در پی گسترش اختلاف‌ها در ارتش اسرائیل، آمریکایی‌ها نگران اقدام جمهوری ‌اسلامی‌اند

به نوشته وب‌سایت المانیتور، صدها نفر از خلبانان ارتش اسرائیل در مخالفت با اصلاحات قضایی مورد نظر دولت نتانیاهو قصد ‏دارند از ارتش استعفا کنند

فرمانده سنتکام در اسرائیل-JACK GUEZ / AFP

وب‌سایت المانیتور با چاپ مقاله‌ای از خبرنگار اعزامی‌اش به تل‌آویو می‌نویسد که سیل هشدارهای مقام‌های اطلاعاتی اسرائیل درباره تهدیدهای امنیتی، پس از طرح اصلاحات قضايی در آن کشور، ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا «سنتکام» را بر آن داشته است که همکاری‌های نظامی‌اش را با ارتش اسرائيل گسترده‌تر و تقویت‌‌ کند. 

هم‌زمان، در حالی‌ که روابط جو بایدن و بنیامین نتانیاهو، رهبران آمریکا و اسرائیل، آن‌چنان که باید نزدیک نیست و بسیار متزلزل شده است، همکاری‌های ارتش‌ دو کشور در منطقه خاورمیانه در ماه‌های گذشته گسترش یافته‌ است. 

نمونه آن، رزمایش مشترک ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا مستقر در آب‌های خلیج‌ فارس در کشور بحرین با شرکت کماندوهای ارتش اسرائيل در هفته جاری‌ بود. 

هم‌زمان با این رزمایش، ژنرال مایکل کوریلا، فرمانده سنتکام، در اسرائیل با همتای خود ژنرال هرزی هالوی دیدار و گفت‌وگو‌ کرد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کوریلا روز چهارشنبه نیز برای پنجمین بار در ۱۰ ماه اخیر با یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، دیدار کرد. 

به نوشته وب‌سایت المانیتور، این روزها دلیل عمده نگرانی آمریکا چیز دیگری است. 

نخستین‌ بار است که آمریکایی‌ها ضمن آنکه به پروژه‌های نظامی ارتش اسرائیل ابراز علاقه می‌کنند، نگران اختلاف و درگیری در ارتش اسرائیل- در میان موافقان و مخالفان دولت بنیامین نتانیاهو- هستند. 

کارشناسان نظامی نزدیک به دولت آمریکا می‌گویند در هفته‌های اخیر و پس از هفت‌ ماه تظاهرات مخالفان دولت در اسرائيل، فرماندهان آمریکایی در محافل خصوصی از نگرانی‌هایشان درباره آینده ارتش اسرائیل صحبت می‌کنند. 

اصلاحات قضایی مورد نظر دولت نتانیاهو، پس از آنکه روز دوشنبه گذشته رای موافق پارلمان اسرائیل را گرفت، وارد مرحله اجرا شد. 

با این حال، صدها هزار نفر از مخالفان دولت همچنان در مخالفت با این اصلاحات به خیابان می‌آیند. 

در همین ارتباط، برخی از نظامیان اسرائیل، از جمله صدها خلبان نیروی هوایی، اعلام‌ کرده‌اند که قصد دارند از خدمت در ارتش استعفا کنند. 

فرمانده نیروهای هوایی ارتش اسرائیل نیز روز جمعه در مورد تضعیف دموکراسی و افزایش تهدیدهای امنیتی به دولت نتانیاهو هشدارداد.

یک منبع امنیتی ارشد اسرائيل که نخواسته است نامش فاش شود به وب‌سایت المانیتور می‌گوید: «آمریکایی‌ها از آنچه این روزها در اسرائيل می‌گذرد نگران‌اند. اگرچه روابط بین بایدن و نتانیاهو متزلزل است، مقام‌های ارتش آمریکا به فرضیه‌هایی چون تجزیه کلی کشور اسرائيل و آسیب‌هایی فکر می‌کنند که این بحران داخلی به ارتش می‌زند.» به گفته این مقام امنیتی، کشور اسرائیل دهه‌هاست تبدیل به «ناو هواپیمابر آمریکا در خاورمیانه شده‌ و تضعیف این ناو عامل سردرد و نگرانی مقام‌های آمریکایی است.» 

به نوشته المانیتور، بزرگ‌ترین تهدیدی که امنیت اسرائیل را در این «روزهای بحرانی» تهدید می‌کند جمهوری‌اسلامی ایران است. 

کارشناسان امنیتی به این وب‌سایت گفته‌اند که دشمن فرضی تمام رزمایش‌های مشترک بین اسرائيل و آمریکا جمهوری‌اسلامی است.

یک دیپلمات اسرائیلی در انتقاد از سیاست‌های اخیر آمریکا علیه حکومت ایران به المانیتور می‌گوید که «دولت بایدن از یک سو می‌خواهد مانع هرگونه اقدام جدی علیه جمهوری‌اسلامی ایران و دست‌بسته نگاه داشتن رژیم تهران شود، اما از سوی‌ دیگر، سعی می‌کند پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۴، به جمهوری‌ اسلامی اجازه عرض‌اندام در منطقه ندهد.»