پروازهای بین‌المللی در آسمان افغانستان پس از دو سال وقفه از سر گرفته می‌شود

پس از فروپاشی دولت جمهوری، پروازهای بین‌المللی در آسمان افغانستان به‌دلیل ناامنی و خطرهای ‏احتمالی متوقف شد

پروازهای بین‌المللی بر فراز افغانستان، که در اوت ۲۰۲۱ و پس از فروپاشی دولت جمهوری و بازگشت طالبان به قدرت متوقف شده بود، قرار است در روزهای آتی از سر گرفته شود. اداره هوانوردی فدرال آمریکا (FAA) اعلام کرد که اوایل این هفته، به هواپیماهای آمریکایی اجازه داده است بر فراز افغانستان در ارتفاع ۳۲ هزار فوتی پرواز کنند. در اطلاعیه این نهاد آمده است که به‌دلیل «کاهش خطر برای عملیات هوانوردی غیرنظامی»، هواپیماها می‌توانند تا ارتفاع مذکور پرواز کنند.

آژانس ایمنی هوانوردی اتحادیه اروپا نیز به شرکت‌های هوایی کشورهای عضو این اتحادیه توصیه کرده است که به دلایل ایمنی، در ارتفاع کمتر از ۳۲ هزار فوت پرواز نکنند.

در پی خروج نیروهای ناتو به رهبری آمریکا از افغانستان، نگرانی‌ها از استقرار القاعده و دیگر تروریست‌های بین‌المللی در افغانستان افزایش یافت. در ژوییه ۲۰۲۲، ایمن الظواهری، رهبر پیشین القاعده، در حمله هوایی نیروهای آمریکایی کشته شد. در دو سال گذشته، رهبران طالبان همواره از حضور نظامی آمریکا در حریم هوایی افغانستان شکایت کرده‌اند و بارها از دولت آمریکا خواسته‌اند که به «اشغال حریم هوایی افغانستان» خاتمه دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از کشته شدن ایمن الظواهری، جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، گفت که آن کشور از راه نظارت هوایی اوضاع افغانستان را زیر نظر دارد و اجازه نمی‌دهد که سازمان‌های تروریستی به منافع آمریکا صدمه بزنند.

او مدعی شد که دولت آمریکا این توانایی را دارد که بر همه عملکردهایی که تهدیدی علیه آمریکا تلقی شود نظارت کند.

برخلاف ادعای بایدن، شماری از نظامیان پیشین آمریکایی که در افغانستان حضور داشتند اخیرا به رسانه‌های آمریکایی گفتند که توانایی آمریکا برای ضربه زدن به گروه‌های تروریستی فعال در افغانستان که دشمنان آمریکا تلقی می‌شوند بسیار کم شده است.

آمریکا عملیات هوایی‌اش در افغانستان را از پایگاه‌های نظامی‌اش در خاورمیانه هدایت و اجرا می‌کند و نیروهای آمریکایی در هیچ‌یک از کشورهای همسایه افغانستان، از جمله در پاکستان، حضور ندارند.

در همین حال، قرار است مولوی امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان، در اواخر ژوییه در سفر به دوحه با مقام‌‎های آمریکایی، از جمله توماس وست، فرستاده ویژه دولت بایدن در امور افغانستان، ملاقات کند. بر اساس اطلاعیه وزارت خارجه طالبان، مولوی متقی قرار است با مقام‌های آمریکایی در مورد مسائلی مانند حضور هواپیماهای تجسسی آمریکا در آسمان افغانستان صحبت کند.

هرچند تا کنون هیچ دولتی، از جمله دولت آمریکا، رژیم طالبان را به رسمیت نشناخته است، در دو سال گذشته مذاکرات و نشست‌های متعددی میان مقام‌های طالبان و دولت آمریکا در دوحه صورت گرفته است.

بیشتر از جهان