدید می‌کند

وزارت بهداشت درباره افزایش مخاطره‌آمیز دمای هوا در سه روز آینده هشدار داد

میزان آسیب‌پذیری افراد از اشعه ماورای بنفش نسبت به میزان حضور آنان در معرض نور مستقیم خورشید متفاوت است‌ــ فرارو

هم‌زمان با افزایش بی‌سابقه دمای هوای تهران، جهانگیر پرهمت، عضو هیئت‌علمی پژوهشکده آبخیزداری، گفت میزان اشعه ماورای بنفش خورشید در تهران روز سه‌شنبه ۱۰ مرداد، تشدید می‌شود و مردم باید اقدام‌های حفاظتی را انجام دهند و از خطرها و آسیب‌های این اشعه خطرناک در امان باشند.

عضو هیئت‌علمی پژوهشکده آبخیزداری این خبر را با استناد به گزارش‌ سامانه‌های جهانی هواشناسی اعلام کرد و گفت که ماندن در خانه، استفاده از پوشش‌های ضداشعه فرابنفش و خودداری از تردد در ارتفاعات اقدام‌هایی‌اند که در این شرایط باید موردتوجه قرار بگیرد.

پرهمت آسیب‌های اشعه ماورای بنفش بر سلامتی را یادآور شد و به خبرگزاری فارس گفت: «تقریبا همه از تاثیر منفی اشعه ماورای بنفش بر پوست اطلاع دارند ولی بسیاری از مردم متوجه آسیب ناشی از این اشعه بر چشم نیستند، حال‌آنکه اشعه ماورای بنفش چه به شکل مصنوعی و چه از طریق نور طبیعی خورشید برای چشم آسیب‌رسان است.»

به گفته او، میزان اشعه ماورای بنفش تحت‌تاثیر عوامل متعددی از جمله زمان روز، زمان سال، پوشش ابر، ارتفاع و موقعیت تغییر می‌کند. بر مبنای اعلام سازمان بهداشت جهانی، هنگامی‌ که اشعه ماورای بنفش روی عدد ۱۱ قرار می‌گیرد، شدید و خطرناک ارزیابی می‌شود. در زمان قرار گرفتن آن روی عدد ۳ نیز محافظت در برابر آفتاب ضروری است.

میزان آسیب‌پذیری افراد از اشعه ماورای بنفش نسبت به میزان حضور آنان در معرض نور مستقیم خورشید متفاوت است؛ به همین دلیل توصیه می‌شود افراد هنگام تردد در فضاهای بیرونی از لباس محافظ، کلاه و عینک آفتابی استفاده کنند. هر دو ساعت یک ‌بار هم ضدآفتاب بزنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عضو هیئت‌علمی پژوهشکده آبخیزداری در ادامه تاکید کرد مردم تهران تشدید اشعه ماورای بنفش در روز سه‌شنبه را جدی بگیرند و تا حد امکان از خانه خارج نشوند تا از آسیب‌های چشمی و پوستی در امان باشند.

در خبری دیگر، سعید کریمی، معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از آماده‌باش مراکز درمانی در روزهای گرم این هفته خبر داد و تایید کرد که دمای هوا طی سه‌ روز آینده افزایش می‌یابد.

این مقام وزارت بهداشت تاکید کرد کودکان زیر چهار سال، افراد بالای ۶۵ سال، افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی، دیابت و فشارخون بالا نسبت به دیگر افراد بیشتر در معرض خطر گرمازدگی قرار دارند. او همچنین به مردم توصیه کرد حتی‌الامکان در روزهای آینده بین ساعت‌های ۱۰ صبح تا ۱۶ عصر از خانه خارج نشوند.

ضعف، بی‌حالی، تشنگی شدید، گرفتگی عضلات، افت فشارخون، غش، بیهوشی، ضعف شدید و در مواردی کما از نشانه‌های گرمازدگی شدید است.

بر مبنای گزارش سازمان هواشناسی دمای هوای بیشتر مناطق ایران طی روزهای آینده افزایش می‌یابد و روز چهارشنبه نیز دما به اوج می‌رسد. در این میان، دمای برخی استان‌ها از جمله خوزستان از ۵۰ درجه نیز عبور می‌کند.

گرمای بی‌سابقه هوا و مخاطرات زیست‌ محیطی آن طی هفته‌های اخیر بسیار در کانون توجه قرار گرفته است. هم‌زمان با فرارسیدن گرم‌ترین ماه کره زمین، کارشناسان درباره پیامدهای جبران‌ناپذیر آن هشدار داده‌اند. در این میان، برخی کشورها از جمله ایران که گرم‌تر شده‌اند، در پی خشکسالی‌ها و فقدان حکمرانی کارآمد آب و محافظت از محیط‌زیست با بحران‌ جدی‌تری‌ هم مواجه‌اند.