تاریخچه جذاب رژ لب، از مصر باستان تا عصر حاضر

مصریان باستان، از جمله کلوئوپاترا با له کردن حشره کارمین، لب‌هایشان را قرمز می‌کردند

در تقویم ایالات متحده آمریکا روز ۲۹ ژوییه، روز ملی رژ لب است-Canva

رژ لب هزاران سال است که وجود داشته و از انواع مواد عجیب و غریب ساخته شده است، از سنگ‌های قیمتی گرفته تا حشرات له‌شده. این ترکیب آرایشی هیجان‌انگیز به ویژه در طول قرن‌ها معنای زیادی پیدا کرده است و امروزه بخش جدایی‌ناپذیری از آرایش افراد است.

در تقویم ایالات متحده آمریکا روز ۲۹ ژوییه، روز ملی رژ لب است. این روز یادآور تمام کارهایی است که رژ لب برای ما انجام داده است، احتمالا شما هم موافقید که زندگی با رژ لب زیباتر است.

رژ لب نه تنها با خود جذابیت را به ارمغان می‌آورد که تاریخچه جذابی هم دارد. به گزارش وب‌سایت «هانس ایندیا» (The Hans india) به احتمال زیاد اولین افرادی که از رژ لب استفاده کردند سومریان باستان بودند. آنها نه تنها با استفاده از سنگ‌های رنگی خرد شده، لب‌های خود را می‌آراستند، بلکه چشم‌ها و صورتشان را نیز با آن‌ها آرایش می‌کردند.

نیویورک تایمز نیز در گزارشی در سال ۲۰۲۱ نوشت که مصریان باستان، از جمله کلوئوپاترا با له کردن حشره کارمین، لب‌هایشان را قرمز می‌کردند.

در چین باستان از موم زنبور عسل برای ساختن رژ لب استفاده می‌شد، و کورتیزون‌های یونان باستان (طبقه‌ای از زنان در یونان باستان که به هنرهایی چون موسیقی و رقص مسلط بودند، و وظیفه سرگرم کردن اشراف و اعضای خانواده‌های سلطنتی را بر عهده داشتند) رنگدانه‌های توت را روی لبانشان می‌گذاشتند.

در قرن شانزدهم در انگلستان افراد زیادی ظاهر ملکه الیزابت را با چهره سفید درخشان و لب‌های فوق‌العاده زرشکی تقلید می‌کردند. از آنجایی که رنگ کردن لب‌ها برای عموم نامناسب تلقی می‌شد، فقط زنان و بازیگران این کار را انجام می‌دادند.

به گزارش آسوشیتد پرس، شرکت گرلن، اولین رژ را در سال ۱۸۷۰ تولید کرد. اما در پایان قرن نوزدهم بود که این شرکت شروع به تولید رژ لب در مقیاس وسیع‌تری کرد، و اولین رژ لب تجاری را در سال ۱۸۸۴ میلادی از پیه آهو، روغن کرچک و موم زنبور عسل، روی کاغذ ابریشم درست کرد.

ایالات متحده آمریکا به سرعت از این روند پیروی کرد و رژ لب را با برس به جای تیوپ عرضه کرد. در طول جنگ جهانی دوم، رژ لب کم بود و در بسته‌بندی‌های پلاستیکی و کاغذی به فروش می‌رسد. در این دوره اولین رژ لب با ماندگاری طولانی اختراع شد.
از اوایل قرن بیستم، زمانی که رنگ‌ها محدود بودند، تعداد طیف‌های رنگی رژ لب افزایش یافت. هر دهه روند مد جدیدی را معرفی کرد و طیف رنگ‌های جدیدی رایج شد. در دهه ۱۹۷۰ رنگ‌های هیجان‌انگیزی چون آبی-سرمه‌ای براق و سبز-لیمویی مات به بازار معرفی شدند.

پس از ظهور شبکه‌های اجتماعی، ویدیوهای آموزشی آرایش و «با من حاضر شوید» در پلتفرم‌های مختلف اجتماعی باب شدند و برخی از هنرمندان آرایشگر با توصیه انواع رژ لب و نشان دادن رنگ آنها روی لبانشان به شهرت و البته ثروت گسترده‌ای دست یافتند. صنعت رژ لب نقش مهمی در بازار لوازم آرایشی ایفا می‌کند و به کاربران اجازه می‌دهد تا خودشان را با نوع آرایششان تعریف کنند.

بیشتر از مُد و زیبایی